Strategisk plan 2010 - 2015 og Informasjon til forelesere: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
m (eksperiment med tabell)
 
 
Linje 1: Linje 1:
IT-avdelingen, Universitetet i Bergen
{{Under utvikling}}


[[image:strategi-forside.jpg  | 800px | Brukerorientering - Kvalitet - Samarbeid - Etikk]]
(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til [[Informasjon_om_undervisningsrom]].)


==Tilgang til rom==


==Visjon==
===Hvordan bestille rom===
Alle institutter og avdelinger på UiB har tilgang til UiBs rom-booking-system. Kontakt din lokale rombestiller eller administrasjonen på ditt institutt/din avdeling for å bestille rom. Se [http://rom.uib.no/ rom.uib.no].


IT-avdelingen ved UiB skal produsere og levere IKT-tjenester til studenter og ansatte som effektivt støtter opp under universitetets målsetninger og verdier. ITA skal være en felles ressurs for hele UiB.
===Hvordan komme seg inn i rommet===


Tilgangsrutiner varierer fra sted til sted. Det viktigste er derfor å gjøre seg kjent med rutinene for rommet du skal bruke. Mange steder er lokalene åpne på dagtid, men stenges f.eks. kl 16 eller 18. Hvis du skal bruke rom utenom arbeidstiden må du undersøke hva som gjelder her.


__TOC__
==Bruk av fastmontert UiB-PC==


Ansatte og studenter ved UiB kan logge inn på PC-en med sin vanlige brukerkonto og passord. Merk at ansatte må velge domene "UiB", mens studenter må velge "Student". Noen ganger står domenet på "UiB", andre ganger på "Student", så husk å sjekke dette.


==I. Innledning==
Forelesere som ikke har konto på UiB, må få opprettet "kurskonto", se [[IT-tjenester_for_gjester#Kurskonto|om kurskonto]]. Alle UiB-ansatte kan opprette slik kurskonto. Det er naturlig at en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren, genererer kontoen. Ved pålogging med kurskonto, må du velge domenet "Student".


Strategisk plan for IT-avdelingen (ITA) består av visjon, verdier og mål for IT-avdelingens faglige og organisatoriske virksomhet i perioden 2010-2015. Avdelingens handlingsplaner skal utarbeides med basis i denne strategiske planen. Planen skal evalueres underveis i perioden.
I enkelte møterom kan det finnes fastmontert UiB-PC som ikke tillater pålogging med student-/kurskonto.


ITA er en tjenesteleverandør. Våre kunder er UiBs organisatoriske enheter og andre organisasjoner i UH-sektoren. Våre brukere er tilknyttet disse som studenter, ansatte eller på annet vis. Tjenester, kunder og brukere er vårt eksistensgrunnlag.
==Bruk av egen PC==


ITA er en kunnskapsorganisasjon med høyt kompetente medarbeidere som drifter, utvikler og understøtter tjenester på moderne teknologiske plattformer. Medarbeiderne utgjør vår viktigste kapital. Det er viktig for ITA å fortsette å rekruttere og beholde høyt kvalifisert personell.
===Tilkobling for å få bilde på projektor (videokanon)===


Utvikling, drift og brukerstøtte er våre virksomhetsområder. Virksomheten organiseres i prosesser. ITA bruker rammeverket ITIL som utgangspunkt for prosessarbeidet. Beste praksis, egne erfaringer og lokal tilpasning av ITIL er sentralt både i innføring og videreutvikling av prosessene.
Det skal finnes en kontakt eller kabel for tilkobling til egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PC. Hvis det mangler kabel, kan PC-vakten tilkalles for å finne en kabel.


Fokus på sikkerhet er gjennomgående for all aktivitet ved avdelingen. Tjenesteovervåking brukes som et verktøy for å ivareta sikkerheten, og for sørge for at tjenestene til en hver tid er tilgjengelige for brukerne.
Noen bærbare PC-er, spesielt Mac, har ikke standard videokontakt (VGA) innebygd, men trenger en overgangskabel. Hvis din maskin trenger en slik overgangskabel til VGA, bør du alltid ta med det selv.


God og strukturert samhandling og kommunikasjon med kunder og brukere er viktig for ITA. Informasjonsarbeid, brukerstøtte og aktiv bruk av prosessene er sentrale verktøy. Det er utarbeidet en egen informasjonsstrategi for de mål avdelingen har innen arbeid med intern og ekstern informasjon. (Vedtatt mai 2009, se [[Informasjonsstrategi_for_IT-avdelingen]])
Man må velge riktig kilde ("laptop", "PC2" e.l.) på styringspanelet i rommet for å få bilde fra bærbar PC på projektoren.


Merk at de fleste PC-er ikke automatisk viser bilde på ekstern projektor selv om den er riktig koblet til! Man må gjerne trykke på en spesiell tast eller tastekombinasjon for å få bilde på projektoren. Gjør deg kjent med denne funksjonen på din PC!


[[image:strategi-figur.jpg  | 600px ]]
===Tilkobling for å få lyd på høyttalere===


Det skal finnes en kontakt eller kabel for tilkobling til egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PCs lydutgang.


==II. Verdier==
Hvis du har koblet til og det likevel ikke kommer lyd fra PC-en:
# Sjekk om det er lyd i PC-en når kabelen ikke er koblet til. Hvis ikke, sjekk lydinnstillingene på din PC (se egen veiledning på (burde vært en egen wiki-side [[Hva gjør jeg når jeg ikke får lyd fra PC-en]]).)
# Sjekk at kabelen står i riktig kontakt i PC-en. (Kontakten for ekstern mikrofon er lik lydutgangen, så det er lett å ta feil!)
# Sjekk voluminnstillingen på styringspanelet i rommet.


'''IT-avdelingens virksomhet skal kjennetegnes av:'''
===Tilkobling til nett===


'''Brukerorientering:''' All aktivitet skal ha fokus på våre brukere og kunder og sluttproduktet/tjenesten. ITA skal ha et godt omdømme.
Alle undervisningsrom skal ha en ledig nettverkskontakt for "Auditorienett", vanligvis merket med "AUD". Her får du direkte tilkobling til internett.


'''Kvalitet:''' All aktivitet skal være preget av forutsigbarhet, høy faglig standard og løsningsdyktighet. Vi skal ha høy kompetanse innen alle virksomhetsområder. Virksomhetskritiske aktiviteter skal være kvalitetssikret.
Du kan de fleste steder bruke trådløst nett (UiB-nett eller EDUROAM). Trådløst nett er ikke tilgjengelig i alle UiBs lokaler. Se veiledning på [[https://it.uib.no/Tr%C3%A5dl%C3%B8st_datanett https://it.uib.no/Trådløst_datanett]].


'''Samarbeid:''' Vi skal ha en kultur preget av samhandling, deling av kunnskap og respekt for hverandre. Dette skal være synlig i all aktivitet både internt ved avdelingen og utad mot våre samarbeidspartnere.
==Andre tilkoplingsmuligheter==


'''Etikk:''' Høy etisk standard skal gjenspeiles i alt vårt arbeid. Alle medarbeidere på ITA har taushetsplikt og skal i alle situasjoner respektere personvernet. Forskningsdata skal alltid behandles slik at integritet og konfidensialitet ivaretas.
I mange rom tilbys følgende
* Composite Video
* S-Video
* Phono høyre og venstre
Brukerne må selv holde kabler og eventuelle overganger for å kople eget utstyr til disse kontaktene.


==Enkel bruk av kontrollpanel==


==III. Tjenester, kunder og brukere==
* Kildevalg
* Lydvolum
* Bilde med piler (av standard Extron-panel)


{| border="1" padding="2"  bgcolor="grey"
==Riktig bruk av utstyret==
| VISJON / MÅLSETNING


ITA skal levere tjenester som best mulig bidrar til å oppfylle UiBs mål innen forskning, undervisning, formidling og administrative støttefunksjoner.
* Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.
|}
* Ikke flytt på kateter som har stasjonær pc montert. Kabler og/eller kontakter kan bli dratt ut.


===1. ITA skal være en kvalitetbevisst og sikker leverandør av IT-tjenester===
Etter bruk:
* Logg ut, men la PC-en stå på
* Slå av projektor med styringspanelet
* Slå av og legg på plass trådløs mic
* Husk å ta med alt eget utstyr, egne kabler o.l. når du forlater rommet. (Vi kan ikke ta ansvar for gjenglemte....?)


* ITA skal levere tjenester som er tilgjengelige, kostnadseffektive, skalerbare og i størst mulig grad selvbetjente.
* annet... ?
* ITA skal levere tjenester som bidrar til en god studiesituasjon for studentene.
* Tjenesteporteføljen skal i samarbeid med systemeiere jevnlig evalueres og revideres.
* Tjenestene skal bidra til å forenkle og automatisere arbeidsflyt ved UiB.


===2. ITA skal ha god og systematisk samhandling med sine kunder og brukere===
==Hvis du trenger hjelp==


* Informasjon om tjenestene som leveres skal være god, tilstrekkelig og tilrettelagt for selvhjelp.
* PC-vakten kan hjelpe med bruk av data- og AV-utstyret.
* Fagmiljøer og avdelinger ved UiB skal oppleve ITA som en god og innovativ partner.
* Det skal finnes en plakat i rommet med telefonnummer til PC-vakten.
* Forholdet til kunder og brukere skal reguleres gjennom definerte prosesser.
* Du finner liste over PC-vakter ulike steder på UiB her: [[Brukerstøtte i undervisningsrom]]
* ITA skal aktivt delta og være rådgivende ved valg av IKT-løsninger ved UiB.
* Skal vi ha vakttelefonnummeret med ?
* Hvis du skal forelese i et ukjent rom, er det lurt å være tidlig ute eller ta en tur innom rommet på forhånd for å gjøre seg kjent med utstyret. Avtal eventuelt tid med PC-vakten for en demonstrasjon av utstyret i rommet. Det gjelder spesielt hvis du har spesielle tekniske hjelpemidler som skal brukes.
* Hvis du oppdager feil eller avvik i undervisningsrom, ber vi om at du melder fra! Se [http://uv-rom.uib.no].


{| cellspacing="0" cellpadding="0" align="left"
[[Kategori:BRS]]
| “Quality in a product or service is not <br />what the supplier puts in.<br />It is what the customer gets out."<br />- Peter F. Druecker
[[Kategori:Undervisningsrom]]
|}
[[Kategori:BRS]]
</div>
[[Kategori:Undervisningsrom]]
 
 
==IV. Utvikling, drift og teknologi==
 
{| cellspacing="0" cellpadding="0" border="0"
| VISJON / MÅLSETNING''''
 
IKT-tjenester skal utvikles og driftes på en ressurs- og kostnadseffektiv måte. Tjenestene skal være stabile og ha høy tilgjengelighet.
|}
 
==1. ITA skal bruke teknologi som er sikker, stabil og fremtidsrettet==
 
* Teknologiske plattformer og verktøy skal være standardiserte.
* Teknologiløsninger skal baseres på åpne og veldokumenterte standarder.
* Åpen kildekode skal foretrekkes.
* ITA skal arbeide for å oppnå miljøgevinst.
 
==2. ITA skal bruke anerkjente felles rammeverk==
 
* Nye og eksisterende prosesser skal utvikles kontinuerlig.
* Systemutvikling skal ha et felles metode- og rammeverk.
* Tjenesteorientert arkitektur skal brukes til integrasjon og samhandling mellom IT-systemer.
 
<div>
{| cellspacing="0" cellpadding="0" align="left"
| ”Vi skal velge teknologi som <br />løser våre problemer, <br />ikke skaper nye.”
|}
</div>
 
 
==V. Organisasjon og ledelse==
 
{| cellspacing="0" cellpadding="0" border="0"
| VISJON / MÅLSETNING
 
ITA skal være en fleksibel og lærende organisasjon, godt rustet for å levere tjenester til UiB.
|}
 
===1. ITA skal ha en tydelig ledelse===
 
* Ledere skal ha klare ansvarsområder.
* Ledere skal være synlige og ha fokus på dialog og samarbeid.
* Beslutningsprosesser skal være åpne og transparente.
 
=== 2. ITA skal drive aktiv kompetanseutvikling for å sikre tjenesteleveranser og skape mestring og trygghet===
 
* ITA skal være en lærende organisasjon som legger til rette for kompetanseutvikling og kunnskapsdeling.
* Alle medarbeidere ved ITA skal utvikle og vedlikeholde den kompetansen som er nødvendig for å løse avdelingens oppgaver.
* ITA skal være fleksibel på tvers av grupper og seksjoner for å sikre god utnyttelse av ressurser og tverrfaglig kompetanse.
 
=== 3. ITA skal bære preg av godt samarbeid===
 
* Arbeidet ved ITA skal preges av samarbeid, løsningsorientering og forpliktelse mot felles mål.
* Større, tidsavgrensede oppgaver skal organiseres i prosjekter.
* ITA skal søke samarbeid med andre aktører innen UH-sektoren.
 
<div>
{| cellspacing="0" cellpadding="0" align="left"
| ”Summen av det vi leverer er større enn <br />enkeltfaktorenes betydning.”
|}
</div>
 
==Definisjoner==
 
'''ITIL''': ''Information Technology Infrastructure Library'' er et strukturert rammeverk for kvalitetssikring av leveranse, drift og support innen IT-sektoren. ITIL griper inn i organisasjonen ved å presentere et utførlig sett prosedyrer som en organisasjon kan benytte til å styre sine IT-operasjoner (basert på beste praksis i bransjen). Disse prosedyrer er leverandøruavhengige og er relevante for alle aspekter av en IT-infrastruktur. (Fra ''Wikipedia'')
 
'''Prosesser:''' Arbeids- og samvirkemodeller i organisasjonen som bl.a. beskriver roller, ansvar og formalisert arbeidsflyt. Blant prosessene som er beskrevet ved ITA i dag er: Hendelser, forespørsler, serviceerklæring, avtaler, konfigurasjoner og endringshåndtering.
 
'''Tjenesteorientert arkitektur''' (Engelsk ''SOA''' '''-'' ''Service Oriented Architecture''): Konsept utviklet som svar på kravene om bedre integrering av storskala forretningsprosesser på en mer kosteffektiv måte. Applikasjoner og automatiske prosesser bruker informasjonsressurser gjennom standard tjenestegrensesnitt, uten at man trenger programmering eller kunnskap om systemenes detaljer på lavere nivå. For eksempel tilbyr "Web services" de åpne standardene som er nødvendig for å kunne implementere allsidige, gjenbrukbare forretningsfunksjoner slik at man kan dele opp komplekse forretningsprosesser til enkle, administrerbare enheter.
 
'''Åpen kildekode '''(ofte omtalt med det engelske begrepet ''Open Source Software''): Kildekoden til et dataprogram er av opphavsmannen gjort tilgjengelig for endring og lesing av andre, vanligvis under en av lisensene GPL eller BSD.
 
'''Åpne standarder: '''Spesifikasjoner på hvordan formater for lagring eller utveksling av informasjon er oppbygd, er gjort fritt tilgjengelig slik at man fritt kan lese, redigere og kommunisere mot denne informasjonen. På denne måten sikrer man konkurranse ved at brukerne ikke blir låst til en bestemt programvare eller en bestemt leverandør og man er mindre sårbar om en programvareleverandør forsvinner eller ikke lenger er ønsket som partner.
 
 
==Referansedokumenter==
 
* ”Strategisk plan for Universitetet i Bergen 2005 – 2010”, UiB
* ”Underveisrapport eNorge 2009”, Fornyings- og administrasjonsdepartementet
* ”Strategi for NTNU 2008-2011”, NTNU
* ”Standardisering og samordning, IKT-strategi for UiB i perioden 2003 – 2006”, ITA, UiB
* ”Information Technology Strategy”, University of Bristol

Sideversjonen fra 15. okt. 2010 kl. 11:40

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 15.10.2010 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til Informasjon_om_undervisningsrom.)

Tilgang til rom

Hvordan bestille rom

Alle institutter og avdelinger på UiB har tilgang til UiBs rom-booking-system. Kontakt din lokale rombestiller eller administrasjonen på ditt institutt/din avdeling for å bestille rom. Se rom.uib.no.

Hvordan komme seg inn i rommet

Tilgangsrutiner varierer fra sted til sted. Det viktigste er derfor å gjøre seg kjent med rutinene for rommet du skal bruke. Mange steder er lokalene åpne på dagtid, men stenges f.eks. kl 16 eller 18. Hvis du skal bruke rom utenom arbeidstiden må du undersøke hva som gjelder her.

Bruk av fastmontert UiB-PC

Ansatte og studenter ved UiB kan logge inn på PC-en med sin vanlige brukerkonto og passord. Merk at ansatte må velge domene "UiB", mens studenter må velge "Student". Noen ganger står domenet på "UiB", andre ganger på "Student", så husk å sjekke dette.

Forelesere som ikke har konto på UiB, må få opprettet "kurskonto", se om kurskonto. Alle UiB-ansatte kan opprette slik kurskonto. Det er naturlig at en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren, genererer kontoen. Ved pålogging med kurskonto, må du velge domenet "Student".

I enkelte møterom kan det finnes fastmontert UiB-PC som ikke tillater pålogging med student-/kurskonto.

Bruk av egen PC

Tilkobling for å få bilde på projektor (videokanon)

Det skal finnes en kontakt eller kabel for tilkobling til egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PC. Hvis det mangler kabel, kan PC-vakten tilkalles for å finne en kabel.

Noen bærbare PC-er, spesielt Mac, har ikke standard videokontakt (VGA) innebygd, men trenger en overgangskabel. Hvis din maskin trenger en slik overgangskabel til VGA, bør du alltid ta med det selv.

Man må velge riktig kilde ("laptop", "PC2" e.l.) på styringspanelet i rommet for å få bilde fra bærbar PC på projektoren.

Merk at de fleste PC-er ikke automatisk viser bilde på ekstern projektor selv om den er riktig koblet til! Man må gjerne trykke på en spesiell tast eller tastekombinasjon for å få bilde på projektoren. Gjør deg kjent med denne funksjonen på din PC!

Tilkobling for å få lyd på høyttalere

Det skal finnes en kontakt eller kabel for tilkobling til egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PCs lydutgang.

Hvis du har koblet til og det likevel ikke kommer lyd fra PC-en:

  1. Sjekk om det er lyd i PC-en når kabelen ikke er koblet til. Hvis ikke, sjekk lydinnstillingene på din PC (se egen veiledning på (burde vært en egen wiki-side Hva gjør jeg når jeg ikke får lyd fra PC-en).)
  2. Sjekk at kabelen står i riktig kontakt i PC-en. (Kontakten for ekstern mikrofon er lik lydutgangen, så det er lett å ta feil!)
  3. Sjekk voluminnstillingen på styringspanelet i rommet.

Tilkobling til nett

Alle undervisningsrom skal ha en ledig nettverkskontakt for "Auditorienett", vanligvis merket med "AUD". Her får du direkte tilkobling til internett.

Du kan de fleste steder bruke trådløst nett (UiB-nett eller EDUROAM). Trådløst nett er ikke tilgjengelig i alle UiBs lokaler. Se veiledning på [https://it.uib.no/Trådløst_datanett].

Andre tilkoplingsmuligheter

I mange rom tilbys følgende

  • Composite Video
  • S-Video
  • Phono høyre og venstre

Brukerne må selv holde kabler og eventuelle overganger for å kople eget utstyr til disse kontaktene.

Enkel bruk av kontrollpanel

  • Kildevalg
  • Lydvolum
  • Bilde med piler (av standard Extron-panel)

Riktig bruk av utstyret

  • Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.
  • Ikke flytt på kateter som har stasjonær pc montert. Kabler og/eller kontakter kan bli dratt ut.

Etter bruk:

  • Logg ut, men la PC-en stå på
  • Slå av projektor med styringspanelet
  • Slå av og legg på plass trådløs mic
  • Husk å ta med alt eget utstyr, egne kabler o.l. når du forlater rommet. (Vi kan ikke ta ansvar for gjenglemte....?)
  • annet... ?

Hvis du trenger hjelp

  • PC-vakten kan hjelpe med bruk av data- og AV-utstyret.
  • Det skal finnes en plakat i rommet med telefonnummer til PC-vakten.
  • Du finner liste over PC-vakter ulike steder på UiB her: Brukerstøtte i undervisningsrom
  • Skal vi ha vakttelefonnummeret med ?
  • Hvis du skal forelese i et ukjent rom, er det lurt å være tidlig ute eller ta en tur innom rommet på forhånd for å gjøre seg kjent med utstyret. Avtal eventuelt tid med PC-vakten for en demonstrasjon av utstyret i rommet. Det gjelder spesielt hvis du har spesielle tekniske hjelpemidler som skal brukes.
  • Hvis du oppdager feil eller avvik i undervisningsrom, ber vi om at du melder fra! Se [1].