Innføring i IT-hjelp og Videokonferanserom: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
m (fixet et par ting)
 
m (Presisert prisinformasjon. (Tatt vekk "en-til-en"-betingelsen))
 
Linje 1: Linje 1:
[[media:IT-hjelp-intro.pdf|Klikk på denne linken for]] å laste ned innføringshefte i bruk og vedlikehold av IT-hjelp. Bruk gjerne diskusjonssiden dersom du vil ha endringer i dette hefte. Duskusjonssiden finner du ved å klikke arkfane oppe til høyre (forutsatt at du er logget inn).
=== Videokonferanserom ===
Plassering: Museplass 1


Oppslag for wikikode: [http://meta.wikimedia.org/wiki/Help:Reference_card WikiMedia Reference Card]
Utstyr: Tandberg Profile 6000 MXP
Kan koble sammen opp til seks deltagende parter inkludert Museplass,
og i tillegg koble til fem deltagere på telefon.
Det er plass til syv personer i rommet.


For å bestille rommet og evt. brukerstøtte, vennligst registrer en sak i [https://bs.uib.no Issue-tracker] eller ring BRITA - Brukerstøtte ved IT-avdelingen på (555) 84700.
Oppgi IP-adresse eller ISDN-nummer til de deltagende parter, og opplys om kontaktperson og kontakttelefonnummer for hvert deltagersted.


== Agenda (foreløpig) ==
For konferanser utenom vanlig arbeidstid må det bestilles brukerstøtte på overtid for å låse brukerne inn i lokalet og gi evt. hjelp med utstyret. Dette forutsetter at personell er tilgjengelig. Kostnaden må dekkes av brukeravdeling etter gjeldende overtidssatser.


Interne UiB-brukere kan [https://kalender.uib.no/exchweb/bin/auth/owalogon.asp?url=https://kalender.uib.no/public/Sentraladm/Videokonferanse/?Cmd=contents&reason=0 sjekke kalenderen] for å se hvilke tider rommet er ledig.


=== Teori ===
===Teknisk informasjon om videokonferanserommet på Museplass 1===


==== Alle… ====
For videokonferanse over internett (IP) er nummeret: 129.177.2.40
*..kan bidra
*..har et ansvar
*..monner drar


==== Rutiner og ansvar ====
For videokonferanse over ISDN er linjenumrene:


(malar: sjå under)
Gruppenummer:
*linjen
+ 47 55 58 38 30
*delegering og fordeling mulig - men må være avklart hvem som har ansvar for hva
*duplisering
*hver enkelt


==== Overvåking ====
(A1) + 47 55 58 38 30
*enkeltsider og kategorier
*e-post og overvåkingsliste


==== Sidestruktur ====
(A2) + 47 55 58 38 31
*sidetittel = overskrift 1
*overskrifter nivå 2 ->
*automatisk TOC ved 4+ overskrifter


==== (Faste) element ====
*kort intro
*hoveddel
*lenker inni eller til slutt?
*kategorier


==== Wikifisering ====
(B1) + 47 55 58 38 32
*wikikode


==== Editoren WikEd ====
(B2) + 47 55 58 38 33
*nyttige knapper: [W] og [T]


==== Bilder og filer ====
*laste opp
*vise


==== Lenker ====
(C1) + 47 55 58 38 34
*til
*fra


==== Redirigering ====
(C2) + 47 55 58 38 35


Søkeord som bør lede til en annen side kan dirigeres direkte dit:


* Merk siden og trykk på knappen [R].
Telefonnummeret til konferanserommet er  + 47 555 8 38 50
*En redirigeringsside inneholder (kun) denne en tekst som denne:<br>
<nowiki>#REDIRECT [[tittel på siden som skal vises i stedet]]</nowiki>


==== Låste sider ====
=== Priser ===


kan endres eller låses opp av redaksjonen (administratorer)
IP: Ingen kostnad innenfor vanlig arbeidstid.


==== Maler ====
ISDN 256 kbps: 6 ganger vanlig telefonsats.


Kan brukes til blant annet å merke og kategorisere sider. Se Spesialsider -> Alle sider med forstaving, velg "Mal".
For konferanser som krever brukerstøtte utenom vanlig arbeidstid må bruker dekke kostnaden for dette  (overtid).


==== Stjel! ====
[[Kategori:Telekonferanse]]
 
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]
Du kan kopiere kildekode fra andre sider (IT-hjelp, andre Mediawikier)
[[Kategori:Telefoni]]
 
==== Be bold! ====
 
Skulle du gjøre noe feil, er det lett å ordne / gjøre om.
 
==== Hjelpesidene ====
 
Det er en [[:Kategori:Hjelpesider|egen kategori for hjelpesider]]. Disse er det også lov å forbedre..
 
==== Redaksjonen hjelper gjerne ====
 
Vi vil prøve å gi informasjon, hjelp, råd, tips..
 
==== Hvordan skrive på vev ====
 
*Nyttig
*Hvem, hva, hvorfor
*Det viktigste først
*Skriv enkelt
*Sjekk rettskriving
*[[Hvordan skrive på vev|..m.m.]]
 
=== Praktisk del ===
 
==== Hvordan finne sider som bør lages / oppdateres ====
 
*Søk etter ord innenfor egen fagkompetanse (husk å abonnere!)
 
*Spesialsider:
**Etterspurte sider og kategorier <br>(Men sjekk om siden/kategorien finnes under et annet navn. Da kan en [[#redirigering|redirigering]] vere tingen.)
**Korte sider
**Gamle sider  - ”Eldste sider”
**Alle sider med forstaving -> mal
 
*Spesielt viktige sider (se spesialsider)
**Populære sider
**Kategorier med flest sider (dele opp?)
**Sider med flest lenker
 
 
'''Bruk det du kan, og spør om hjelp! :)'''
 
[[Kategori:IT-hjelp]]

Sideversjonen fra 30. sep. 2010 kl. 06:36

Videokonferanserom

Plassering: Museplass 1

Utstyr: Tandberg Profile 6000 MXP Kan koble sammen opp til seks deltagende parter inkludert Museplass, og i tillegg koble til fem deltagere på telefon. Det er plass til syv personer i rommet.

For å bestille rommet og evt. brukerstøtte, vennligst registrer en sak i Issue-tracker eller ring BRITA - Brukerstøtte ved IT-avdelingen på (555) 84700. Oppgi IP-adresse eller ISDN-nummer til de deltagende parter, og opplys om kontaktperson og kontakttelefonnummer for hvert deltagersted.

For konferanser utenom vanlig arbeidstid må det bestilles brukerstøtte på overtid for å låse brukerne inn i lokalet og gi evt. hjelp med utstyret. Dette forutsetter at personell er tilgjengelig. Kostnaden må dekkes av brukeravdeling etter gjeldende overtidssatser.

Interne UiB-brukere kan sjekke kalenderen for å se hvilke tider rommet er ledig.

Teknisk informasjon om videokonferanserommet på Museplass 1

For videokonferanse over internett (IP) er nummeret: 129.177.2.40

For videokonferanse over ISDN er linjenumrene:

Gruppenummer: + 47 55 58 38 30

(A1) + 47 55 58 38 30

(A2) + 47 55 58 38 31


(B1) + 47 55 58 38 32

(B2) + 47 55 58 38 33


(C1) + 47 55 58 38 34

(C2) + 47 55 58 38 35


Telefonnummeret til konferanserommet er + 47 555 8 38 50

Priser

IP: Ingen kostnad innenfor vanlig arbeidstid.

ISDN 256 kbps: 6 ganger vanlig telefonsats.

For konferanser som krever brukerstøtte utenom vanlig arbeidstid må bruker dekke kostnaden for dette (overtid).