Informasjon til forelesere: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
(ymse ny tekst)
Linje 6: Linje 6:


===Hvordan bestille rom===
===Hvordan bestille rom===
Lokal rombestiller ved de enkelte institutter/avdelinger bestiller rom til undervisning og møter.
Alle institutter og avdelinger på UiB har minst en ansatt som er "rombestiller", dvs kan bestille rom gjennom UiBs rom-booking-system. Kontakt din lokale rombestiller for å bestille rom til undervisning eller møter.


===Hvordan komme seg inn i rommet===
===Hvordan komme seg inn i rommet===


Vil variere fra sted til sted!
Tilgang til rom vil variere fra sted til sted. Det viktigste er derfor å gjøre seg kjent med tilgangsrutinene for de rom og bygninger man skal bruke. Mange steder er rom åpne på dagtid, men stenges etter et visst tidspunkt (f.eks. kl 16 eller 18). Hvis man skal bruke rom utenom arbeidstiden bør man undersøke hvilke tilngangsrutiner som gjelder på aktuelt tidspunkt.


==Bruk av fastmontert UiB-PC==
==Bruk av fastmontert UiB-PC==


* Bruk egen UiB-konto
Alle ansatte og studenter ved UiB kan logge inn på PC-en med sin vanlige brukerkonto og passord. Merk at ansatte må velge domene "UiB" ved pålogging, mens studenter må velge "Student". Noen steder vil domenet i utgangspunktet stå på "UiB", andre steder/ganger på "student", så husk å sjekke dette.
* Gjester bruker kurskonto, se [[IT-tjenester_for_gjester#Kurskonto|om kurskonto]]. Eksterne forelesere må ha tildelt kurskonto for å bruke UiB-PC. Det er en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren som genererer kontoen.
 
Enkelte steder (møterom o.l.) kan det finnes fastmontert UiB-PC som ikke tillater pålogging med studentkonto.
 
Brukere som ikke har konto på UiB, må få opprettet "kurskonto", se [[IT-tjenester_for_gjester#Kurskonto|om kurskonto]]. Alle ansatte på UiB kan opprette slik kurskonto. Det er naturlig at en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren, genererer kontoen.


==Bruk av egen PC==
==Bruk av egen PC==
Linje 22: Linje 25:


(hvordan skal vi skrive det? projektor, prosjektør, ?)
(hvordan skal vi skrive det? projektor, prosjektør, ?)
Det skal finnes en kontakt eller åpen kabel for tilkobling av egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PC. Hvis det mangler kabel, kan PC-vakten tilkalles for å finne en kabel.
Vanligvis må man velge bærbar PC (ofte kalt "laptop", "PC2" e.l.) på styringspanelet for projektoren for å få bilde fra denne fram til projektoren.
Merk at de fleste PC-er ikke automatisk viser bildet på ekstern projektor selv om den er riktig koblet til! Man må gjerne trykke på en sepsiell tast eller tastekombiasjon for å få bildet ut på projektoren.
BILDE TRENGS!


VGA-tilkobling, magiknapp
VGA-tilkobling, magiknapp

Sideversjonen fra 15. okt. 2010 kl. 07:44

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 15.10.2010 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til Informasjon_om_undervisningsrom.)

Tilgang til rom

Hvordan bestille rom

Alle institutter og avdelinger på UiB har minst en ansatt som er "rombestiller", dvs kan bestille rom gjennom UiBs rom-booking-system. Kontakt din lokale rombestiller for å bestille rom til undervisning eller møter.

Hvordan komme seg inn i rommet

Tilgang til rom vil variere fra sted til sted. Det viktigste er derfor å gjøre seg kjent med tilgangsrutinene for de rom og bygninger man skal bruke. Mange steder er rom åpne på dagtid, men stenges etter et visst tidspunkt (f.eks. kl 16 eller 18). Hvis man skal bruke rom utenom arbeidstiden bør man undersøke hvilke tilngangsrutiner som gjelder på aktuelt tidspunkt.

Bruk av fastmontert UiB-PC

Alle ansatte og studenter ved UiB kan logge inn på PC-en med sin vanlige brukerkonto og passord. Merk at ansatte må velge domene "UiB" ved pålogging, mens studenter må velge "Student". Noen steder vil domenet i utgangspunktet stå på "UiB", andre steder/ganger på "student", så husk å sjekke dette.

Enkelte steder (møterom o.l.) kan det finnes fastmontert UiB-PC som ikke tillater pålogging med studentkonto.

Brukere som ikke har konto på UiB, må få opprettet "kurskonto", se om kurskonto. Alle ansatte på UiB kan opprette slik kurskonto. Det er naturlig at en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren, genererer kontoen.

Bruk av egen PC

Tilkobling for å få bilde på projektor

(hvordan skal vi skrive det? projektor, prosjektør, ?)

Det skal finnes en kontakt eller åpen kabel for tilkobling av egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PC. Hvis det mangler kabel, kan PC-vakten tilkalles for å finne en kabel.

Vanligvis må man velge bærbar PC (ofte kalt "laptop", "PC2" e.l.) på styringspanelet for projektoren for å få bilde fra denne fram til projektoren.

Merk at de fleste PC-er ikke automatisk viser bildet på ekstern projektor selv om den er riktig koblet til! Man må gjerne trykke på en sepsiell tast eller tastekombiasjon for å få bildet ut på projektoren.

BILDE TRENGS!

VGA-tilkobling, magiknapp

Tilkobling for å få lyd på høyttalere

Tilkobling til nett

  • Auditorienett
  • Trådløst
    • UiB-nett
    • EDUROAM

Andre tilkoplingsmuligheter

I mange rom tilbys følgende

  • Composite Video
  • S-Video
  • Phono høyre og venstre

Brukerne må selv holde kabler og eventuelle overganger for å kople eget utstyr til disse kontaktene.

Enkel bruk av kontrollpanel

  • Kildevalg
  • Lydvolum
  • Bilde med piler (av standard Extron-panel)

Riktig bruk av utstyret

  • Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.

Etter bruk:

  • Logg ut, men la PC-en stå på
  • Slå av projektor med styringspanelet
  • Slå av og legg på plass trådløs mic
  • annet... ?

Hvis du trenger hjelp

  • PC-vakt kan hjelpe med bruk av Data-utstyret
  • Plakat i rommet med telefonnummer
  • Webside med oversikt over undervisningsassistanse: Brukerstøtte i undervisningsrom
  • Innmelding av feil/avvik i undervisningsrom [1]