Ofte stilte spørsmål om tilgang: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 50: Linje 50:


==Hvordan får jeg internett hjemme?==
==Hvordan får jeg internett hjemme?==
Sjekk siden [ADSL].
Se informasjon om ADSL-avtale for ansatte og studenter ved UiB på denne siden: [ADSL].




==Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?==
==Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?==
Gå til http://hjemmekontor.uib.no, du blir bedt om å laste ned og kjøre en ica webclient. Velg "full access" og "never ask me again" på denne sprett-opp boksen.
Se informasjon på denne siden: [Hjemmekontor]
Du må ha tillatelse fra avdelingsleder og IT-avd for å benytte denne tjenesten. Lag sak i http://bs.uib.no for dette.


==Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen. Hva gjør jeg?==
Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.


'''Problem: Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen.'''
Løsning: Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Gå til http://www.uib.no/it/hjelp/lokale_it/


(Intern kommentar: lenke over er utdatert! Skal vi slette den?)
==Hvordan får jeg tilgang til nettbanken min?==
Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.


Svar: dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få  ICA-client innstallert.  
Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for!
Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.  


'''Problem: Jeg trenger tilgang til nettbanken min.'''
Løsning: Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.


Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for!
==Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Hva gjør jeg?==
Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.  
Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.


'''Problem: Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel.'''
Løsning: Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.


==Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet?==
Mozilla Firefox (versjon 3.5.7):
1) Tools -> Options -> Security.
2) Under feltet "passwords": kryss vekk haken "Remember passwords".
3) Klikk på knappen "Saved Passwords" og velg "Remove all".


Problem: Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet?
Internet Explorer (versjon 8):  
Løsning:Mozilla Web: Edit-> preferences-> Privacy and Security -> Passwords. Ta av haken remember passwords". Gå til "Manage Stored Password". Trykk " remove all ".
1) Tools -> Internet Options-> Content -> Auto Complete
2) Kryss vekk "User names and passwords on forms"
3) Klikk på knappen "Delete AutoComplete history..." Kryss av for "Passwords" og klikk på knappen "Delete".


Internet Explorer: Tools-> Internet Options-> Content-> Auto Complete-> Clear Passwords


Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen.
Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen.

Sideversjonen fra 23. feb. 2010 kl. 10:15


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Hvordan får jeg tilgang til Windows / Unix?

Søknad om brukerkonto skal gjøres via SEBRA. Les mer informasjon om brukertilganger på denne siden.


Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700. Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.

Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).

Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.


Problem: Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke? Løsning: Alle klartekst protokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.

Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.

Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"

Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !


Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ring OF brukerstøtte på 83500.


Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?

Passordet endrer du i systemet SEBRA.


Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?

Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.


Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?

For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).

Alle data skal lagres på server! - Der tar vi backup. - Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for. - Dette gjelder også for bærbare med synkronisering. - Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.

Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP! Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.


Hvordan får jeg internett hjemme?

Se informasjon om ADSL-avtale for ansatte og studenter ved UiB på denne siden: [ADSL].


Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?

Se informasjon på denne siden: [Hjemmekontor]


Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen. Hva gjør jeg?

Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.


Hvordan får jeg tilgang til nettbanken min?

Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.

Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for! Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.


Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Hva gjør jeg?

Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.


Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet?

Mozilla Firefox (versjon 3.5.7): 1) Tools -> Options -> Security. 2) Under feltet "passwords": kryss vekk haken "Remember passwords". 3) Klikk på knappen "Saved Passwords" og velg "Remove all".

Internet Explorer (versjon 8): 1) Tools -> Internet Options-> Content -> Auto Complete 2) Kryss vekk "User names and passwords on forms" 3) Klikk på knappen "Delete AutoComplete history..." Kryss av for "Passwords" og klikk på knappen "Delete".


Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen. Løsning: Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).