POP before relay og Skjema: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
mIngen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Under utvikling}}


Feilmeldingen du har mottatt lyder:
{{Mangler kategorisering}}
''550-See http://tjinfo.uib.no/pop-before-relay.html
550 relaying to prohibited by administrator''


Universitetet kan formidle mail fra verden til våre brukere på UIBnet, vi kan selvsagt også formidle mail fra våre brukere til resten av verden. ''Men vi kan ikke formidle trafikk fra noen ute i verden til andre eksterne, det kalles '''[http://www.mail-abuse.org/rss/enduser.html relay]'''''. Spammerne leter etter nye og utspekulerte måter for å påføre oss deres egne utgifter.
'''Søknad om generell tilgang''' til sentrale IT-systemer  (brukerkonto) for studenter, ansatte og andre ved UiB skal gjøres via [https://sebra.uib.no/ SEBRA].  Se egen informasjon om [[Brukerkonto/tilgang_til_IT-tjenestene|oppretting av brukerkonto]].


Tidligere har det vært mulig for våre brukere med mailadresse under ''uib.no'', å benytte mailserverne til IT-avdelingen også når en er lokalisert utenfor universitetets datanett. Vi beklager å måtte legge ytterligere begrensninger på bruken av våre datasystemer, men av rene forsvarshensyn ser vi oss nødt til det.


''' Du vil oppleve dette om du er:'''
'''Søknad om tilgang til administrative fellessystemer''' finnes  via [https://intranett.uib.no/uPortal/Link?id=8051 Intranett].


* tilknyttet Internet ''utenfra'' Universitetet i Bergens datanett
(f.eks bruker en kommersiell internetleverandør for oppringt oppkobling)
* og du sender mail via eposttjenerne til IT-avdelingen
(jfr setting av SMTP-server, utgående eposttjener)
* og du sender mail til adresser utenfor uib.no


''' For at du allikevel skal få sende mail må du
'''Bestilling av programvare:''' Ulik programvare berstilles på  ulike måter. Se aktuell [[Programvare_ved_UiB|programvare]].  Skjemaet [http://webber.uib.no/it/skjema/prog/bestill_prog.pdf "Rekvisisjon av lisensiert programvare"], evt i [http://webber.uib.no/it/skjema/prog/bestill_prog.htm html-format], kan brukes for bestillinger av programvare der  IT-avdelingen har kjøpt inn flere lisenser, og lisenskostnadene skal viderefaktureres til brukernes avdelinger.


# Først: Sjekk innboksen din med et mailprogram som Eudora, Netscape eller Outlook
[[Telefoniskjema|'''Telefoniskjema''']]
# Deretter: Send de ferdigskrevne meldingene
 
 
''' For å få lov til å sende mail via servere som smtp.uib.no, rasmus.uib.no eller alf.uib.no med en emailadresse hos UiB over en ekstern forbindelse, må du identifisere deg overfor serveren først. Du identifiserer deg ved å sjekke innboksen (lese posten) med et mailprogram som Outlook, Netscape eller Eudora. For ansatte med konto på "alf":
Du kan enten bruke oppkoblingsformen POP mot pop.uib.no eller IMAP mot imap.uib.no. Etter at du har sjekket innboksen vil smtp.uib.no fritt la deg sende mail i de neste femten minuttene.  For studenter med konto på "rasmus":
Mailprogrammet ditt (Outlook, Netscape, Eudora) må du sette opp til å bruke smtp.student.uib.no (rasmus.uib.no) som utgående eposttjener (SMTP-server), og før du sender mail må du sjekke innboksen din. Du kan bruke POP eller IMAP men først lese mail - så kan du sende!
 
Dersom du ikke har konto hverken på alf eller rasmus, skal du ikke benytte smtp.uib.no eller smtp.student.uib.no som din utgående eposttjener når du er oppkoblet til Internet utenfor UiBs nettverk (129.177.0.0/16).
 
Du vil ikke oppleve disse problemene om du bruker vår [http://it.uib.no/?mode=show_page&link_id=1574&sublink_id=1575&toplink_id= oppringttjeneste] eller [http://webmail.uib.no/  webmail].
 
Mer om [http://it.uib.no/?mode=show_page&link_id=1496&sublink_id=2224&subsublink_id=2599&toplink_id=normal=2 mail] og [http://it.uib.no/?mode=show_page&link_id=1496&sublink_id=2224&subsublink_id=6213&toplink_id=normal=2  spam].
 
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:IT-sikkerhet]]
[[Kategori:Bruksanvisninger]]

Sideversjonen fra 16. feb. 2010 kl. 19:56

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 16.02.2010 av Mgmjv . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Viktig melding.gif Mangler kategorisering Denne siden er ikke kategorisert riktig eller ikke kategorisert i det hele tatt. Du kan hjelpe til ved å legge den til i kategorier.

Søknad om generell tilgang til sentrale IT-systemer (brukerkonto) for studenter, ansatte og andre ved UiB skal gjøres via SEBRA. Se egen informasjon om oppretting av brukerkonto.


Søknad om tilgang til administrative fellessystemer finnes via Intranett.


Bestilling av programvare: Ulik programvare berstilles på ulike måter. Se aktuell programvare. Skjemaet "Rekvisisjon av lisensiert programvare", evt i html-format, kan brukes for bestillinger av programvare der IT-avdelingen har kjøpt inn flere lisenser, og lisenskostnadene skal viderefaktureres til brukernes avdelinger.

Telefoniskjema