|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| {{Mangler kategorisering}} | | {{BRA}} |
| ===Hovedfunksjoner=== | | {{Autoritativ informasjon}} |
| | ==IT-avdelingens innkjøpsanbefaling for mobiltelefoner== |
|
| |
|
| | ===Enkel mobil uten kalender-/epostsynkronisering eller internett=== |
|
| |
|
| IT-avdelingens driftsopplegg med sentralisert og standardisert klientdrift innbefatter:
| | '''Funksjoner:''' Telefon, SMS, MMS, evt. kamera |
|
| |
|
| * Automatisk installert operativsystem (Windows Xp, Fedora Linux eller Mac OS X). | | '''Godkjente modeller:''' |
| | * Alle med denne funksjonaliteten som kan leveres av vår leverandør. Også robuste/vanntette modeller for utendørs-/feltbruk. |
|
| |
|
| * Automatisk oppdatering av operativsystem og programmer (sikkerhetsoppdateringer).
| | '''Prisnivå:''' kr. 500 - 2000 |
|
| |
|
| * Antivirus med automatisk oppdatering av virus signaturfiler på Windows.
| | ===Mobil med epost-og kalendersynkronisering=== |
|
| |
|
| * Automatisk distribusjon av programvare i den grad det er teknisk mulig og kostnadseffektivt, herunder fagspesifikke programmer.
| | '''Funksjoner:''' Som enkel mobil og i tillegg: Synkronisering av kalender og epost mot UiBs systemer. Enkel Internettsurfing |
|
| |
|
| * Et oppsett som medfører liten fare for at brukernes data går tapt, da alle programmer settes opp til å lagre på tjenermaskin | | '''Godkjente modeller:''' |
| | *Vi har dessverre ingen modeller i dette segmentet som er testet og godkjent p.t. Aktuelle kandiater er til testing nå. Informasjonen her vil bli oppdatert så snart noen er godkjent. |
|
| |
|
| (unntak for bærbart, og helt spesielle tilfeller).
| | '''Prisnivå:''' kr. 2000 - 3000 |
|
| |
|
| | ===Avansert mobil=== |
|
| |
|
| ===Krav til maskinvare===
| | '''Funksjoner:''' Som kategorien over, og i tillegg: Full internettfunksjonalitet. Installere nettbaserte applikasjoner. |
|
| |
|
| | '''Godkjente modeller:''' |
| | * [http://www.apple.com/iphone/specs.html iPhone 4 32GB]. Viktig [[Iphone_brukerinfo | informasjon]] ved anskaffelse av iPhone. |
| | * HTC Desire |
|
| |
|
| Minimum spesifikasjoner på klientmaskiner for klientdrift:
| | '''Prisnivå:''' Kr 3000 og oppover. |
|
| |
|
| * Pentium IV eller Athlon XP med ACPI støtte, eller bedre.
| | ==Hvorfor anbefalte modeller?== |
| * Minimum 512 MB internminne.
| |
| * Minimum 20 GB harddisk
| |
| * Støtte for nettverksbooting
| |
|
| |
|
| | IT-avdelingen må legge ned en del arbeid med hver modell for å sikre at de kan burkes sammen med UiBs systemer (epost- og kalendersynkronisering) og at vi kan gi grunnleggende hjelp med telefonen. |
|
| |
|
| ===Driftsklasser av Windows klientmaskiner===
| | Dette krever at vi har kontroll med hvilke modeller som kjøpes; vi har ikke mulighet for å sikre at alle merker og modeller virker sammen med våre tjenester, og vi kan heller ikke gi hjelp med andre modeller enn de vi har testet og godkjent (over). |
|
| |
|
| | Andre mobiltelefoner / PDAer ''kan'' kjøpes (så lenge UiBs innkjøpsavtaler respekteres), men man kan da ikke koble disse til jobb-maskinen for synkronisering av kalender, kontakter osv, eller få brukerstøtte for konfigurering / bruk av telefonene. Brukerstøtte bør fortrinnsvis gis av forhandler i den grad dette er mulig. |
|
| |
|
| IT-avdelingen opererer med forskjellige klasser av installasjoner på Windows klientmaskiner.
| | Ved eventuelle spørsmål angående oppsett på telefon - venligst kontakt BRITA. |
|
| |
|
| Klassen maskinen tilhører er definert av rollen klientmaskinen har.
| |
|
| |
|
| De fire klassene kaller vi fulldriftet maskin (managed computer),
| | [[en:Mobile_phone_models]] |
|
| |
|
| basisdriftet maskin (unmanaged computer), laboratoriemaskin og bærbar maskin.
| | [[Kategori:Mobiltelefoni]] |
|
| |
|
| | | [[Kategori:Mobiltelefoni]] |
| IT-avdelingens målsetning er at de fleste klientmaskiner skal være fulldriftet.
| |
| | |
| IT-avdelingen vedlikeholder et stort og voksende bibliotek med programvare
| |
| | |
| (jfr Beskrivelse av tjenesten installasjon av programvare på klientmaskin).
| |
| | |
| Dette er den kritiske faktor i forhold til hvor stor del av maskinparken
| |
| | |
| som kan klassifiseres som fulldriftet.
| |
| | |
| Årsaken til IT-avdelingens ønske er at det ofte utløses betydelig
| |
| | |
| ressursbruk ved bruk av basisdriftet maskin i tillegg til den
| |
| | |
| sikkerhetsrisiko som er heftet til brukerens installasjonsrettigheter.
| |
| | |
| | |
| ===Fulldriftet maskin===
| |
| | |
| | |
| Dette er klientmaskiner med standard programvare.
| |
| | |
| Standard programvare er her definert som all programvare IT-avdelingen
| |
| | |
| har opprettet sentralisert installasjon for (se http://bs.uib.no/adprogs/).
| |
| | |
| De fleste brukere vil dekke sine behov med dette opplegget:
| |
| | |
| | |
| * Bruker skal ikke lagre andre data eller programvare på systemdisken (C:)
| |
| | |
| enn det som kommer via IT-avdelingens Windows-installasjon og regelsett fra Active Directory.
| |
| | |
| * Ved problemer eller vedlikeholdsarbeid vil maskinen (system og programvare)
| |
| | |
| kunne bli reinstallert av IT-avdelingen etter avtale med brukeren.
| |
| | |
| Reinstallering skal ikke medføre endringer i brukerens data eller innstillinger.
| |
| | |
| * Bruker skal fortrinnsvis ikke ha tilgang til D-disken
| |
| | |
| * Bruker har ingen installasjonsrettigheter
| |
| | |
| | |
| ===Basisdriftet maskin===
| |
| | |
| | |
| Denne klassen er beregnet for brukere som har programvare som IT-avdelingen
| |
| | |
| ikke har kunnet lage sentralisert installasjon for.
| |
| | |
| Brukeren får selv tilgang til å installere programvare på eget ansvar.
| |
| | |
| | |
| * Bruker har egen administrasjonskonto for installering av programvare
| |
| | |
| som ikke er tilrettelagt (pakket) av IT-avdelingen.
| |
| | |
| * Bruker bør ikke ha data og programvare som ikke bør slettes på systemdisken (C:).
| |
| | |
| Dette for at maskinen skal kunne reinstalleres mest mulig effektivt av IT-avdelingen.
| |
| | |
| * Bruker får tilgang på D-disk for midlertidig lagring av data,
| |
| | |
| men brukeren må være oppmerksom på at dette er data som det ikke tas backup av.
| |
| | |
| * Løsning på en del problemer vil være å installere maskinen på nytt
| |
| | |
| eller å nullstille profilen til brukeren i stedet for en tidkrevende feilsøking.
| |
| | |
| Brukeren må være oppmerksom på at programvare som er installert av bruker da også må installeres på nytt.
| |
| | |
| | |
| ===Bærbar maskin===
| |
| | |
| | |
| * Samme som basisdriftet maskin, men med bærbare tilpasninger.
| |
| | |
| * Bærbar maskin gis mulighet for nett tilkobling med mobiltelefon.
| |
| | |
| Det forutsettes bruk av en telefontype som er godkjent av IT-avdelingen
| |
| | |
| (se [http://wikihost.uib.no/ithjelp/index.php/Mobiltelefonmodeller mobiltelefonmodeller]).
| |
| | |
| * Bruker har mulighet for synkronisering av filer med hjemmekatalog.
| |
| | |
| Dette skjer automatisk når bruker kobler seg til UiBs nettverk.
| |
| | |
| | |
| ===Laboratoriemaskin===
| |
| | |
| | |
| I spesielle tilfeller finnes det labmaskiner med spesialinstrumenter
| |
| | |
| som gjerne må samle data i flere døgn i strekk.
| |
| | |
| Maskinen må som oftest være pålogget for at datainnsamling skal finne sted.
| |
| | |
| Det ville være uheldig om brukeren skulle logge på som seg selv,
| |
| | |
| fordi det ofte er flere personer som overvåker datainnsamlingen.
| |
| | |
| | |
| * Samme regelsett som basisdriftet maskin.
| |
| | |
| * Egen lokal konto ”lab” med passord kjent for alle brukerne.
| |
| | |
| * Maskinen får i utgangspunktet kun nettverkstilgang til UiBs nett
| |
| | |
| (ingen internett-tilgang).
| |
| | |
| * Ingen tvungen omstart for oppdateringer av maskinen.
| |
| | |
| Brukerne må selv starte maskinen på nytt imellom innsamlingsøktene.
| |
| | |
| | |
| ===Spesielle unntak===
| |
| | |
| | |
| For maskiner som ikke kan installeres med nyeste operativsystem,
| |
| | |
| men som likevel må anses som kritiske
| |
| | |
| (fortrinnsvis utstyr som er direkte tilknyttet laboratorieutstyr som ikke kan erstattes uten større investeringer),
| |
| | |
| vil det bli benyttet en maskinvare-brannmur som settes mellom maskinen og nettverket.
| |
| | |
| Denne boksen blir levert ferdig konfigurert og vederlagsfritt av IT-avdelingen.
| |
| | |
| | |
| I helt spesielle tilfeller kan det være systemer der bruker selv administrerer arbeidsstasjon.
| |
| | |
| Slike arbeidsstasjoner vil bli plasser på UiBs VPN-nett,
| |
| | |
| som krever ekstra autentisering og er delvis isolert fra det ordinære nettet.
| |
| | |
| | |
| ===Driftsklasser av Linux klientmaskiner===
| |
| | |
| | |
| IT-avdelingen opererer med tre klasser av installasjoner
| |
| | |
| på Linux klientmaskiner, stasjonære maskiner, beregningsressurser og bærbare maskiner.
| |
| | |
| I helt spesielle tilfelle kan avvik fra disse klassene vurderes,
| |
| | |
| men dette må løses etter spesiell dialog med IT-avdelingen.
| |
| | |
| | |
| ===Stasjonær maskin===
| |
| | |
| | |
| Dette er klientmaskiner med standard programvare.
| |
| | |
| Standard programvare er her definert som all programvare
| |
| | |
| IT-avdelingen har opprettet sentralisert installasjon for
| |
| | |
| (se http://marimbaconsole.uib.no/software/).
| |
| | |
| De fleste brukere vil dekke sine behov med dette opplegget:
| |
| | |
| | |
| * Bruker skal ikke lagre andre data eller programvare på systemdisken (rot-partisjonen) enn det som kommer via
| |
| | |
| IT-avdelingens Linux-installasjon og regelsett fra administrasjonsverktøy.
| |
| | |
| * Ved problemer eller vedlikeholdsarbeid vil maskinen (system og programvare)
| |
| | |
| kunne bli reinstallert av IT-avdelingen etter avtale med brukeren.
| |
| | |
| Reinstallering skal ikke medføre endringer i brukerens data eller innstillinger.
| |
| | |
| * Bruker har mulighet til å lagre data og installere programvare på hjemmekatalog
| |
| | |
| og på scratch-partisjonen (/scratch).
| |
| | |
| Det gis ikke brukerstøtte på dette, og rpm-formatet er ikke støttet.
| |
| | |
| Data på /scratch tas normalt ikke backup av.
| |
| | |
| | |
| ===Beregningsressurser===
| |
| | |
| | |
| Denne klassen er en avart av klassen stasjonær maskin.
| |
| | |
| Den er beregnet for servere som skal klientdriftes som fellesressurs for grupper av brukere,
| |
| | |
| da helst som ren innloggings- og beregnignsressurs.
| |
| | |
| I helt spesielle tilfeller og etter dialog med IT-avdelingen kan det være aktuelt å sette opp servertjenester på slike.
| |
| | |
| Slike ressurser kan inngå i regneklynger.
| |
| | |
| | |
| * Samme som stasjonær maskin, men med mulighet for servertjenester og klyngetilkobling.
| |
| * Skal være mulig å montere i rack.
| |
| * Monteres i en av IT-avdelingens maskinhaller.
| |
| | |
| | |
| ===Bærbar maskin===
| |
| | |
| | |
| * Samme som stasjonær maskin, men med bærbare tilpasninger
| |
| * Bruker skal kunne konfigurere nettverk selv for tilkobling andre steder enn UiB.
| |
| * Bruker har mulighet for synkronisering av filer med hjemmekatalog når man er på UiBs nettverk.
| |
| | |
| | |
| ===Beskrivelse av tjenesten installasjon av programvare===
| |
| | |
| | |
| IT-avdelingen ønsker i utgangspunktet at all programvare som er i bruk
| |
| | |
| skal ha sentralisert installasjon (være pakket) selv om den bare brukes på et fåtall maskiner.
| |
| | |
| Dette gjelder også vitenskapelig programvare, labprogramvare m.v.
| |
| | |
| | |
| I visse tilfeller vil det imidlertid ikke være rasjonelt å pakke programvare
| |
| | |
| som f.eks. bare skal brukes en kort periode av én bruker.
| |
| | |
| Alle forespørsler om pakking av programvare vil bli vurdert.
| |
| | |
| | |
| Pakking av programvare stiller visse krav til hvordan programmet håndterer lisenser.
| |
| | |
| | |
| IT-avdelingen kan ikke pakke programvare med:
| |
| | |
| | |
| * Lisenssystemer som krever brukeraktivering for hver maskininstallasjon
| |
| * Lisenssystemer som krever maskinvarelås ('dongle') under installasjon
| |
| * Lisenssystemer som generer lisensinfo basert på maskinvare
| |
| | |
| | |
| IT-avdelingen kan pakke programvare med:
| |
| | |
| | |
| * Lisenssystemer som krever maskinvarelås ('dongle') under kjøring av programmet
| |
| * Lisenssystemer som kan bruke lisensserver ved kjøring
| |
| * Alle andre lisenssystemer
| |
| | |
| | |
| I tvilstilfelle bør alltid IT-avdelingen konsulteres før kjøp av programvare.
| |