Påloggingsproblemer: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 14: | Linje 14: | ||
På Windows XP velger du domene i nedtrekksmenyen. Det ser slik ut: | På Windows XP velger du domene i nedtrekksmenyen. Det ser slik ut: | ||
[[Image:Paalogging_Student.jpg]] | [[Image:Paalogging_Student.jpg]] | ||
*Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der) | *Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der) | ||
*Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen | *Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen | ||
[[Image:300x400_NettKontakt.JPG]][[Image:300x400_NettKontaktPC.JPG]] | [[Image:300x400_NettKontakt.JPG]][[Image:300x400_NettKontaktPC.JPG]] | ||
*Forsøk en omstart på maskinen | *Forsøk en omstart på maskinen | ||
*Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC. | *Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC. |
Sideversjonen fra 7. jun. 2013 kl. 14:21
Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet.
Mulige løsninger:
- Har du gyldig konto? Konto kan opprettes på SEBRA
- Trenger du nytt passord?
- Har du valgt rett domene? Studenter skal bruke STUDENT, mens ansatte logger på UIB.
Slik skal det se ut på Windows 7:
På Windows XP velger du domene i nedtrekksmenyen. Det ser slik ut:
- Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
- Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen
- Forsøk en omstart på maskinen
- Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.
Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:
Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).
Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN", slik som på bildet under.
Dersom du ikke lenger husker passordet til install-kontoen din, kan du få det resatt. Ta kontakt med BRITA på 84700. For at vi skal kunne resette passordet ditt, må du være tilkoblet UiB-nettet med kabel. Maskinen krever deretter en omstart (mens den fremdeles er tilkoblet med kabel) for å få registrert hos maskinen. Det nye passordet vil du få oppgitt av saksbehandleren i BRITA, og dette passordet må endres første gangen du logger på.
Rapportere feil
- Meld inn en sak i IssueTracker
- Studenter anbefales å først kontakte PC-vakten ved sitt fakultet.
- Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700).