Oppsett av e-post i Thunderbird og Microsoft Developer Network Academic Alliance (MSDNAA): Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
m (Konfigurasjon av Thunderbird 3 flyttet til Oppsett av e-post i Thunderbird 3: Flyttet navn til samme format som andre tilsvarende sider. Automatisk opprettet redirigering fra gammmelt navn beholdes.)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{BRS}}
Et par IT-fag-miljøer på UiB har inngått [http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx MSDN Academic Alliance]-avtaler med Microsoft:


==For studenter==
* Institutt for informatikk
* Gå inn på menyen "'''Verktøy'''" og velg "'''Kontoinstillinger'''" ''(Kontoinstillingene ligger under menyen "Rediger" i Linux).''
* Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia)


* Trykk på knappen "'''Kontohandlinger''' og velg "'''Legg til e-postkonto'''".
Nærmere opplysninger om hva slike avtaler innebærer kan finnes hos [http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx Microsoft].


* Fyll ut feltene med ditt navn, e-postadresse:'' (for eksempel '''abc123@student.uib.no''''' og ditt passord).
I korte trekk:


* Trykk fortsett.
* Avtale som gir studenter og ansatte ved IT-faglig insitutt tilgang til masse MS-programvare. Det omfatter både OS, applikasjoner, utviklingsverktøy,...
* Produktene skal bare brukes i utdanning og forskning, ikke i vanlig drift
* Studenter kan få tilgang til en "nettbutikk" hvor de laster ned disse produktene
* Hver bruker/student kan bare laste ned hvert produkt én gang. Hvis de har behov for ny nedlasting må det "nullstilles" av lokal administrator
* Det betales ikke noe pr. nedlasting e.l., insituttet betaler en årlig abonnementsavgift


Thunderbird søker så etter tjenerinstillinger. Det vil ofte fungere og bare velge "Opprett konto", men det er likevell noen valg som kan være fordel å sette manuelt. For eksempel kan det være en fordel å stille på valgene under "Synkronisering og lagring" for å unngå at programmet bruker for mye lagringsplass. Bruken av lagringsplass kan begrenses ved å bare synkronisere de nyeste meldingene eller ikke å laste ned store meldinger. Disse valgene er spesielt viktig å sette på UIB-pcer med begrenset lagring til hver bruker. For eksempel kan disse verdiene settes til "Synkroniser med de nyeste 100 dager" og "Ikke last ned meldinger større enn 150KB"
Lokale kontaktpersoner/administratorer er:


* Trykk OK og kontoen skal bli opprettet.
:Institutt for informatikk ([http://msdn.ii.uib.no msdn.ii.uib.no]):
:: Teknisk stab. Henvendelser om tilgang ønskes til teknisk@ii.uib.no eller [https://bs.uib.no/?module=issues&action=new&gid=44 Issue-tracker].
:: De tilstreber å tildele konto til alle studenter som er registrert på informatikk-kurs ved starten av hvert semester. Alle studenter får mail (til sin UiB-konto) om dette. Praktiske forhold gjør av og til rutinemessig tildeling forsinket eller mangelfull, og brukere bes da ta kontakt for å få tilgang. Det gis ikke tilgang for studenter som ikke er registrert på minst ett informatikk-kurs.


Hvis det kommer opp noen feil med kontoinstillingene eller passord, gå inn igjen på kontoinstillingene og skjekk at følgende verdier er riktige:
:Infomedia:
:: Rune Arntsen (brukeradministrasjon, tildeling av brukernavn og passord)
::Terje Thue (teknisk, administrasjon av avtale og programportefølje)
:: Infomedia deler ut brukernavn og passord "on demand", studentene må ta kontakt med  Rune Arntsen.


Under Tjenerinstillinger:
IT-avdelingen har ikke noe med disse avtalene å gjøre, vi kan bare gi informasjonen over og henvise videre til instituttene.
  '''Tjenernavn''' imap.student.uib.no
  '''Brukernavn''' abc123 ''(bytt ut med ditt eget tilsvarende)''
  '''Port'''      143


  '''Tilkoblingssikkerhet''' STARTTLS
[[Kategori:BRS]]
  '''Autentiseringsmetode''' Vanlig passord
[[Kategori:Windowsprogramvare]]


==Andre e-postkontoer i Thunderbird 3==
[[Kategori:BRS]]
 
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
===GMail===
[[Kategori:BRS]]
Legg til e-postkonto på samme måte som beskrevet over.
Skriv inn: '''(ditt brukernavn)@gmail.com''' og '''ditt passord''' og thunderbird skal automatisk finne de riktige serverinnstillingene.
Også her er det viktig å tenke på problemstillingene forbundet med synkronisering og lagring som beskrevet over.
 
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
[[Kategori:Privat datamaskin]]
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:Linuxprogramvare]]

Sideversjonen fra 26. okt. 2010 kl. 19:08

Et par IT-fag-miljøer på UiB har inngått MSDN Academic Alliance-avtaler med Microsoft:

  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia)

Nærmere opplysninger om hva slike avtaler innebærer kan finnes hos Microsoft.

I korte trekk:

  • Avtale som gir studenter og ansatte ved IT-faglig insitutt tilgang til masse MS-programvare. Det omfatter både OS, applikasjoner, utviklingsverktøy,...
  • Produktene skal bare brukes i utdanning og forskning, ikke i vanlig drift
  • Studenter kan få tilgang til en "nettbutikk" hvor de laster ned disse produktene
  • Hver bruker/student kan bare laste ned hvert produkt én gang. Hvis de har behov for ny nedlasting må det "nullstilles" av lokal administrator
  • Det betales ikke noe pr. nedlasting e.l., insituttet betaler en årlig abonnementsavgift

Lokale kontaktpersoner/administratorer er:

Institutt for informatikk (msdn.ii.uib.no):
Teknisk stab. Henvendelser om tilgang ønskes til teknisk@ii.uib.no eller Issue-tracker.
De tilstreber å tildele konto til alle studenter som er registrert på informatikk-kurs ved starten av hvert semester. Alle studenter får mail (til sin UiB-konto) om dette. Praktiske forhold gjør av og til rutinemessig tildeling forsinket eller mangelfull, og brukere bes da ta kontakt for å få tilgang. Det gis ikke tilgang for studenter som ikke er registrert på minst ett informatikk-kurs.
Infomedia:
Rune Arntsen (brukeradministrasjon, tildeling av brukernavn og passord)
Terje Thue (teknisk, administrasjon av avtale og programportefølje)
Infomedia deler ut brukernavn og passord "on demand", studentene må ta kontakt med Rune Arntsen.

IT-avdelingen har ikke noe med disse avtalene å gjøre, vi kan bare gi informasjonen over og henvise videre til instituttene.