|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| {{BRA}} | | {{BRS}} |
| ==Hvordan får jeg sendt e-poster med store vedlegg?==
| | Dette er en veiledning for private PCer/maskiner som ikke er driftet av IT-avdelingen. Sitter du på en maskin driftet av IT-avdelingen, skal du ikke gjøre noe av dette. |
| Det er satt en sperre på 50mb for vedlegg i en e-post. Send flere e-poster eller benytt [http://vedlegg.uib.no vedlegg.uib.no] hvis mailen skal sendes til uib-ansatte.
| |
|
| |
|
| | == SMTP konfigurasjon av Thunderbird == |
|
| |
|
| ==Hvordan gjør jeg plass til nye e-poster når innboksen er full?==
| | # Velg 'View settings for this account' fra startsiden til Thunderbird |
| Du må selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Full innboks]].
| | # Velg Outgoing Server (SMTP) |
| | # Server Name må være smtp.uib.no (for ansatte) |
| | # Velg 465 som port (det står sikkert 25 der nå) |
| | # Kryss av for 'Use name and password' og oppgi brukernavnet ditt (det skal ikke inneholde @ - bare bokstaver og evt tall) |
| | # Kryss av for SSL under 'Use secure connection |
|
| |
|
| | Du vil bli bedt om passordet når du forsøker å sende mail. |
|
| |
|
| ==Hva gjør jeg når e-postleseren min ikke virker?==
| |
| Kjør "start - > Support - > Reset Thunderbird" evt. Reparere Outlook
| |
| (bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
| |
| (stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
| |
|
| |
|
| | == Konfigurere studentmail == |
|
| |
|
| ==Hva gjør jeg hvis mappene mine i Mozilla Thunderbird har forsvunnet?==
| |
| I Mozilla Thunderbird: velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Hva gjør jeg dersom det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren?==
| | [[image:thunderbird.jpeg|left|thumb|Dette er Thunderbird ikonet]] |
| Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
| |
| Dette gjelder både Mozilla Thunderbird, Outlook og Webmail. | |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Hvorfor får jeg e-poster med rare vedlegg og uforståelig tekst?==
| |
| Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er, og oppgi aldri opplysninger som f.eks. passord til andre.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Hvorfor kom ikke vedlegget jeg sendte frem?==
| |
| Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Hvordan kan jeg lage en felles e-postliste for hele avdelingen min?==
| |
| Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Hvor finner jeg den gamle e-posten min etter overgang til Outlook?==
| |
| Den gamle e-posten finner du på nettet ved å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla Thunderbird og Outlook samtidig blir bare kluss.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte. Hva gjør jeg?==
| |
| Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Hvordan flytter jeg meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf?==
| |
| Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf. https://tjinfo.uib.no/alfigjen
| |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Hvordan legger jeg inn fraværsmelding i Outlook?==
| |
| Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: [[Fraværsmelde e-post]].
| |
| Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.
| |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Hva gjør jeg når Thunderbird-profilen er låst (Linux)?==
| |
| Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
| |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Hvorfor kan jeg ikke sende epost med farger, kursiv eller fet skrift?==
| | Start med å velge Edit -> Account Settings |
| For å redigere font og farger i signatur må man bruke HTML i e-post. Det er flere problemer knyttet til dette og derfor støttes ikke HTML-mail.
| |
|
| |
|
| De viktigste grunnene er at mange epost-klienter ikke kan lese HTML-mail og mottakerene vil da bare i beste fall se HTML-kildekode. Ofte vil skjermen bli fylt av kryptiske tegn pga. forskjeller i tegnsett og internasjonale settinger. HTML-mail gir også flere problemer for brukere som leser e-post på mobiltelefoner og PDA'er, noe som gjelder stadig flere. IT-avdelingens offisielle holdning er at HTML-mail ikke skal brukes pga. problemer det kan medføre for mottakeren.
| | [[Image:Accountsettings...png|400px]] |
|
| |
|
| ==Maskinen sender e-post til ukjente adresser==
| | Velg så "Add Account" |
|
| |
|
| Dette skyldes at en PC et eller annet sted er smittet av et e-postvirus, og at dette viruset sender seg selv til en mailserver og påstår at det er deg. Mailserveren sender deg svar om at tiltenkt mottager av viruset ikke finnes.
| | [[image:Addaccount....png|200px]] |
|
| |
|
| Beklageligvis er dette veldig vanlig, UiB stopper tusenvis av lignende meldinger hvert døgn, men vi klarer åpenbart ikke å stoppe alt. Din maskin er altså ikke involvert. Fortsetter du å motta slike e-poster kan du legge inn en sak med eksempel i IssueTracker, og postmaster vil lage nytt filter.
| | "Email Account" |
| | img src=show_image.php?name=email.png } |
| | Trykk Neste |
| | |
| | Fyll inn ditt navn i navnefeltet og din e-postadresse i e-postfeltet ( fornavn.etternavn@student.uib.no ) |
| | |
| | [[Image:Identity.png|400px]] |
| | |
| | Trykk neste |
| | |
| | Nå velger du "Imap" |
| | Incoming server skal være "imap.student.uib.no" |
| | |
| | [[Image:Serverinformasjon_imap.png|400px]] |
| | |
| | Trykk neste |
| | |
| | Incoming username skal være i formatet brukernavn@student, for eksempel: abc001@student |
| | |
| | [[Image:brukernavn.png|400px]] |
| | |
| | Trykk neste |
| | |
| | Account name kan du sette til hva du vil |
| | |
| | [[Image:brukernavn2.png|400px]] |
| | |
| | Trykk Neste |
| | |
| | Sjekk at all informasjonen er korrekt |
| | |
| | [[Image:Godkjenning.png|400px]] |
| | |
| | Trykk Finish |
|
| |
|
| [[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
| |
| [[Kategori:E-post]] | | [[Kategori:E-post]] |
| [[Kategori:BRA]] | | [[Kategori:Bruksanvisninger]] |
| [[Kategori:BRS]]
| |
Dette er en veiledning for private PCer/maskiner som ikke er driftet av IT-avdelingen. Sitter du på en maskin driftet av IT-avdelingen, skal du ikke gjøre noe av dette.
SMTP konfigurasjon av Thunderbird
- Velg 'View settings for this account' fra startsiden til Thunderbird
- Velg Outgoing Server (SMTP)
- Server Name må være smtp.uib.no (for ansatte)
- Velg 465 som port (det står sikkert 25 der nå)
- Kryss av for 'Use name and password' og oppgi brukernavnet ditt (det skal ikke inneholde @ - bare bokstaver og evt tall)
- Kryss av for SSL under 'Use secure connection
Du vil bli bedt om passordet når du forsøker å sende mail.
Konfigurere studentmail
Dette er Thunderbird ikonet
Start med å velge Edit -> Account Settings
Velg så "Add Account"
"Email Account"
img src=show_image.php?name=email.png }
Trykk Neste
Fyll inn ditt navn i navnefeltet og din e-postadresse i e-postfeltet ( fornavn.etternavn@student.uib.no )
Trykk neste
Nå velger du "Imap"
Incoming server skal være "imap.student.uib.no"
Trykk neste
Incoming username skal være i formatet brukernavn@student, for eksempel: abc001@student
Trykk neste
Account name kan du sette til hva du vil
Trykk Neste
Sjekk at all informasjonen er korrekt
Trykk Finish