Innkjøpsveiledning og Brukerkonto og tilganger: Forskjell mellom sider

Fra ithjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Autoritativ informasjon}}
{{Autoritativ informasjon}}


=== Generellt om innkjøp av data- og teleutstyr ===
Alle studenter og ansatte ved UiB skal ha en brukerkonto. Denne gir tilgang til blant annet tjenester som e-post, lagring, utskrift, hjemmesider, tilgang til Internet fra UiB eller hjemmefra.


*[[:Category:Innkjøp|Alle sider om IT-innkjøp]]
[http://sebra.uib.no SEBRA] er UiB sitt sentrale brukeradministrasjonssystem, der man søker om og oppretter konto, bytter passord, søker om ekstra tilganger osv. Hver enhet (ansvarssted) ved UiB har sin(e) godkjenner(e) i SEBRA som godkjenner oppretting av konto for ansatte og "andre" (gjester o.l.)
*[https://intranett.uib.no/uPortal/tag.idempotent.render.userLayoutRootNode.target.275.uP?uP_sparam=focusedTabID&focusedTabID=133&uP_sparam=mode&mode=view&uP_root=root&link_id_path=146259&loc_code_path=2210&menu_type=11 IT-avdelingens innkjøpsveiledning på intranett (krever pålogging)]'''INNKJØPSVEILEDNINGEN SKAL FØLGES !!'''


Det er  viktig  at du følger innkjøpsveiledningen når du skal kjøpe data- og teleutstyr.
For å få opprette brukerkonto ved UiB, må en akseptere [https://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=255 universitetet sitt IKT-reglement].
Innkjøpsveiledningen viser til datamaskiner, skrivere og annet datautstyr som er testet og  kvalitetssikret av oss. For å sikre stabil drift og effektiv brukerstøtte er IT-avdelingen avhengige av at datautstyret er standardisert og at det samspiller med våre systemer (se også  [[serviceerklæring fra IT-avdelingen]]. Det er derfor viktig at innkjøpsanbefalingene følges.


* [[For studenter]]


Universitetet i Bergen har bindende rammeavtaler for alt kjøp av datautstyr. Det er '''ikke''' anledning til å gå utenom disse avtalene og kjøp fra andre leverandører.
* [[For ansatte]]  
*[http://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=297 retningslinjer for innkjøp av varer og tjenester i Regelsamlingen]
*[http://innkjop.uib.no Innkjøpsguiden].


* [[For gjester]]


=== Innkjøp av mobiltelefoner ===
[[Kategori:Autentiserings og katalogtjenester]]
* [[Mobiltelefonmodeller]]
* [[Abonnement for mobiltelefoni|Abonnement]]
* [[Bestilling av mobiltelefon|Bestilling]]
 
 
=== Innkjøp av skrivere ===
 
=== Innkjøpav programvare ===
En rekke programvare er tilgjengelig for alle via felles UiB lisens, mens annen programvare må skaffes for hver enkelt. IT-avdelingen distribuerer felles programvare og installerer programvare på UiB-maskiner.
 
Se [[Programvare ved UiB]] for mer informasjon.
 
 
 
Dersom du har spørsmål om innkjøp av data- og teleutstyr samt progrtamvare kan du registrere det til IT-avdelingen på https://bs.uib.no eller via BRITA på telefon (555) 84700.
 
[[Kategori:Innkjøp|Alle artikler om innkjøp]]
[[Kategori:Innkjøp]]

Sideversjonen fra 17. feb. 2010 kl. 09:32

Informasjon.gif Autoritativ informasjon! Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ og vedlikeholdes av IT-avdelingen.


Alle studenter og ansatte ved UiB skal ha en brukerkonto. Denne gir tilgang til blant annet tjenester som e-post, lagring, utskrift, hjemmesider, tilgang til Internet fra UiB eller hjemmefra.

SEBRA er UiB sitt sentrale brukeradministrasjonssystem, der man søker om og oppretter konto, bytter passord, søker om ekstra tilganger osv. Hver enhet (ansvarssted) ved UiB har sin(e) godkjenner(e) i SEBRA som godkjenner oppretting av konto for ansatte og "andre" (gjester o.l.)

For å få opprette brukerkonto ved UiB, må en akseptere universitetet sitt IKT-reglement.