Ofte stilte spørsmål om e-post og Oppsett av e-post i Mozilla Thunderbird: Forskjell mellom sider

Fra ithjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{BRA}}
{{BRS}}
==Hvordan får jeg sendt e-poster med store vedlegg?==
Dette er en veiledning for private PCer/maskiner som ikke er driftet av IT-avdelingen. Sitter du på en maskin driftet av IT-avdelingen, skal du ikke gjøre noe av dette.  
Det er satt en sperre på 50mb for vedlegg i en e-post. Send flere e-poster eller benytt [http://vedlegg.uib.no vedlegg.uib.no] hvis mailen skal sendes til uib-ansatte.  


== SMTP konfigurasjon av Thunderbird ==


==Hvordan gjør jeg plass til nye e-poster når innboksen er full?==
# Velg 'View settings for this account' fra startsiden til Thunderbird
Du selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Full innboks]].
# Velg Outgoing Server (SMTP)
# Server Name være smtp.uib.no (for ansatte)
# Velg 465 som port (det står sikkert 25 der nå)
# Kryss av for 'Use name and password' og oppgi brukernavnet ditt (det skal ikke inneholde @ - bare bokstaver og evt tall)
# Kryss av for SSL under 'Use secure connection


Du vil bli bedt om passordet når du forsøker å sende mail.


==Hva gjør jeg når e-postleseren min ikke virker?==
Kjør "start - > Support - > Reset Thunderbird" evt. Reparere Outlook
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)


== Konfigurere studentmail ==


==Hva gjør jeg hvis mappene mine i Mozilla Thunderbird har forsvunnet?==
I Mozilla Thunderbird: velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.




==Hva gjør jeg dersom det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren?==
[[image:thunderbird.jpeg|left|thumb|Dette er Thunderbird ikonet]]
Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
Dette gjelder både Mozilla Thunderbird, Outlook og Webmail.




==Hvorfor får jeg e-poster med rare vedlegg og uforståelig tekst?==
Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er, og oppgi aldri opplysninger som f.eks. passord til andre.




==Hvorfor kom ikke vedlegget jeg sendte frem?==
Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.




==Hvordan kan jeg lage en felles e-postliste for hele avdelingen min?==
Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.




==Hvor finner jeg den gamle e-posten min etter overgang til Outlook?==
Den gamle e-posten finner du på nettet ved å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla Thunderbird og Outlook samtidig blir bare kluss.




==Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte. Hva gjør jeg?==
Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.




==Hvordan flytter jeg meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf?==
Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen




==Hvordan legger jeg inn fraværsmelding i Outlook?==
Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: [[Fraværsmelde e-post]].
Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.




==Hva gjør jeg når Thunderbird-profilen er låst (Linux)?==
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"




==Hvorfor kan jeg ikke sende epost med farger, kursiv eller fet skrift?==
Start med å velge Edit -> Account Settings
For å redigere font og farger i signatur må man bruke HTML i e-post. Det er flere problemer knyttet til dette og derfor støttes ikke HTML-mail.


De viktigste grunnene er at mange epost-klienter ikke kan lese HTML-mail og mottakerene vil da bare i beste fall se HTML-kildekode. Ofte vil skjermen bli fylt av kryptiske tegn pga. forskjeller i tegnsett og internasjonale settinger. HTML-mail gir også flere problemer for brukere som leser e-post på mobiltelefoner og PDA'er, noe som gjelder stadig flere. IT-avdelingens offisielle holdning er at HTML-mail ikke skal brukes pga. problemer det kan medføre for mottakeren.
[[Image:Accountsettings...png|400px]]


==Maskinen sender e-post til ukjente adresser==
Velg så "Add Account"


Dette skyldes at en PC et eller annet sted er smittet av et e-postvirus, og at dette viruset sender seg selv til en mailserver og påstår at det er deg. Mailserveren sender deg svar om at tiltenkt mottager av viruset ikke finnes.
[[image:Addaccount....png|200px]]


Beklageligvis er dette veldig vanlig, UiB stopper tusenvis av lignende meldinger hvert døgn, men vi klarer åpenbart ikke å stoppe alt. Din maskin er altså ikke involvert. Fortsetter du å motta slike e-poster kan du legge inn en sak med eksempel i IssueTracker, og postmaster vil lage nytt filter.
"Email Account"
img src=show_image.php?name=email.png }
Trykk Neste
 
Fyll inn ditt navn i navnefeltet og din e-postadresse i e-postfeltet ( fornavn.etternavn@student.uib.no )
 
[[Image:Identity.png‎|400px]]
 
Trykk neste
 
Nå velger du "Imap"
Incoming server skal være "imap.student.uib.no"
 
[[Image:Serverinformasjon_imap.png‎|400px]]
 
Trykk neste
 
Incoming username skal være i formatet brukernavn@student, for eksempel: abc001@student
 
[[Image:brukernavn.png‎|400px]]
 
Trykk neste
 
Account name kan du sette til hva du vil
 
[[Image:brukernavn2.png‎|400px]]
 
Trykk Neste
 
Sjekk at all informasjonen er korrekt
 
[[Image:Godkjenning.png|400px]]
 
Trykk Finish


[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:BRA]]
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:BRS]]

Sideversjonen fra 3. mar. 2010 kl. 13:21


Dette er en veiledning for private PCer/maskiner som ikke er driftet av IT-avdelingen. Sitter du på en maskin driftet av IT-avdelingen, skal du ikke gjøre noe av dette.

SMTP konfigurasjon av Thunderbird

  1. Velg 'View settings for this account' fra startsiden til Thunderbird
  2. Velg Outgoing Server (SMTP)
  3. Server Name må være smtp.uib.no (for ansatte)
  4. Velg 465 som port (det står sikkert 25 der nå)
  5. Kryss av for 'Use name and password' og oppgi brukernavnet ditt (det skal ikke inneholde @ - bare bokstaver og evt tall)
  6. Kryss av for SSL under 'Use secure connection

Du vil bli bedt om passordet når du forsøker å sende mail.


Konfigurere studentmail

Dette er Thunderbird ikonet










Start med å velge Edit -> Account Settings

Accountsettings...png

Velg så "Add Account"

Addaccount....png

"Email Account" img src=show_image.php?name=email.png } Trykk Neste

Fyll inn ditt navn i navnefeltet og din e-postadresse i e-postfeltet ( fornavn.etternavn@student.uib.no )

Identity.png

Trykk neste

Nå velger du "Imap" Incoming server skal være "imap.student.uib.no"

Serverinformasjon imap.png

Trykk neste

Incoming username skal være i formatet brukernavn@student, for eksempel: abc001@student

Brukernavn.png

Trykk neste

Account name kan du sette til hva du vil

Brukernavn2.png

Trykk Neste

Sjekk at all informasjonen er korrekt

Godkjenning.png

Trykk Finish