Brukerstøtte i undervisningsrom og Informasjon til forelesere: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
 
 
Linje 1: Linje 1:
{| style ="background-color:#F8F8FF" border="1" width="100%" cellpadding="10"
{{Under utvikling}}
|
'''Sommeren 2010'''


'''Vi gjør oppmerksom at det ikke er PC-vakter ansatt i perioden 21. juni til 6. august.'''
(Innholdet denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til [[Informasjon_om_undervisningsrom]].)
'''Vakttelefonene til PC-vaktene vil bli besvart.'''
|}


==Tilgang til rom==


== Informasjon og bilder av bygg og rom ved UiB. ==
===Hvordan bestille rom===
Alle institutter og avdelinger på UiB har tilgang til UiBs rom-booking-system. Kontakt din lokale rombestiller eller administrasjonen på ditt institutt/din avdeling for å bestille rom. Se [http://rom.uib.no/ rom.uib.no].


På [http://rom.uib.no/wrb_addons/zones.asp  denne] siden er det informasjon om og bilder av rom og bygg som er tilgjengelige ved UiB.  Dette er basert på bestillersystemet Syllabus. Dersom du ikke finner rommet du leter etter på denne siden ta kontakt med Eiendomsavdelingen eller det aktuelle fakultet for mer informasjon.
===Hvordan komme seg inn i rommet===
* Mangler i rommene som ikke er knyttet til bruken av elektronisk undervisnisngsutstyr meldes som [http://lydia.uib.no/LydiaPortalAll/ Behovsmelding EIA].


==  Data-/IT-assistanse ==
Tilgangsrutiner varierer fra sted til sted. Det viktigste er derfor å gjøre seg kjent med rutinene for rommet du skal bruke. Mange steder er lokalene åpne på dagtid, men stenges f.eks. kl 16 eller 18. Hvis du skal bruke rom utenom arbeidstiden må du undersøke hva som gjelder her.


'''Vi oppfordrer alle brukere til å sette seg inn i utstyret som finnes i rommet de skal bruke i god tid før bruk. Ta eventuelt kontakt med kontaktpersoner / PC-vakter / Data-/IT-assistanse listet under for opplæring. Hvis man ikke får kontakt med disse, ring 2. linje brukerstøtte i auditorier tlf. 555 88587. Lokasjoner og vakttider for PC-vaktene finnes [[Brukerstøtte for studenter#Her finner du PC-vaktene: her]]'''.
==Bruk av fastmontert UiB-PC==


===  Det humanistiske fakultet ===
Ansatte og studenter ved UiB kan logge inn på PC-en med sin vanlige brukerkonto og passord. Merk at ansatte må velge domene "UiB", mens studenter må velge "Student". Noen ganger står domenet på "UiB", andre ganger på "Student", så husk å sjekke dette.


{| cellspacing="0" cellpadding="3" with="100%"
Forelesere som ikke har konto på UiB, må få opprettet "kurskonto", se [[IT-tjenester_for_gjester#Kurskonto|om kurskonto]]. Alle UiB-ansatte kan opprette slik kurskonto. Det er naturlig at en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren, genererer kontoen. Ved pålogging med kurskonto, må du velge domenet "Student".
|-
| Data-/IT-assistanse  Sydneshaugen skole
| Tlf.   480 96 662
|-
| Data-/IT-assistanse  HF-bygget
| Tlf.   905 13 077
|-
| [mailto:pcvakt.hf@uib.no  pcvakt.hf@uib.no]
|
|}


===Det juridiske fakultet===
I enkelte møterom kan det finnes fastmontert UiB-PC som ikke tillater pålogging med student-/kurskonto.


{| cellspacing="0" cellpadding="3"
==Bruk av egen PC==
|-
| Data-/IT-assistanse
| Tlf.    555 89501
|-
| [mailto:pcvakt.jus@uib.no  pcvakt.jus@uib.no]
|
|}


===Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet===
===Tilkobling for å få bilde på projektor (videokanon)===


{| cellspacing="0" cellpadding="3"
Det skal finnes en kontakt eller kabel for tilkobling til egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PC. Hvis det mangler kabel, kan PC-vakten tilkalles for å finne en kabel.
|-
| Data-/IT-assistanse RFB
| Tlf.   555 84110
|-
| Data-/IT-assistanse HIB
| Tlf.   555 89405
|-
| [mailto:pcvakt.matnat@uib.no  pcvakt.matnat@uib.no]
|
|}


===Det medisinsk-odontologiske fakultet===
Noen bærbare PC-er, spesielt Mac, har ikke standard videokontakt (VGA) innebygd, men trenger en overgangskabel. Hvis din maskin trenger en slik overgangskabel til VGA, bør du alltid ta med det selv.


PC-vaktene som gir data-/IT-assistanse UiB-utstyr kan bare i liten grad hjelpe til med problemer Helse Vest sitt utstyr.
Man må velge riktig kilde ("laptop", "PC2" e.l.) styringspanelet i rommet for å få bilde fra bærbar PC projektoren.


{| cellspacing="0" cellpadding="3"
Merk at de fleste PC-er ikke automatisk viser bilde på ekstern projektor selv om den er riktig koblet til! Man må gjerne trykke på en spesiell tast eller tastekombinasjon for å få bilde på projektoren. Gjør deg kjent med denne funksjonen på din PC!
|-
| Bygg:
| Hvem ringer man til:
|-
| DSH/SMU
|
|
|-
| AHH
| PC-vakt BBB
| Tlf.   555 89409
|-
| BBB
| PC-vakt BBB
| Tlf.    555 89409
|-
| ISF
|
|
|-
| Sentralblokken
| PC-vakt HUS
| Tlf.    405 52 685
|-
| KK BK ØYE <br />(Gamle Hovedbygg)<br />Gjelder UiB-utstyr
|
|
|-
| [mailto:pcvakt.med@uib.no  pcvakt.med@uib.no ]
|
|
|-
| Odontologi
| Rune Haakonsen
| Tlf.    555 86546
|-
|
| Knut Erik Buanes
| Tlf.    555 86019
|}


===Det psykologiske fakultet===
===Tilkobling for å få lyd på høyttalere===


{| cellspacing="0" cellpadding="3"
Det skal finnes en kontakt eller kabel for tilkobling til egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PCs lydutgang.
|-
| Data-/IT-assistanse Christies gate 12 og 13 :
| Tlf.   555 84705
|-
| [mailto:pcvakt.psych@uib.no  pcvakt.psych@uib.no]
|
|-
| Data-/IT-assistanse BBB  9. etg:
| Tlf.    555 89409
|-
| [mailto:pcvakt.psych@uib.no  pcvakt.med@uib.no]
|
|
|}


===Det samfunnsvitenskapelige fakultet===
Hvis du har koblet til og det likevel ikke kommer lyd fra PC-en:
# Sjekk om det er lyd i PC-en når kabelen ikke er koblet til. Hvis ikke, sjekk lydinnstillingene på din PC (se egen veiledning på (burde vært en egen wiki-side [[Hva gjør jeg når jeg ikke får lyd fra PC-en]]).)
# Sjekk at kabelen står i riktig kontakt i PC-en. (Kontakten for ekstern mikrofon er lik lydutgangen, så det er lett å ta feil!)
# Sjekk voluminnstillingen på styringspanelet i rommet.


{| cellspacing="0,5" cellpadding="3"
===Tilkobling til nett===
|-
| Data-/IT-assistanse
| Tlf.    555 89187
|-
| [mailto:pcvakt.sv@uib.no  pcvakt.sv@uib.no]
|
|}


===Andre bygninger===
Alle undervisningsrom skal ha en ledig nettverkskontakt for "Auditorienett", vanligvis merket med "AUD". Her får du direkte tilkobling til internett.


{| cellspacing="0,5" cellpadding="3"
Du kan de fleste steder også bruke trådløst nett (UiB-nett eller EDUROAM). Trådløst nett er ikke tilgjengelig i alle UiBs lokaler. Se veiledning på [[https://it.uib.no/Tr%C3%A5dl%C3%B8st_datanett https://it.uib.no/Tr%C3%A5dl%C3%B8st_datanett]].
|-
| Data-/IT-assistanse Studentsenteret:
| Tlf.   555 89187
|-
| [mailto:pcvakt.sv@uib.no  pcvakt.sv@uib.no]
|
|-
| Data-/IT-assistanse Thormøhlensgate 51 (Vitensenteret):
| Tlf.   555 89405
|-
| [mailto:pcvakt.matnat@uib.no pcvakt.matnat@uib.no]
|
|}


==Andre tilkoplingsmuligheter==
I mange rom tilbys følgende
* Composite Video
* S-Video
* Phono høyre og venstre
Brukerne må selv holde kabler og eventuelle overganger for å kople eget utstyr til disse kontaktene.
==Enkel bruk av kontrollpanel==
* Kildevalg
* Lydvolum
* Bilde med piler (av standard Extron-panel)
==Riktig bruk av utstyret==
* Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.
* Ikke flytt på kateter som har stasjonær pc montert. Kabler og/eller kontakter kan bli dratt ut.
Etter bruk:
* Logg ut, men la PC-en stå på
* Slå av projektor med styringspanelet
* Slå av og legg på plass trådløs mic
* Husk å ta med alt eget utstyr, egne kabler o.l. når du forlater rommet. (Vi kan ikke ta ansvar for gjenglemte....?)
* annet... ?
==Hvis du trenger hjelp==
* PC-vakten kan hjelpe med bruk av data- og AV-utstyret.
* Det skal finnes en plakat i rommet med telefonnummer til PC-vakten.
* Du finner liste over PC-vakter ulike steder på UiB her: [[Brukerstøtte i undervisningsrom]]
* Skal vi ha vakttelefonnummeret med ?
* Hvis du skal forelese i et ukjent rom, er det lurt å være tidlig ute eller ta en tur innom rommet på forhånd for å gjøre seg kjent med utstyret. Avtal eventuelt tid med PC-vakten for en demonstrasjon av utstyret i rommet. Det gjelder spesielt hvis du har spesielle tekniske hjelpemidler som skal brukes.
* Hvis du oppdager feil eller avvik i undervisningsrom, ber vi om at du melder fra! Se [http://uv-rom.uib.no].
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Undervisningsrom]]
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Undervisningsrom]]
[[Kategori:Undervisningsrom]]
[[Kategori:Brukerstøtte]]
[[Kategori:Autoritativ informasjon]]

Sideversjonen fra 15. okt. 2010 kl. 11:40

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 15.10.2010 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til Informasjon_om_undervisningsrom.)

Tilgang til rom

Hvordan bestille rom

Alle institutter og avdelinger på UiB har tilgang til UiBs rom-booking-system. Kontakt din lokale rombestiller eller administrasjonen på ditt institutt/din avdeling for å bestille rom. Se rom.uib.no.

Hvordan komme seg inn i rommet

Tilgangsrutiner varierer fra sted til sted. Det viktigste er derfor å gjøre seg kjent med rutinene for rommet du skal bruke. Mange steder er lokalene åpne på dagtid, men stenges f.eks. kl 16 eller 18. Hvis du skal bruke rom utenom arbeidstiden må du undersøke hva som gjelder her.

Bruk av fastmontert UiB-PC

Ansatte og studenter ved UiB kan logge inn på PC-en med sin vanlige brukerkonto og passord. Merk at ansatte må velge domene "UiB", mens studenter må velge "Student". Noen ganger står domenet på "UiB", andre ganger på "Student", så husk å sjekke dette.

Forelesere som ikke har konto på UiB, må få opprettet "kurskonto", se om kurskonto. Alle UiB-ansatte kan opprette slik kurskonto. Det er naturlig at en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren, genererer kontoen. Ved pålogging med kurskonto, må du velge domenet "Student".

I enkelte møterom kan det finnes fastmontert UiB-PC som ikke tillater pålogging med student-/kurskonto.

Bruk av egen PC

Tilkobling for å få bilde på projektor (videokanon)

Det skal finnes en kontakt eller kabel for tilkobling til egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PC. Hvis det mangler kabel, kan PC-vakten tilkalles for å finne en kabel.

Noen bærbare PC-er, spesielt Mac, har ikke standard videokontakt (VGA) innebygd, men trenger en overgangskabel. Hvis din maskin trenger en slik overgangskabel til VGA, bør du alltid ta med det selv.

Man må velge riktig kilde ("laptop", "PC2" e.l.) på styringspanelet i rommet for å få bilde fra bærbar PC på projektoren.

Merk at de fleste PC-er ikke automatisk viser bilde på ekstern projektor selv om den er riktig koblet til! Man må gjerne trykke på en spesiell tast eller tastekombinasjon for å få bilde på projektoren. Gjør deg kjent med denne funksjonen på din PC!

Tilkobling for å få lyd på høyttalere

Det skal finnes en kontakt eller kabel for tilkobling til egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PCs lydutgang.

Hvis du har koblet til og det likevel ikke kommer lyd fra PC-en:

  1. Sjekk om det er lyd i PC-en når kabelen ikke er koblet til. Hvis ikke, sjekk lydinnstillingene på din PC (se egen veiledning på (burde vært en egen wiki-side Hva gjør jeg når jeg ikke får lyd fra PC-en).)
  2. Sjekk at kabelen står i riktig kontakt i PC-en. (Kontakten for ekstern mikrofon er lik lydutgangen, så det er lett å ta feil!)
  3. Sjekk voluminnstillingen på styringspanelet i rommet.

Tilkobling til nett

Alle undervisningsrom skal ha en ledig nettverkskontakt for "Auditorienett", vanligvis merket med "AUD". Her får du direkte tilkobling til internett.

Du kan de fleste steder også bruke trådløst nett (UiB-nett eller EDUROAM). Trådløst nett er ikke tilgjengelig i alle UiBs lokaler. Se veiledning på [https://it.uib.no/Tr%C3%A5dl%C3%B8st_datanett].

Andre tilkoplingsmuligheter

I mange rom tilbys følgende

  • Composite Video
  • S-Video
  • Phono høyre og venstre

Brukerne må selv holde kabler og eventuelle overganger for å kople eget utstyr til disse kontaktene.

Enkel bruk av kontrollpanel

  • Kildevalg
  • Lydvolum
  • Bilde med piler (av standard Extron-panel)

Riktig bruk av utstyret

  • Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.
  • Ikke flytt på kateter som har stasjonær pc montert. Kabler og/eller kontakter kan bli dratt ut.

Etter bruk:

  • Logg ut, men la PC-en stå på
  • Slå av projektor med styringspanelet
  • Slå av og legg på plass trådløs mic
  • Husk å ta med alt eget utstyr, egne kabler o.l. når du forlater rommet. (Vi kan ikke ta ansvar for gjenglemte....?)
  • annet... ?

Hvis du trenger hjelp

  • PC-vakten kan hjelpe med bruk av data- og AV-utstyret.
  • Det skal finnes en plakat i rommet med telefonnummer til PC-vakten.
  • Du finner liste over PC-vakter ulike steder på UiB her: Brukerstøtte i undervisningsrom
  • Skal vi ha vakttelefonnummeret med ?
  • Hvis du skal forelese i et ukjent rom, er det lurt å være tidlig ute eller ta en tur innom rommet på forhånd for å gjøre seg kjent med utstyret. Avtal eventuelt tid med PC-vakten for en demonstrasjon av utstyret i rommet. Det gjelder spesielt hvis du har spesielle tekniske hjelpemidler som skal brukes.
  • Hvis du oppdager feil eller avvik i undervisningsrom, ber vi om at du melder fra! Se [1].