Brukerstøtte og Outlook: Forskjell mellom sider

Fra ithjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
 
Linje 1: Linje 1:
== Outlook e-post og kalender ==


{{BSikon}}
Mange bruker Outlook for e-post og kalenderfunksjonalitet, og har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, prøv å åpne Outlook. Om du ikke får startet programmet, har du mest sannsynlig ikke fått Outlook-konto enda.
IT-avdelingen tilbyr brukerstøtte for standardiserte IT-tjenester til studenter og ansatte, samt gjesteforelesere i undervisningsrom.


==Hurtiglenker==
Ved overgang til Outlook på e-post og kalender gjelder følgende:
<onlyinclude>
<includeonly>===[[Brukerstøtte]]===</includeonly>
*[[Brukerstøtte for ansatte|Ansatte]]
*[[Brukerstøtte for studenter|Studenter]]
*[[Brukerstøtte for gjester|Gjester]]
<includeonly>
<div class="lesmer">[[Brukerstøtte|>> Les mer]]</div></includeonly></onlyinclude>
*[https://bs.uib.no Registrer problem / spørsmål]
*[[Ny IT-bruker ved UiB]]
*[[:Kategori:Bruksanvisninger|Bruksanvisninger]]
*[[:Kategori:Ofte stilte spørsmål|Ofte stilte spørsmål]]
*[[:Category:Brukerstøtte|Alle sider om brukerstøtte]]




==Kontakt brukerstøtte==
===E-post===


Vi prøver å legge til rette for at du som bruker kan løse mange problemer selv via selvhjelpstjenester og informasjon på vev.
Man får ikke med seg gammel e-post automatisk. Den kan leses med Thunderbird, [https://webmail.uib.no/ Webmail] eller Pine. I Mozilla / Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke  og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe.


Likevel vil man av og til trenge hjelp. Alle med brukerkonto kan [https://bs.uib.no registrere et problem/spørsmål]. Ansatte kan ringe [[BRITA]] (555) 84700. Studenter kan kontakte [[PC-vakter]].
Adressebøker får man ikke automatisk med seg. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig vev. Se [[Flytting av adressebøker fra Thunderbird til Outlook]].
{{Trenger gjennomgang}}


[[Kategori:Brukerstøtte]]
Videresending og fraværsmelding på epost må nå gjøres i Outlook eller på https://kalender.uib.no. Har man fått Outlook installert og har Exchange-konto, kan man ikke bruke vevsiden https://tjinfo.uib.no/reise/, som kun brukes av brukere med epost på Unix. Se [[Fraværsmelde e-post]].
 
Hjemmefra og andre steder hvor man ikke har tilgang til IT-avdelingens Outlook-oppsett, må man bruke http://kalender.uib.no. IT-avdelingen har en kryptert VPN-forbindelse, brukere kan med bærbar bruke Outlook over VPN når de er borte fra campus. Man får ikke ny epost i Thunderbird, Webmail eller Pine.
 
 
===Kalender===
 
Kalenderprogrammet kan finnes i Outlook (velg Kalender/Calendar i menyen til venstre) eller via vev på https://kalender.uib.no.
 
 
===Vanlige problemer===
 
*Det finnes en innholdsrik Hjelp-meny i selve Outlook, og UiBs kursleverandør holder kurs. Microsoft har gratis [http://office.microsoft.com/en-us/training/CR061832721033.aspx kurs] på nettet.
*Siden [[Ofte stilte spørsmål om e-post]] vil gi deg en del hjelp til vanlige problemstillinger som gjelder Outlook.
 
[[Kategori:E-post]]
[[Kategori:Outlook]]

Sideversjonen fra 18. feb. 2010 kl. 12:32

Outlook e-post og kalender

Mange bruker Outlook for e-post og kalenderfunksjonalitet, og har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, prøv å åpne Outlook. Om du ikke får startet programmet, har du mest sannsynlig ikke fått Outlook-konto enda.

Ved overgang til Outlook på e-post og kalender gjelder følgende:


E-post

Man får ikke med seg gammel e-post automatisk. Den kan leses med Thunderbird, Webmail eller Pine. I Mozilla / Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe.

Adressebøker får man ikke automatisk med seg. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig på vev. Se Flytting av adressebøker fra Thunderbird til Outlook.

Videresending og fraværsmelding på epost må nå gjøres i Outlook eller på https://kalender.uib.no. Har man fått Outlook installert og har Exchange-konto, kan man ikke bruke vevsiden https://tjinfo.uib.no/reise/, som kun brukes av brukere med epost på Unix. Se Fraværsmelde e-post.

Hjemmefra og andre steder hvor man ikke har tilgang til IT-avdelingens Outlook-oppsett, må man bruke http://kalender.uib.no. IT-avdelingen har en kryptert VPN-forbindelse, brukere kan med bærbar bruke Outlook over VPN når de er borte fra campus. Man får ikke ny epost i Thunderbird, Webmail eller Pine.


Kalender

Kalenderprogrammet kan finnes i Outlook (velg Kalender/Calendar i menyen til venstre) eller via vev på https://kalender.uib.no.


Vanlige problemer

  • Det finnes en innholdsrik Hjelp-meny i selve Outlook, og UiBs kursleverandør holder kurs. Microsoft har gratis kurs på nettet.
  • Siden Ofte stilte spørsmål om e-post vil gi deg en del hjelp til vanlige problemstillinger som gjelder Outlook.