Full innboks og Outlook: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
 
Linje 1: Linje 1:
Stadig mer bruk av e-post og mye bruk av store filer som vedlegg fører til at mange får store mengder data i e-posten sin. Typisk
== Outlook e-post og kalender ==
er det lyd-, film og bilde-filer som tar stor plass, men også vanlige dokumenter kan bli forholdsvis store. Men lagringsplass
er ikke ubegrenset, og  e-posten går generelt treigere med store datamengder i systemet. Derfor er det nødvendig å sette
begrensinger for hvor mye data man kan lagre på  serverne. Dette fungerer litt ulikt for brukere med e-post på Unix og brukere
med e-post på Exchange.


==Outlook==
Mange bruker Outlook for e-post og kalenderfunksjonalitet, og har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, prøv å åpne Outlook. Om du ikke får startet programmet, har du mest sannsynlig ikke fått Outlook-konto enda.
For Outlook-brukere ([[E-post på Exchange]]) ligger begrensningen for e-post på 1 GB pr bruker på Exchange-serveren. Dette er en
absolutt maksimal grense for alle Exchange-brukere UiB, og er forholdsvis mye i et Exchange-system, men man kan arkivere
deler av e-posten på hjemmeområdet. Vi har laget en bruksanvisning for å slette eller arkivere epost i Outlook:


{{mangler bilder|url=http://it.uib.no/?mode=show_page&link_id=1496&sublink_id=2225&subsublink_id=145400&toplink_id=1577}}
Ved overgang til Outlook på e-post og kalender gjelder følgende:
evt fra http://webber.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/arkiv/
Mange bruker epost som arkiv og har etter hvert samlet store mengder epost. Eposttjenere er imidlertid ikke ment å brukes som lagringsplass. For å bedre kapasteten til epostservere kan det derfor vere nødvenidg å fjerne epost. Microsoft Outlook har mulighet til å flytte epost fra Exchange-server til et annet fillager. Dette gjøres ved at man arkiverer eposten i en fil som man lagrer på hjemmeområdet. Da har man like rask tilgang til den arkiverte eposten så lenge man har tilgang til hjemmeområdet. Den gamle eposten beholder samme mappestruktur som før, og er tilgjengelig som "Arkiver mapper" nedenfor den eksisterende eposten. Fremgangsmåten er også enkel.




===E-post===


=== Størrelse ===
Man får ikke med seg gammel e-post automatisk. Den kan leses med Thunderbird, [https://webmail.uib.no/ Webmail] eller Pine. I Mozilla / Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke  og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe.


Adressebøker får man ikke automatisk med seg. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig på vev. Se [[Adressebokflytting]].


Man kan raskt sjekke størrelsen innboksen og andre foldere i Outlook.
Videresending og fraværsmelding epost må nå gjøres i Outlook eller på https://kalender.uib.no. Har man fått Outlook installert og har Exchange-konto, kan man ikke bruke vevsiden https://tjinfo.uib.no/reise/, som kun brukes av brukere med epost på Unix. Se [[Fraværsmelde e-post]].


1) Høyreklikk Mailbox i mappelisten til venstre. Velg Egenskaper for Mailbox ...
Hjemmefra og andre steder hvor man ikke har tilgang til IT-avdelingens Outlook-oppsett, må man bruke http://kalender.uib.no. IT-avdelingen har en kryptert VPN-forbindelse, brukere kan med bærbar bruke Outlook over VPN når de er borte fra campus. Man får ikke ny epost i Thunderbird, Webmail eller Pine.




2) Klikk på knappen '''
===Kalender===


Kalenderprogrammet kan finnes i Outlook (velg Kalender/Calendar i menyen til venstre) eller via vev på https://kalender.uib.no.




<nowiki>[Mappestørrelse]</nowiki>    ''', og få oversikt over totalstørrelse og størrelse på hver enkelt mappe.
===Vanlige problemer===


*Det finnes en innholdsrik Hjelp-meny i selve Outlook, og UiBs kursleverandør holder kurs. Microsoft har gratis [http://office.microsoft.com/en-us/training/CR061832721033.aspx kurs] på nettet.
*Siden [[Ofte stilte spørsmål om e-post]] vil gi deg en del hjelp til vanlige problemstillinger som gjelder Outlook.
*Om du har [[full innboks]], les [[Full innboks|her]].


=== Slette ===
Epost som slettes i Outlook blir ikke endelig slettet før man har tømt mappen "Deleted items" Gå derfor gjennom mappen "Deleted items" for å sjekke om det som ligger der kan slettes. Man kan sortere på dato eller størrelse ved å klikke på aktuell kolonneoverskrift, og således slette de største og eldste meldingene som man ikke trenger.
Sletting kan også gjøres etter at arkiveringen er utført, både i arkivet og i eposten på Exchange-serveren.
Vedlegg kan også lett fjernes fra meldinger når meldingen er åpnet (ikke forhåndsvisning). Man høyreklikker vedlegget og velger "Fjern". Husk å lagre endringen etterpå. Om man trenger vedlegget kan man lagre det et annet sted for å spare plass i Exchange.
=== Arkiv ===
1) PÅ Fil-menyen velger man "Arkiv..."
2) a) I vinduet Arkiv velger man '''"Arkiver denne mappen og alle undermapper".'''
b) Man kan velge '''hele Mailbox eller en enkelt mappe'''. En mappe kan ha undermapper, som også vil bli arkivert.
c) Man velger så '''ønsket dato''' som man ønsker å beholde eposten i den vanlige eposten fra.
d) Man passer på at det i feltet Arkivf i l står '''O:\emailarchive.pst'''.
Viktig:: Det skal ikke stå C:\ eller D:\ foran filnavnet. Det blir nemlig ikke tatt sikkerhetskopi av det som lagres lokalt.
Det er store sjanser for at du må arkivere mer epost senere. Da kan epost arkiveres i et allerede eksisterende Outlook-arkiv, og du har straks tilgang til den siste arkiverte eposten sammen med det som er arkivert fra før.
Man kan imidlertid lagre flere versjoner av arkivfiler med mappenavn og/eller dato i filnavnet. Når arkivfilen blir større enn 1 GB kan det være greit å lage en ny arkivfil, hvis filen blir større enn 2 GB øker muligheten for at noe går galt.
e) Trykk '''
<nowiki>[OK]</nowiki>    '''  og arkiveringen starter. Nede i høyre hjørnet i Outlook viser at arkiveringen pågår. Det kan ta noen minutter før arkiveringen er fullført. Den må '''ikke avbrytes'''.
3) Finner du ikke  det arkiverte materialet i Outlook?
-> Gå på menyen "Gå til" og velg "Mappeliste".
Alternativt må du gå på  Fil-menyen og velge Åpne... - Datafil for Outlook.
4) Da skal du kunne se "Arkiver mapper" under den vanlige eposten. Det er bare å åpne ved å klikke på [+] for å bla i mappene som vanlig.
Tilsvarende arkivering kan også gjøres for kalender og kontakter, men merk at det arkiverte materiale opprettet før valgt dato da forsvinner fra vanlig kalender eller adressebok
==Thunderbird/Unix==
Har man e-posten på Unix-systemet,  ligger begrensningen på  hvor mye plass man har på hjemmeområdet totalt. Uansett bør man
ikke ha for mye data i e-postsystemet, da det fører til at systemet går treigere både for seg selv og andre.
==Generelle tips==
*Har man mulighet til det, bør  man (om nødvendig) lagre spesielt store vedlegg et annet sted, og så slette vedlegget eller
meldingen fra e-postsystemet.
*Vedlegg som er store og/eller skal sendes til mange mottakere kan enkelt lastes opp til en tjenermaskin for nedlasting via
vev. Gå til http://vedlegg.uib.no
*Generelt kan man i de fleste e-postprogrammer (inkl. Outlook og Mozilla) klikke på kolonneoverskrifter  for å sortere på
størrelse eller meldinger med/uten vedlegg, og slik få fjernet det som tar mest plass.
*Flytt e-post til andre epostmapper, og unngå for stor innboks. Man kan sortere på f.eks. dato, tema eller avsender. Men dette
reduserer selvsagt ikke den totale plassen man benytter til e-post. Sletting av e-post man ikke trenger å ta vare på, kommer i
tillegg.
*Husk å fjerne e-posten fra mappen med slettet e-post. Ellers ligger e-posten fortsatt på serveren.
*Hvis du ikke har Exchange-konto, må du utvide diskplassen på hjemmeområdet ditt, sjekk intranett for pris:
https://intranett.uib.no/uPortal/tag.idempotent.render.userLayoutRootNode.target.275.uP?loc_code_path=2210&menu_type=11&link_id_path=146281&url=&mid=felles&uP_root=root
[[Kategori:Trenger gjennomlesing]]
[[Kategori:Mangler bilder]]
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:Outlook]]

Sideversjonen fra 18. feb. 2010 kl. 13:33

Outlook e-post og kalender

Mange bruker Outlook for e-post og kalenderfunksjonalitet, og har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, prøv å åpne Outlook. Om du ikke får startet programmet, har du mest sannsynlig ikke fått Outlook-konto enda.

Ved overgang til Outlook på e-post og kalender gjelder følgende:


E-post

Man får ikke med seg gammel e-post automatisk. Den kan leses med Thunderbird, Webmail eller Pine. I Mozilla / Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe.

Adressebøker får man ikke automatisk med seg. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig på vev. Se Adressebokflytting.

Videresending og fraværsmelding på epost må nå gjøres i Outlook eller på https://kalender.uib.no. Har man fått Outlook installert og har Exchange-konto, kan man ikke bruke vevsiden https://tjinfo.uib.no/reise/, som kun brukes av brukere med epost på Unix. Se Fraværsmelde e-post.

Hjemmefra og andre steder hvor man ikke har tilgang til IT-avdelingens Outlook-oppsett, må man bruke http://kalender.uib.no. IT-avdelingen har en kryptert VPN-forbindelse, brukere kan med bærbar bruke Outlook over VPN når de er borte fra campus. Man får ikke ny epost i Thunderbird, Webmail eller Pine.


Kalender

Kalenderprogrammet kan finnes i Outlook (velg Kalender/Calendar i menyen til venstre) eller via vev på https://kalender.uib.no.


Vanlige problemer

  • Det finnes en innholdsrik Hjelp-meny i selve Outlook, og UiBs kursleverandør holder kurs. Microsoft har gratis kurs på nettet.
  • Siden Ofte stilte spørsmål om e-post vil gi deg en del hjelp til vanlige problemstillinger som gjelder Outlook.
  • Om du har full innboks, les her.