Outlook på privat maskin og Hvorfor kan jeg ikke velge selv hvilken PC jeg vil ha?: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
mIngen redigeringsforklaring
 
(Kopiert fra temaserien hefte 3)
 
Linje 1: Linje 1:
Dette er en veiledning for private PCer/maskiner som ikke er driftet av IT-avdelingen. Sitter du på en maskin driftet av IT-avdelingen, skal du ikke gjøre noe av dette.
Denne artikkelen er hentet fra [[Medium:Temaserie it nr3 2010 pc ved UiB.pdf|Pc ved UiB, nr. 3 i IT-avdelingens temaserie, publisert august 2010]]


{{Under utvikling}}
UiB har i mange år hatt felles innkjøpsavtaler på datamaskiner. Når det skal kjøpes
pc-er for UiBs penger, må det skje innenfor disse avtalene og innenfor IT-avdelingens
anbefalinger av modeller. Det er flere gode grunner til dette:


== Oppsett av Outlook 2003 ==
==Valuta for pengene==


== Oppsett av Outlook 2007 ==
Som en stor kunde (vi kjøper 1500–2000 pc-er i året) får
UiB gode priser når leverandørene konkurrerer om å selge
til oss. Hvis pc-kjøpene skjedde spredt og ukoordinert
fra mange ulike leverandører, ville vi ikke hatt denne
muligheten til å oppnå bedre betingelser og priser. Noen
ganger kan man stusse på at pc-ene UiB kjøper, koster
mer enn det som averteres i fargesterke avisannonser.
Da må man passe på om man sammenlikner like ting.
Det kan være store kvalitetsforskjeller på pc-er. Den
billige maskinen i annonsen kan ha dårligere ytelse,
komponenter og ikke minst dårligere serviceavtaler, enn
de UiB kjøper!


# Start Outlook og velg "Verktøy" på menylinjen, deretter "Kontoinnstillinger".
==Effektiv drift==
# Velg "Ny...". Se til at "Microsoft Exchange, POP3, IMAP eller HTTP" er valgt og klikk neste
# Kryss av for "Konfigurer serverinnstillingene eller flere servertyper manuelt" <br/>[[Fil:Outlook2007 nor1.jpg]]<br/><br/>
# Velg "Epost på Internett"
# Fyll inn bruker- og serverinformasjon som vist på bildet.<br/>[[Fil:Outlook2007 nor2.jpg]]<br/><br/>
# Ikke klikk neste, men velg "Flere innstillinger" i stedet
# I skillearket "Server for utgående e-post" kryss av for "Serveren for utgående e-post (SMTP) krever godkjenning"
# I skillearket "Avansert" fyll inn følgende innkommende og utgående portnummer som vist på bildet. Husk også å velge SSL under kryptert tilkobling
# Velg "OK", og deretter "Test kontoinnstillinger". Hvis alt er satt opp riktig vil du få melding om at testene er fullført.


En ny pc må få installert systemprogramvare og alle
programmene brukeren trenger i sitt arbeid. Ved ulike
problemer kan reinstallasjon være nødvendig. ITavdelingen
har laget automatiserte opplegg for slikt.
Dette er kostnadseffektivt og sparer tid for brukeren ved
installasjon og service på pc-en. For at automatiseringen
skal være mulig, må vi ha et begrenset antall kjente
maskintyper i maskinparken vår. Det er ikke mulig å lage og vedlikeholde et effektivt automatisert
driftsopplegg for ”alle mulige” ulike pc-modeller.


==Tilfredsstille tekniske krav==


== SMTP konfigurasjon av Microsoft Outlook ==
En moderne pc er en komplisert maskin som kan
brukes til mange ulike oppgaver. Hva skal man se etter
for å være sikker på at pc-en man kjøper fungerer
godt til ulike behov gjennom hele maskinens levetid?
Når UiB velger ut leverandører og pc-modeller, gjøres
det et grundig arbeid med å sjekke spesifikasjoner
og teste de ulike tilbudte modellene. Dette skal
sikre at pc-ene vi kjøper er gode nok i ulike tekniske
henseende. Det er også tatt hensyn til at produktene
har lav miljøbelastning og lavt energiforbruk, samt
at produksjonen følger internasjonale forskrifter om
arbeidsmiljø, rettigheter mv.


# Velg Verktøy i toppmenyen
==Service og oppfølging – gjennom hele maskinens levetid==
# Velg 'E-postkontoer ...' fra rullegardinen
# Velg Vise eller endre (evt Legg til ny) og Neste
# Velg hhv Endre eller Legg til
# Server for utgående e-post (SMTP) må være smtp.uib.no (for ansatte)
# Legg også inn ditt unix brukernavn og passord
# Velg Flere innstillinger
# Velg Server for utgående e-post
# Kryss av for Serveren for utgående e-post (SMTP) krever godkjenning og Bruk samme innstillinger ...
# Velg Avansert
# Oppgi 465 i boksen for Utgående e-post (SMTP) og kryss av for Denne serveren krever kryptert tilkobling (SSL)
# Klikk OK


Du vil bli bedt om passordet når du forsøker å sende mail.
Når en pc trenger reparasjon eller reservedeler er det
mange ting man må ha oversikt over. Hvor ble pc-en
kjøpt fra og når? Har den fortsatt garanti? Hva dekker
garantien? Finnes det reservedeler? Har leverandøren
gått konkurs i mellomtiden? Når man kjøper som
privatperson har man en del rettigheter etter
forbrukerkjøpsloven. De samme rettighetene gjelder
ikke for ”næringskjøp” som UiB gjør. Derfor må vi ved
avtaleinngåelse passe på å velge leverandører som
er solide og som vi vet kan oppfylle sine forpliktelser.
Hvis det skulle oppstå problemer med leveranser
eller service, har vi god kontakt med leverandører
og produsenter. Og pc-ene har fem års garanti, både
bærbare og stasjonære.
Off entlige innkjøps regler
Når det brukes offentlige midler, er det regler som skal
sikre bl.a. reell konkurranse mellom leverandørene.
For de store innkjøpene som UiB gjør av pc-er og
annet datautstyr, stilles det strenge krav til anbud,
vurdering og valg av leverandører og dokumentasjon
av prosessen. Hvis vi handler av leverandører som er
utenfor innkjøpsavtalene, begår vi lovbrudd.
Mer informasjon om innkjøp finnes på IT-avdelingens
nettsider: [https://it.uib.no/Innkjøpsveiledning]


==SSL i Outlook==
[[Kategori:Innkjøp]]
{{mangler bilder}}
#For å bruke SSL i Outlook åpner man menyen Verktøy og velger "E-postkontoer...".
#Merk av for "Viser eller endre eksisterende e-postkontoer" og klikk Neste >
#Er du ansatt, bør du velge kalender.uib.no som "Server for innkommende" og bør bruke smtp.uib.no som "Server for utgående"
#Studenter må uansett velge rasmus.uib.no som "Server for innkommende" og bør bruke smtp.student.uib.no som "Server for utgående".
#Klikk på knappen "Flere innstillinger".
#Endelig framme: Velg "Innkommende e-post" øverst
#Merk av for "Denne serveren krever en SSL-sikret tilkobling (SSL)".
#Velg IMAP, portnummeret skal da endres automatisk til 993.
#Ikke bry deg om utgående e-post nå.
#Klikk OK.
 
{{BRA}}
{{WD}}
{{SIS}}
 
[[Kategori:Outlook]]
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:Privat datamaskin]]

Sideversjonen fra 30. aug. 2010 kl. 06:09

Denne artikkelen er hentet fra Pc ved UiB, nr. 3 i IT-avdelingens temaserie, publisert august 2010

UiB har i mange år hatt felles innkjøpsavtaler på datamaskiner. Når det skal kjøpes pc-er for UiBs penger, må det skje innenfor disse avtalene og innenfor IT-avdelingens anbefalinger av modeller. Det er flere gode grunner til dette:

Valuta for pengene

Som en stor kunde (vi kjøper 1500–2000 pc-er i året) får UiB gode priser når leverandørene konkurrerer om å selge til oss. Hvis pc-kjøpene skjedde spredt og ukoordinert fra mange ulike leverandører, ville vi ikke hatt denne muligheten til å oppnå bedre betingelser og priser. Noen ganger kan man stusse på at pc-ene UiB kjøper, koster mer enn det som averteres i fargesterke avisannonser. Da må man passe på om man sammenlikner like ting. Det kan være store kvalitetsforskjeller på pc-er. Den billige maskinen i annonsen kan ha dårligere ytelse, komponenter og ikke minst dårligere serviceavtaler, enn de UiB kjøper!

Effektiv drift

En ny pc må få installert systemprogramvare og alle programmene brukeren trenger i sitt arbeid. Ved ulike problemer kan reinstallasjon være nødvendig. ITavdelingen har laget automatiserte opplegg for slikt. Dette er kostnadseffektivt og sparer tid for brukeren ved installasjon og service på pc-en. For at automatiseringen skal være mulig, må vi ha et begrenset antall kjente maskintyper i maskinparken vår. Det er ikke mulig å lage og vedlikeholde et effektivt automatisert driftsopplegg for ”alle mulige” ulike pc-modeller.

Tilfredsstille tekniske krav

En moderne pc er en komplisert maskin som kan brukes til mange ulike oppgaver. Hva skal man se etter for å være sikker på at pc-en man kjøper fungerer godt til ulike behov gjennom hele maskinens levetid? Når UiB velger ut leverandører og pc-modeller, gjøres det et grundig arbeid med å sjekke spesifikasjoner og teste de ulike tilbudte modellene. Dette skal sikre at pc-ene vi kjøper er gode nok i ulike tekniske henseende. Det er også tatt hensyn til at produktene har lav miljøbelastning og lavt energiforbruk, samt at produksjonen følger internasjonale forskrifter om arbeidsmiljø, rettigheter mv.

Service og oppfølging – gjennom hele maskinens levetid

Når en pc trenger reparasjon eller reservedeler er det mange ting man må ha oversikt over. Hvor ble pc-en kjøpt fra og når? Har den fortsatt garanti? Hva dekker garantien? Finnes det reservedeler? Har leverandøren gått konkurs i mellomtiden? Når man kjøper som privatperson har man en del rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. De samme rettighetene gjelder ikke for ”næringskjøp” som UiB gjør. Derfor må vi ved avtaleinngåelse passe på å velge leverandører som er solide og som vi vet kan oppfylle sine forpliktelser. Hvis det skulle oppstå problemer med leveranser eller service, har vi god kontakt med leverandører og produsenter. Og pc-ene har fem års garanti, både bærbare og stasjonære. Off entlige innkjøps regler Når det brukes offentlige midler, er det regler som skal sikre bl.a. reell konkurranse mellom leverandørene. For de store innkjøpene som UiB gjør av pc-er og annet datautstyr, stilles det strenge krav til anbud, vurdering og valg av leverandører og dokumentasjon av prosessen. Hvis vi handler av leverandører som er utenfor innkjøpsavtalene, begår vi lovbrudd. Mer informasjon om innkjøp finnes på IT-avdelingens nettsider: [1]