Ofte stilte spørsmål om tilgang og PC-stuer ved JUS: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Trenger gjennomgang}}
{{Under utvikling}}
Det juridiske fakultetet har tre PC-stuer med ca 55 PC-er og fem lesesaler utstyrt med ca 100 PC-er.


==Hvordan får jeg tilgang til Windows / Unix?==
''' Nybygget:'''
Søknad om brukerkonto skal gjøres via [http://sebra.uib.no SEBRA]. Les mer informasjon om brukertilganger på [[Brukerkonto/tilgang_til_IT-tjenestene|denne siden]].


* PC-stue rom 403: Utstyrt med ca 19 PC-er.
* PC-stue rom 303: Utstyrt med ca 23 PC-er.
* Lesesal 2 i 2.etg: Utstyrt med 17 PC-er.
* Lesesal 5 i 2.etg: Utstyrt med 17 PC-er.
* Lesesal 8 i 3.etg: Utstyrt med 36 PC-er.
* Lesesal 9 i 3.etg: Utstyrt med 16 PC-er.
* Lesesal 12 i 3.etg: Utstyrt med 16 PC-er.


==Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?==
''' Gamlebygget:'''
Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700.
Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.


Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).
* PC-stuen i 4.etg i gamlebygget: Utstyrt med 13 PC-er.


Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.
I nybygget er det skriver i 2., 3. og 4. etasje og i gamlebygget i 4. etasje.


For å få tilgang til PC-stuene og lesesalene med PC-er må du bruke studentkortet.


==Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke. Hva gjør jeg?==
Det er installert trådløst nettverk for oppkopling av egen PC i alle studentareala på hele jusbygget. I lesesal 10 og 11 i nybygget og lesesal A i gamlebygget er det lov å bruke bærbar PC.
Alle klartekstprotokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.


Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.
Det er plassert ut PC-terminalar i andre, tredje og sjette etasje i nybygget. Disse kan brukes til semesterregistrering, Studentportalen og annen innhenting av informasjon.


Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"
''' PC-vakter:'''


Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !
Trenger du hjelp til pålogging eller registrering? For det og for all annen PC-brukerstøtte kontakter du PC-vaktene. De holder til i informasjonssenteret fra 08.00-18.00 mandag - fredag.


 
[[Kategori:BRS]]
==Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?==
[[Kategori:PC-stuer]]
Ring OF brukerstøtte på 83500.
 
 
==Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?==
Passordet endrer du i systemet [http://sebra.uib.no SEBRA].
 
 
==Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?==
Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.
 
 
==Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?==
For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).
 
Alle data skal lagres på server!
- Der tar vi backup.
- Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.
- Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.
- Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.
 
Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP!
Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.
 
 
==Hvordan får jeg internett hjemme?==
Se informasjon om ADSL-avtale for ansatte og studenter ved UiB på denne siden: [ADSL].
 
 
==Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?==
Se informasjon på denne siden: [Hjemmekontor]
 
==Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen. Hva gjør jeg?==
Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.
 
 
==Hvordan får jeg tilgang til nettbanken min?==
Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.
 
Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for!
Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.
 
 
==Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Hva gjør jeg?==
Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.
 
 
==Hvordan fjerner jeg lagrede passord i nettleseren?==
Mozilla Firefox (versjon 3.5.7):
# Tools -> Options -> Security.
# Under feltet "passwords": kryss vekk haken "Remember passwords".
# Klikk på knappen "Saved Passwords" og velg "Remove all".
 
Internet Explorer (versjon 8):
# Tools -> Internet Options-> Content -> Auto Complete
# Kryss vekk "User names and passwords on forms"
# Klikk på knappen "Delete AutoComplete history..." Kryss av for "Passwords" og klikk på knappen "Delete".
 
==Hvor lang tid tar det fra en legger informasjon inn i FS, til det blir lagt ut på Studentportalen?==
Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]

Sideversjonen fra 8. jun. 2010 kl. 12:15

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 8.06.2010 av Ngfbh . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Det juridiske fakultetet har tre PC-stuer med ca 55 PC-er og fem lesesaler utstyrt med ca 100 PC-er.

Nybygget:

  • PC-stue rom 403: Utstyrt med ca 19 PC-er.
  • PC-stue rom 303: Utstyrt med ca 23 PC-er.
  • Lesesal 2 i 2.etg: Utstyrt med 17 PC-er.
  • Lesesal 5 i 2.etg: Utstyrt med 17 PC-er.
  • Lesesal 8 i 3.etg: Utstyrt med 36 PC-er.
  • Lesesal 9 i 3.etg: Utstyrt med 16 PC-er.
  • Lesesal 12 i 3.etg: Utstyrt med 16 PC-er.

Gamlebygget:

  • PC-stuen i 4.etg i gamlebygget: Utstyrt med 13 PC-er.

I nybygget er det skriver i 2., 3. og 4. etasje og i gamlebygget i 4. etasje.

For å få tilgang til PC-stuene og lesesalene med PC-er må du bruke studentkortet.

Det er installert trådløst nettverk for oppkopling av egen PC i alle studentareala på hele jusbygget. I lesesal 10 og 11 i nybygget og lesesal A i gamlebygget er det lov å bruke bærbar PC.

Det er plassert ut PC-terminalar i andre, tredje og sjette etasje i nybygget. Disse kan brukes til semesterregistrering, Studentportalen og annen innhenting av informasjon.

PC-vakter:

Trenger du hjelp til pålogging eller registrering? For det og for all annen PC-brukerstøtte kontakter du PC-vaktene. De holder til i informasjonssenteret fra 08.00-18.00 mandag - fredag.