Full innboks og Grålisten: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{BRA}}
{{SIS}}
Stadig mer bruk av e-post og mye bruk av store filer som vedlegg fører til at mange får store mengder data i e-posten sin. Typisk
{{trenger gjennomgang}}
er det lyd-, film og bilde-filer som tar stor plass, men også vanlige dokumenter kan bli forholdsvis store. Men lagringsplass
er ikke ubegrenset, og  e-posten går generelt treigere med store datamengder i systemet. Derfor er det nødvendig å sette
begrensinger for hvor mye data man kan lagre på  serverne. Dette fungerer litt ulikt for brukere med e-post på Unix og brukere
med e-post på Exchange.


==Outlook==
== Another method of stopping spam ==
For Outlook-brukere ([[E-post på Exchange]]) ligger begrensningen for e-post på 1 GB pr bruker på Exchange-serveren. Dette er en
absolutt maksimal grense for alle Exchange-brukere på UiB, og er forholdsvis mye i et Exchange-system, men man kan arkivere
deler av e-posten på hjemmeområdet. Vi har laget en bruksanvisning for å slette eller arkivere epost i Outlook:


Mange bruker epost som arkiv og har etter hvert samlet store mengder epost. Eposttjenere er imidlertid ikke ment å brukes som lagringsplass. For å bedre kapasteten til epostservere kan det derfor vere nødvenidg å fjerne epost. Microsoft Outlook har mulighet til å flytte epost fra Exchange-server til et annet fillager. Dette gjøres ved at man arkiverer eposten i en fil som man lagrer på hjemmeområdet. Da har man like rask tilgang til den arkiverte eposten så lenge man har tilgang til hjemmeområdet. Den gamle eposten beholder samme mappestruktur som før, og er tilgjengelig som "Arkiver mapper" nedenfor den eksisterende eposten. Fremgangsmåten er også enkel.
Nowadays most spam is sent from infected home PCs in private homes. The spambots running on a PC do not have any logic for resending a failed message, these applications appear to adopt the "fire-and-forget" methodology. A decent mail server however, will try to deliver a message for at least 3 days.  


: You are probably reading this page since you got this error message:
: 421-Nice to meet you - please try again in 10 minutes
: 421-For more information see: http://tjinfo.uib.no/greylist.html
: 421 or contact postmaster@uib.no


=== Størrelse ===
Mail is transfered between mail servers using the protocol SMTP, defined in [ftp://ftp.ntnu.no/pub/rfc/rfc2821.txt RFC2821]. During delivery the receiving server will respond with three-digit codes:


Man kan raskt sjekke størrelsen på innboksen og andre foldere i Outlook.
*2xx means OK
*4xx notifies that a temporary error has occured. The sending server should retry delivering the message.
*5xx is a permanent rejection, ie "user unknown". The sending server should give up on the message, reporting the failed delivery to the sender.


1) Høyreklikk Mailbox i mappelisten til venstre. Velg Egenskaper for Mailbox ...<br/>[[Image:Outlook egensk f mailbox 1.gif]]<br/><br/>
2) Klikk på knappen '''


While a real mail server will retry after the reception of a 421-message, spammers will not!


Current configuration at the University of Bergen will reject a message the first time it is seen. After 3 minutes a message from the same sender and host to a local user in Bergen will be accepted. After this reception all further mails will be accepted with no further delay.


If you are receiving this error while sending mail to the University of Bergen '''your mail server is broken''' and you should contact your support personal demanding the server to be upgraded so that it is conforming to the Internet standards. When a 421 reply is received, your server should requeue the mail and retry after some time. At the University of Bergen a message will be retried for five days untill it is returned to the sender.


If you still have problems reaching students or employed at the University of Bergen, your mail to postmaster@uib.no will be accepted. We will respond to such mails by whitelisting your server so that this test will not be run on your further deliveries.


<nowiki>[Mappestørrelse]</nowiki>      ''', og få oversikt over totalstørrelse og størrelse på hver enkelt mappe.<br/>[[Image:Outlook egensk f mailbox 2.gif]]
For more information about greylisting, please look at [http://projects.puremagic.com/greylisting/ puremagic].
 
 
=== Slette ===
 
Epost som slettes i Outlook blir ikke endelig slettet før man har tømt mappen "Deleted items" Gå derfor gjennom mappen "Deleted items" for å sjekke om det som ligger der kan slettes. Man kan sortere på dato eller størrelse ved å klikke på aktuell kolonneoverskrift, og således slette de største og eldste meldingene som man ikke trenger.
 
[[Image:Outlook kolonne-sortering.gif]]
 
 
Sletting kan også gjøres etter at arkiveringen er utført, både i arkivet og i eposten på Exchange-serveren.
 
[[Image:Outlook slett deleted.jpg]]
 
 
Vedlegg kan også lett fjernes fra meldinger når meldingen er åpnet (ikke forhåndsvisning). Man høyreklikker vedlegget og velger "Fjern". Husk å lagre endringen etterpå. Om man trenger vedlegget kan man lagre det et annet sted for å spare plass i Exchange.
 
[[Image:Outlook remove attachment.gif]]
 
 
=== Arkiv ===
 
1) PÅ Fil-menyen velger man "Arkiv..."
 
[[Image:Outlook arkiv 01.jpg]]
 
 
2) a) I vinduet Arkiv velger man '''"Arkiver denne mappen og alle undermapper".'''
b) Man kan velge '''hele Mailbox eller en enkelt mappe'''. En mappe kan ha undermapper, som også vil bli arkivert.
c) Man velger så '''ønsket dato''' som man ønsker å beholde eposten i den vanlige eposten fra.
d) Man passer på at det i feltet Arkivf i l står '''O:\emailarchive.pst'''.
 
Viktig:: Det skal ikke stå C:\ eller D:\ foran filnavnet. Det blir nemlig ikke tatt sikkerhetskopi av det som lagres lokalt.
 
Det er store sjanser for at du må arkivere mer epost senere. Da kan epost arkiveres i et allerede eksisterende Outlook-arkiv, og du har straks tilgang til den siste arkiverte eposten sammen med det som er arkivert fra før.
Man kan imidlertid lagre flere versjoner av arkivfiler med mappenavn og/eller dato i filnavnet. Når arkivfilen blir større enn 1 GB kan det være greit å lage en ny arkivfil, hvis filen blir større enn 2 GB øker muligheten for at noe går galt.
 
e) Trykk '''
 
 
 
 
 
 
 
<nowiki>[OK]</nowiki>        '''  og arkiveringen starter. Nede i høyre hjørnet i Outlook viser at arkiveringen pågår. Det kan ta noen minutter før arkiveringen er fullført. Den må '''ikke avbrytes'''.
 
[[Image:Outlook arkiv 02.jpg]]
 
 
3) Finner du ikke  det arkiverte materialet i Outlook?
-> Gå på menyen "Gå til" og velg "Mappeliste".
 
[[Image:Outlook gaa til mappeliste.jpg]]
 
Alternativt må du gå på  Fil-menyen og velge Åpne... - Datafil for Outlook.
 
[[Image:Outlook opne datafil.gif]]
 
 
4) Da skal du kunne se "Arkiver mapper" under den vanlige eposten. Det er bare å åpne ved å klikke på [+] for å bla i mappene som vanlig.
 
[[Image:Outlook mappeliste.jpg]]
 
Tilsvarende arkivering kan også gjøres for kalender og kontakter, men merk at det arkiverte materiale opprettet før valgt dato da forsvinner fra vanlig kalender eller adressebok
 
 
==Thunderbird/Unix==
 
Har man e-posten på Unix-systemet,  ligger begrensningen på  hvor mye plass man har på hjemmeområdet totalt. Uansett bør man
ikke ha for mye data i e-postsystemet, da det fører til at systemet går treigere både for seg selv og andre.
 
 
==Generelle tips==
 
*Har man mulighet til det, bør  man (om nødvendig) lagre spesielt store vedlegg et annet sted, og så slette vedlegget eller
meldingen fra e-postsystemet.
 
*Vedlegg som er store og/eller skal sendes til mange mottakere kan enkelt lastes opp til en tjenermaskin for nedlasting via
vev. Gå til http://vedlegg.uib.no
 
*Generelt kan man i de fleste e-postprogrammer (inkl. Outlook og Mozilla) klikke på kolonneoverskrifter  for å sortere på
størrelse eller meldinger med/uten vedlegg, og slik få fjernet det som tar mest plass.
 
*Flytt e-post til andre epostmapper, og unngå for stor innboks. Man kan sortere på f.eks. dato, tema eller avsender. Men dette
reduserer selvsagt ikke den totale plassen man benytter til e-post. Sletting av e-post man ikke trenger å ta vare på, kommer i
tillegg.
 
*Husk å fjerne e-posten fra mappen med slettet e-post. Ellers ligger e-posten fortsatt på serveren.
 
*Hvis du ikke har Exchange-konto, må du utvide diskplassen på hjemmeområdet ditt, sjekk intranett for pris:
https://intranett.uib.no/uPortal/tag.idempotent.render.userLayoutRootNode.target.275.uP?loc_code_path=2210&menu_type=11&link_id_path=146281&url=&mid=felles&uP_root=root


[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:Outlook]]
[[Kategori:Bruksanvisninger]]

Sideversjonen fra 3. mar. 2010 kl. 13:02



Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Another method of stopping spam

Nowadays most spam is sent from infected home PCs in private homes. The spambots running on a PC do not have any logic for resending a failed message, these applications appear to adopt the "fire-and-forget" methodology. A decent mail server however, will try to deliver a message for at least 3 days.

You are probably reading this page since you got this error message:
421-Nice to meet you - please try again in 10 minutes
421-For more information see: http://tjinfo.uib.no/greylist.html
421 or contact postmaster@uib.no

Mail is transfered between mail servers using the protocol SMTP, defined in RFC2821. During delivery the receiving server will respond with three-digit codes:

  • 2xx means OK
  • 4xx notifies that a temporary error has occured. The sending server should retry delivering the message.
  • 5xx is a permanent rejection, ie "user unknown". The sending server should give up on the message, reporting the failed delivery to the sender.


While a real mail server will retry after the reception of a 421-message, spammers will not!

Current configuration at the University of Bergen will reject a message the first time it is seen. After 3 minutes a message from the same sender and host to a local user in Bergen will be accepted. After this reception all further mails will be accepted with no further delay.

If you are receiving this error while sending mail to the University of Bergen your mail server is broken and you should contact your support personal demanding the server to be upgraded so that it is conforming to the Internet standards. When a 421 reply is received, your server should requeue the mail and retry after some time. At the University of Bergen a message will be retried for five days untill it is returned to the sender.

If you still have problems reaching students or employed at the University of Bergen, your mail to postmaster@uib.no will be accepted. We will respond to such mails by whitelisting your server so that this test will not be run on your further deliveries.

For more information about greylisting, please look at puremagic.