Forskjellene på Skype og Skype for Business: Forskjell mellom sideversjoner
Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
{{Ikke oppdatert}} | |||
Det er for tiden to ulike produkter som begge eies av Microsoft som har nesten likt navn: "[[Skype for Business]]" og "[[Skype]]". Denne situasjonen oppsto etter at Microsoft i 2011 kjøpte opp Skype, og deretter (i 2014) døpte om sitt eget produkt Lync til "[[Skype for Business]]". | Det er for tiden to ulike produkter som begge eies av Microsoft som har nesten likt navn: "[[Skype for Business]]" og "[[Skype]]". Denne situasjonen oppsto etter at Microsoft i 2011 kjøpte opp Skype, og deretter (i 2014) døpte om sitt eget produkt Lync til "[[Skype for Business]]". | ||
Siste sideversjon per 19. apr. 2024 kl. 14:21
Det er for tiden to ulike produkter som begge eies av Microsoft som har nesten likt navn: "Skype for Business" og "Skype". Denne situasjonen oppsto etter at Microsoft i 2011 kjøpte opp Skype, og deretter (i 2014) døpte om sitt eget produkt Lync til "Skype for Business".
De to programmene har en del lik funksjonalitet for brukeren; de kan begge brukes til direktemeldinger, telefon, videosamtale og gruppe-videomøter. Begge er tilgjengelig for de fleste pc-er, nettbrett og smarttelefoner.
Det er likevel noen viktige forskjeller mellom Skype og Skype for Business:
- For å kunne bruke Skype, må du selv opprette en brukerkonto hos Skype/Microsoft.
- I Skype går all kommunikasjon gjennom maskiner som kontrolleres av leverandøren (Microsoft). Det er ikke kjent nøyaktig hvordan kommunikasjonen overvåkes, men det viser seg f.eks. at nett-adresser som omtales i Skype-samtaler kort tid etter besøkes av Microsoft-eide maskiner. Skype for Business er ikke utsatt for slik overvåkning og er vesentlig sikrere.
- Skype for Business er en del av Microsoft Office og knytter seg tett til Outlook/Exchange. Bl.a. er dine kontakter og kalender tilgjengelige for Skype for Business. Det gir muligheter for automatisk fraværsmarkering, møteinnkallinger, enklere framhenting av adresser og numre, osv.
- Det er også andre tekniske forskjeller i f.eks. maksimalt antall deltakere i en konferanse