E-post og Brukerstøtte for studenter: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
==Hurtiglenker==
Studenter får brukerstøtte fra PC-vaktene og henvender seg til dem via [http://bs.uib.no IssueTracker] eller ved personlig fremmøte. Hvor PC-vaktene sitter er opplyst på [http://studentportal.uib.no/?mode=show_page&link_id=770&toplink_id=571 MiSide]. På alle plakater som henger ved student-skriverne står det hvor nærmeste PC-vakt sitter.
<onlyinclude>
<includeonly>===[[E-post]]===</includeonly>
*[[Outlook]]
*[[Thunderbird|Thunderbird]]
*[[Full innboks]]
<includeonly>
<div class="lesmer">[[E-post|>> Les mer]]</div></includeonly></onlyinclude>
*[https://webmail.uib.no Gå til webmail]
*[https://kalender.uib.no Gå til Outlook web]
*[[Spam]]
*[[Fraværsmelde e-post]]
*[[Ofte stilte spørsmål om e-post]]
*[http://office.microsoft.com/nb-no/training/CR061832721044.aspx Gratis Outlook-kurs på web hos Microsoft]
*[[:Category:E-post|Alle artikler om e-post]]
*[[:Category:Outlook|Alle artikler  om Outlook]]


==E-post klienter==


E-post kan leses på ulike måter:
* Ved hjelp av e-postprogram (Outlook, [[Thunderbird]] m.m.). På PC-er satt opp av IT-avdelingen ved UiB vil e-post klienten ([[Outlook]] eller [[Thunderbird]]) være ferdig konfigurert for lesing av e-post.
* Ved hjelp av nettleser (Mozilla, Internet Explorer, Opera, m.m.) kan man bruke http://webmail.uib.no eller http://kalender.uib.no (sistnevnte kun for Outlook-brukere).


ithjelp.uib.no og andre vevtjenester håper vi skal kunne gi hjelp til selvhjelp i størst mulig grad.


=== Outlook ===


På Windows-maskiner satt opp av IT-avdelingen er det bare registrerte Outlook-brukere som kan bruke Outlook. Nye brukere har '''ikke''' denne tilgangen som standard. Outlook tilbys bare for UiBs ansatte og ikke studenter. Ansatte ved UiB som ønsker tilgang til Outlook kan opprette en sak i Issuetracker (https://bs.uib.no)


==Dette kan PC-vaktene hjelpe deg med:==


=== Mozilla Thunderbird ===
*Spørsmål som gjelder bruk av IT i studiene
Studenter og ansatte som ikke er registrerte Outlookbrukere kan bruke den ferdig konfigurerte e-postklienten Mozilla Thunderbird.
Mer om bruk av [[Thunderbird]].


*Alle problemer som gjelder PC-stuer, studentskrivere og UiBs IT-tjenester


=== Webmail ===
*Tilkobling av privat PC til trådløst nett og utskrift
Med webmail.uib.no får du tilgang til epost på din UiB-konto fra en vanlig nettleser uten oppsettskluss! IT-avdelingen har tilbudt IMP/webmail siden januar 1999.


Alle brukere ved UiB (ansatte og studenter) kan sjekke mail via webmail (https://webmail.uib.no/). En må huske å logge seg riktig domene utfra hvorvidt en er student (Rasmus), ansatt uten Outlook-konto (Alf) eller ansatt med Outlook-konto (Kalender).
*Enkel brukerstøtte MiSide, Webmail, Sebra, og standard programpakker
Outlook brukere kan i tillegg bruke Outlook Web Access via http://kalender.uib.no/


Problemer med tjenesten skal meldes til https://bs.uib.no.
*Støtte til PCer driftet av IT-avdelingen


Mer om [[bruk av Webmail]].
*Løse eller videreformidle problem i [http://bs.uib.no IssueTracker]


[[Kategori:E-post]]
*Tilsyn med skrivere (fylle på papir og toner)
[[Kategori:Oversiktssider]]
 
 
 
==Dette kan PC-vaktene '''ikke''' hjelpe deg med:==
 
*Hjelpe til med privat utstyr, ut over tilkobling til UiBs VPN-nett eller bruk av UiBs [[Tjenester fra IT-avdelingen|IT-tjenester]]
 
*Gi studieveiledning og svare på spørsmål som ikke har med IT-tjenestene å gjøre
 
[[Kategori:Brukerstøtte]]

Sideversjonen fra 18. feb. 2010 kl. 14:50

Studenter får brukerstøtte fra PC-vaktene og henvender seg til dem via IssueTracker eller ved personlig fremmøte. Hvor PC-vaktene sitter er opplyst på MiSide. På alle plakater som henger ved student-skriverne står det hvor nærmeste PC-vakt sitter.


ithjelp.uib.no og andre vevtjenester håper vi skal kunne gi hjelp til selvhjelp i størst mulig grad.


Dette kan PC-vaktene hjelpe deg med:

  • Spørsmål som gjelder bruk av IT i studiene
  • Alle problemer som gjelder PC-stuer, studentskrivere og UiBs IT-tjenester
  • Tilkobling av privat PC til trådløst nett og utskrift
  • Enkel brukerstøtte på MiSide, Webmail, Sebra, og standard programpakker
  • Støtte til PCer driftet av IT-avdelingen
  • Tilsyn med skrivere (fylle på papir og toner)


Dette kan PC-vaktene ikke hjelpe deg med:

  • Hjelpe til med privat utstyr, ut over tilkobling til UiBs VPN-nett eller bruk av UiBs IT-tjenester
  • Gi studieveiledning og svare på spørsmål som ikke har med IT-tjenestene å gjøre