Oppsett av e-post i Thunderbird og Microsoft Developer Network Academic Alliance (MSDNAA): Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
(Ny side: ==For studenter== * Gå inn på menyen "'''Verktøy'''" og velg "'''Kontoinstillinger'''"''' (Kontoinstillingene ligger under menyen "Rediger" i Linux). ''' * Trykk på knappen "'''Kontoha…)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
Et par IT-fag-miljøer på UiB har inngått [http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx MSDN Academic Alliance]-avtaler med Microsoft:


==For studenter==
* Institutt for informatikk
* Gå inn på menyen "'''Verktøy'''" og velg "'''Kontoinstillinger'''"''' (Kontoinstillingene ligger under menyen "Rediger" i Linux).
* Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia)
'''
* Trykk på knappen "'''Kontohandlinger''' og velg "'''Legg til e-postkonto'''".


* Fyll ut feltene med ditt navn, e-postadresse:''for eksempel '''abc123@student.uib.no''''' og ditt passord.
Nærmere opplysninger om hva slike avtaler innebærer kan finnes hos [http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx Microsoft].


* Trykk fortsett.
I korte trekk:


Thunderbird søker så etter tjenerinstillinger. Det vil ofte fungere og bare velge "Opprett konto", men det er likevell noen valg som kan være fordel å sette manuelt. For eksempel kan det være en fordel å stille på valgene under "Synkronisering og lagring" for å unngå at programmet bruker for mye langrinsplass. Disse kan begrenses til å bare synkronisere de nyeste meldingene eller ikke å laste ned store meldinger. Disse valgene er spesielt viktig å sette på UIB-pcer med begrenset lagring til hver bruker. For eksempel kan disse verdiene settes til "Synkroniser med de nyeste 100 dager" og "Ikke last ned meldinger større enn 150KB"
* Avtale som gir studenter og ansatte ved IT-faglig insitutt tilgang til masse MS-programvare. Det omfatter både OS, applikasjoner, utviklingsverktøy,...
* Produktene skal bare brukes i utdanning og forskning, ikke i vanlig drift
* Studenter kan få tilgang til en "nettbutikk" hvor de laster ned disse produktene
* Hver bruker/student kan bare laste ned hvert produkt én gang. Hvis de har behov for ny nedlasting må det "nullstilles" av lokal administrator
* Det betales ikke noe pr. nedlasting e.l., insituttet betaler en årlig abonnementsavgift


* Trykk OK og kontoen skal bli opprettet.
Lokale kontaktpersoner/administratorer er:


Hvis det kommer opp noen feil med kontoinstillingene eller passorder gå inn igjen kontoinstillingene og skjekk at følgende verdier er riktige:
:Institutt for informatikk ([http://msdn.ii.uib.no msdn.ii.uib.no]):
:: Teknisk stab. Henvendelser om tilgang ønskes til teknisk@ii.uib.no eller [https://bs.uib.no/?module=issues&action=new&gid=44 Issue-tracker].
:: De tilstreber å tildele konto til alle studenter som er registrert informatikk-kurs ved starten av hvert semester. Alle studenter får mail (til sin UiB-konto) om dette. Praktiske forhold gjør av og til rutinemessig tildeling forsinket eller mangelfull, og brukere bes da ta kontakt for å få tilgang. Det gis ikke tilgang for studenter som ikke er registrert på minst ett informatikk-kurs.


Under Tjenerinstillinger:
:Infomedia:
  '''Tjenernavn''' imap.student.uib.no
:: Rune Arntsen (brukeradministrasjon, tildeling av brukernavn og passord)
  '''Brukernavn''' abc123 ''(bytt ut med ditt eget tilsvarende)''
::Terje Thue (teknisk, administrasjon av avtale og programportefølje)
  '''Port'''      143
:: Infomedia deler ut brukernavn og passord "on demand", studentene må ta kontakt med Rune Arntsen.


  '''Tilkoblingssikkerhet''' STARTTLS
IT-avdelingen har ikke noe med disse avtalene å gjøre, vi kan bare gi informasjonen over og henvise videre til instituttene.
  '''Autentiseringsmetode''' Vanlig passord


[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Linux]]
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
 
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
[[Kategori:Windowsprogramvare]]
[[Kategori:Privat datamaskin]]
[[Kategori:Programvare]]
[[Kategori:E-post]]

Sideversjonen fra 26. okt. 2010 kl. 19:08

Et par IT-fag-miljøer på UiB har inngått MSDN Academic Alliance-avtaler med Microsoft:

  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia)

Nærmere opplysninger om hva slike avtaler innebærer kan finnes hos Microsoft.

I korte trekk:

  • Avtale som gir studenter og ansatte ved IT-faglig insitutt tilgang til masse MS-programvare. Det omfatter både OS, applikasjoner, utviklingsverktøy,...
  • Produktene skal bare brukes i utdanning og forskning, ikke i vanlig drift
  • Studenter kan få tilgang til en "nettbutikk" hvor de laster ned disse produktene
  • Hver bruker/student kan bare laste ned hvert produkt én gang. Hvis de har behov for ny nedlasting må det "nullstilles" av lokal administrator
  • Det betales ikke noe pr. nedlasting e.l., insituttet betaler en årlig abonnementsavgift

Lokale kontaktpersoner/administratorer er:

Institutt for informatikk (msdn.ii.uib.no):
Teknisk stab. Henvendelser om tilgang ønskes til teknisk@ii.uib.no eller Issue-tracker.
De tilstreber å tildele konto til alle studenter som er registrert på informatikk-kurs ved starten av hvert semester. Alle studenter får mail (til sin UiB-konto) om dette. Praktiske forhold gjør av og til rutinemessig tildeling forsinket eller mangelfull, og brukere bes da ta kontakt for å få tilgang. Det gis ikke tilgang for studenter som ikke er registrert på minst ett informatikk-kurs.
Infomedia:
Rune Arntsen (brukeradministrasjon, tildeling av brukernavn og passord)
Terje Thue (teknisk, administrasjon av avtale og programportefølje)
Infomedia deler ut brukernavn og passord "on demand", studentene må ta kontakt med Rune Arntsen.

IT-avdelingen har ikke noe med disse avtalene å gjøre, vi kan bare gi informasjonen over og henvise videre til instituttene.