Brukerstøtte for studenter og Ofte stilte spørsmål om lagring av data: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
m (Ny side: '''Spørsmål: Hvordan får jeg tilbake en fil jeg har slettet ved et uhell?''' Registrer i Issuetracker. Noter så mye info som mulig. Komplett sti til filen som ble slettet. For eksempel ...)
 
Linje 1: Linje 1:
Studenter får brukerstøtte fra PC-vaktene og henvender seg til dem via [http://bs.uib.no IssueTracker] eller ved personlig fremmøte. Hvor PC-vaktene sitter er opplyst på [http://studentportal.uib.no/?mode=show_page&link_id=770&toplink_id=571 MiSide]. På alle plakater som henger ved student-skriverne står det hvor nærmeste PC-vakt sitter.
'''Spørsmål: Hvordan får jeg tilbake en fil jeg har slettet ved et uhell?'''
Registrer i Issuetracker. Noter så mye info som mulig. Komplett sti til filen som ble slettet. For eksempel o:\prosjekt_304\mars2003\viktig01.doc. Når filen ble laget/ sist lagret etc. Det er også fint å få vite hvilken dato vi skal restore fra, en fil kan være korrupt, restore fra siste backup er ikke alltid tilstrekkelig. (Backup kjøres hver natt.) Tildel sak til klientdrift.


 
Et par ting for raskere behandling av restore av filer : Husk at filer UNIX-servere restores av administrator på UNIX-maskiner og filer Windows servere av adminstratorer på Windowsserver. Backupansvarlige har i utgangspunktet ikke rettigheter til å restore filer (de har ikke skrivetilgang på serverne). Fordel derfor saker i Issuetracker direkte til serveradministratorer dersom dere kan det.
 
ithjelp.uib.no og andre vevtjenester håper vi skal kunne gi hjelp til selvhjelp i størst mulig grad.
 
 
 
==Dette kan PC-vaktene hjelpe deg med:==
 
*Spørsmål som gjelder bruk av IT i studiene
 
*Alle problemer som gjelder PC-stuer, studentskrivere og UiBs IT-tjenester
 
*Tilkobling av privat PC til trådløst nett og utskrift
 
*Enkel brukerstøtte på MiSide, Webmail, Sebra, og standard programpakker
 
*Støtte til PCer driftet av IT-avdelingen
 
*Løse eller videreformidle problem i [http://bs.uib.no IssueTracker]
 
*Tilsyn med skrivere (fylle papir og toner)
 
 
 
==Dette kan PC-vaktene '''ikke''' hjelpe deg med:==
 
*Hjelpe til med privat utstyr, ut over tilkobling til UiBs VPN-nett eller bruk av UiBs [[Tjenester fra IT-avdelingen|IT-tjenester]]
 
*Gi studieveiledning og svare spørsmål som ikke har med IT-tjenestene å gjøre
 
=== Hvem hjelper? ===
 
* I hovedsak er det PC-vakter som gir brukerstøtte til studenter. De har kontorplass over hele UiB campus.
* Problemer/spørsmål kan også meldes inn til [https://bs.uib.no bs.uib.no]
 
=== Hva får jeg hjelp til? ===
 
* Kople opp egen bærbare maskin mot trådløsnettet
* Kople egen maskin til PullPrint og hjemmeområde
* Hjelp til å laste ned programvare
 
=== Hva får jeg ikke hjelp til? ===
 
* Bruk av programvare
* Løsning av oppgaver
* Feilsøking på egen maskin
* Reinstallere egen maskin
 
[[Kategori:Brukerstøtte]]

Sideversjonen fra 18. feb. 2010 kl. 16:11

Spørsmål: Hvordan får jeg tilbake en fil jeg har slettet ved et uhell? Registrer i Issuetracker. Noter så mye info som mulig. Komplett sti til filen som ble slettet. For eksempel o:\prosjekt_304\mars2003\viktig01.doc. Når filen ble laget/ sist lagret etc. Det er også fint å få vite hvilken dato vi skal restore fra, en fil kan være korrupt, restore fra siste backup er ikke alltid tilstrekkelig. (Backup kjøres hver natt.) Tildel sak til klientdrift.

Et par ting for raskere behandling av restore av filer : Husk at filer på UNIX-servere restores av administrator på UNIX-maskiner og filer på Windows servere av adminstratorer på Windowsserver. Backupansvarlige har i utgangspunktet ikke rettigheter til å restore filer (de har ikke skrivetilgang på serverne). Fordel derfor saker i Issuetracker direkte til serveradministratorer dersom dere kan det.