Ofte stilte spørsmål om generelle feil: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
(Under utvikling..)
(Skrevet litt om, spesielt "spørsmålene")
Linje 1: Linje 1:
{{Under utvikling|Spørsmålene er ikke spørsmål.. Gjennomgår punktene for så å få lagd oversetting til engelsk}}
{{Under utvikling|Spørsmålene er ikke spørsmål.. Gjennomgår punktene for så å få lagd oversetting til engelsk}}


==Jeg får ikke logget meg inn.==
==Hvorfor får jeg ikke logget på maskinen?==
Sjekk kabler til tastatur, mus og nettverk. Sjekk at domene er valgt og satt til UIB. Sjekk at Caps Lock ikke er på. Sjekk om Num Lock er av. Ta en omstart og prøv igjen.  
Dette kan ha flere årsaker. Merk at etter mer enn tre forsøk med feil passord (f.eks. med CapsLock på), vil kontoen bli låst. Du må da vente femten minutter for å prøve igjen. Har du ikke tid å vente, har Windows-drift mulighet til å få åpnet opp igjen kontoen.
#Sjekk at domene er satt til STUDENT, eventuelt UIB (for ansatte). Sjekk at Caps Lock ikke er på og om Num Lock er av.
#Sjekk kabler til tastatur, mus og nettverk.
#Får du fortsatt ikke logget på, ta en omstart og prøv igjen.
Sjekk også denne siden for mer informasjon: [[Påloggingsproblemer]]
Sjekk også denne siden for mer informasjon: [[Påloggingsproblemer]]




==Programmet mitt henger.==  
==Programmet mitt henger. Hva gjør jeg? ==  
Trykk Ctrl + Alt + Delete, klikk på knappen ''Task manager'', velg aktuelt program og klikk på knappen ''End task''.
Trykk Ctrl + Alt + Delete, klikk på knappen ''Task manager'', velg aktuelt program og klikk på knappen ''End task''.
Eventuelt logg ut og inn, eller slå av og på maskinen.
Eventuelt logg ut og inn, eller slå av og på maskinen.




==Skjermen min er svart.==
==Skjermen min er svart. Hva gjør jeg?==
Sjekk at alle kabler er skikkelig koblet til. Slå av og på skjerm. Eventuelt slå av og på maskin. For bærbar: skift evt mellom intern og ekstern skjerm med [Fn] + [CRT/LCD]
Sjekk at alle kabler er skikkelig koblet til. Slå av og på skjerm. Om maskinen er gått i dvale, skal det starte opp om du trykker inn på-knappen (Power). Hold eventuelt inne power-knappen i fem sekunder til den slår seg av, og eventuelt det samme igjen for å slå den igjen. For bærbar: skift eventuelt mellom skjerm på bærbar og ekstern skjerm med [Fn] + [CRT/LCD].




==Jeg har Citrix-problemer.==
==Jeg får ikke logget på Citrix for administrative systemer. Hva gjør jeg?==
Kjør Start - > Support - > Reparere Citrix ICA klient. Eventuelt slå av og på maskin. Vent 10 minutter og prøv igjen. Hvis bruker har byttet maskin/kontor må ny ip-adresse legges inn i aksesslisten. Dette må i så fall meldes inn til IT-avdelingen
Kjør Start -> Support -> Reparere Citrix ICA klient. Eventuelt slå av og på maskin. Vent 10 minutter og prøv igjen. Hvis bruker har byttet maskin/kontor må ny ip-adresse legges inn i aksesslisten. Dette må i så fall meldes inn til IT-avdelingen via telefon 84700 eller https://bs.uib.no.


== Hvorfor tar det så lang tid å logge inn? ==
Se under '''Hvorfor får jeg ikke logget av maskinen?'''


==Det tar veldig lang tid å logge inn. / Jeg får ikke logget av.==
==Hvorfor får jeg ikke logget av maskinen?==
Flytt store filer fra skrivebord til hjemmekatalogen (lag gjerne snarvei). Det kan også komme fra store programmer som er installert på maskinen (for eksempel Office). (Profil max 60 MB)
Mest sannsynlig er det Windows-profilen din som tar stor plass. Maksimal tillatt størrelse er 60 MB. Flytt store filer og eventuelt mapper fra skrivebordet til hjemmekatalogen (lag gjerne snarveier på skrivebordet). Noen programmer legger også en del filer i Windows-profilen din.
Du kan selv sjekke profilstørrelsen din. Den ligger på  
Du kan selv sjekke profilstørrelsen din. Den ligger på  
C:\Documents and Settings\"brukernavn". Høyreklikk og velg ''Properties''. Sjekk spesielt størrelsen på ''Desktop''. Se også siden [[Profilen min har blitt for stor, jeg kan ikke logge av]]
C:\Documents and Settings\"brukernavn". Høyreklikk og velg ''Properties''. Sjekk spesielt størrelsen på ''Desktop''.


Se også siden [[Profilen min har blitt for stor, jeg kan ikke logge av]]


==Maskinen oppfører seg rart. Jeg tror jeg har fått virus.==
 
==Maskinen oppfører seg rart. Har jeg fått virus?==
Størst sannsynlighet for å få virus er å installere programvare en ikke kjenner eller å klikke på vedlegg som en ikke vet hva er. Dersom maskinen er virusinfisert, må IT-avdelingen kontaktes og vi må reinstallere maskinen din.
Størst sannsynlighet for å få virus er å installere programvare en ikke kjenner eller å klikke på vedlegg som en ikke vet hva er. Dersom maskinen er virusinfisert, må IT-avdelingen kontaktes og vi må reinstallere maskinen din.




==Uforklarlig feil med et spesifikt program el.lign. Restart hjelper ikke.==
==Et av mine programmer virker ikke eller oppfører seg rart. Hva gjør jeg?==
Spør om programmet virker hos kollegaen. Hvis ja: Logg deg inn på en annen maskin. Hvis samme feil så trenger du ny profil. Hvis det virker på annen maskin trenger du en reinstallering av din maskin . Hvis programmet ikke virker hos kollega heller kan det være en server som er nede. Evt kan det være lokale nettverksproblemer. Kontakt IT-avdelingen.
Spør om programmet virker hos kollegaen. Hvis ja: Logg deg inn på en annen maskin. Hvis samme feil så trenger du ny profil. Hvis det virker på annen maskin trenger du en reinstallering av din maskin . Hvis programmet ikke virker hos kollega heller kan det være en server som er nede. Evt kan det være lokale nettverksproblemer. Kontakt IT-avdelingen.


Linje 57: Linje 65:
{{BRA}}
{{BRA}}
{{Trenger engelsk}}
{{Trenger engelsk}}
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]


[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]

Sideversjonen fra 5. jan. 2012 kl. 19:13

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 5.01.2012 av Edpjm . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Hvorfor får jeg ikke logget på maskinen?

Dette kan ha flere årsaker. Merk at etter mer enn tre forsøk med feil passord (f.eks. med CapsLock på), vil kontoen bli låst. Du må da vente femten minutter for å prøve igjen. Har du ikke tid å vente, har Windows-drift mulighet til å få åpnet opp igjen kontoen.

  1. Sjekk at domene er satt til STUDENT, eventuelt UIB (for ansatte). Sjekk at Caps Lock ikke er på og om Num Lock er av.
  2. Sjekk kabler til tastatur, mus og nettverk.
  3. Får du fortsatt ikke logget på, ta en omstart og prøv igjen.

Sjekk også denne siden for mer informasjon: Påloggingsproblemer


Programmet mitt henger. Hva gjør jeg?

Trykk Ctrl + Alt + Delete, klikk på knappen Task manager, velg aktuelt program og klikk på knappen End task. Eventuelt logg ut og inn, eller slå av og på maskinen.


Skjermen min er svart. Hva gjør jeg?

Sjekk at alle kabler er skikkelig koblet til. Slå av og på skjerm. Om maskinen er gått i dvale, skal det starte opp om du trykker inn på-knappen (Power). Hold eventuelt inne power-knappen i fem sekunder til den slår seg av, og eventuelt det samme igjen for å slå den på igjen. For bærbar: skift eventuelt mellom skjerm på bærbar og ekstern skjerm med [Fn] + [CRT/LCD].


Jeg får ikke logget på Citrix for administrative systemer. Hva gjør jeg?

Kjør Start -> Support -> Reparere Citrix ICA klient. Eventuelt slå av og på maskin. Vent 10 minutter og prøv igjen. Hvis bruker har byttet maskin/kontor må ny ip-adresse legges inn i aksesslisten. Dette må i så fall meldes inn til IT-avdelingen via telefon 84700 eller https://bs.uib.no.

Hvorfor tar det så lang tid å logge inn?

Se under Hvorfor får jeg ikke logget av maskinen?

Hvorfor får jeg ikke logget av maskinen?

Mest sannsynlig er det Windows-profilen din som tar stor plass. Maksimal tillatt størrelse er 60 MB. Flytt store filer og eventuelt mapper fra skrivebordet til hjemmekatalogen (lag gjerne snarveier på skrivebordet). Noen programmer legger også en del filer i Windows-profilen din. Du kan selv sjekke profilstørrelsen din. Den ligger på C:\Documents and Settings\"brukernavn". Høyreklikk og velg Properties. Sjekk spesielt størrelsen på Desktop.

Se også siden Profilen min har blitt for stor, jeg kan ikke logge av


Maskinen oppfører seg rart. Har jeg fått virus?

Størst sannsynlighet for å få virus er å installere programvare en ikke kjenner eller å klikke på vedlegg som en ikke vet hva er. Dersom maskinen er virusinfisert, må IT-avdelingen kontaktes og vi må reinstallere maskinen din.


Et av mine programmer virker ikke eller oppfører seg rart. Hva gjør jeg?

Spør om programmet virker hos kollegaen. Hvis ja: Logg deg inn på en annen maskin. Hvis samme feil så trenger du ny profil. Hvis det virker på annen maskin trenger du en reinstallering av din maskin . Hvis programmet ikke virker hos kollega heller kan det være en server som er nede. Evt kan det være lokale nettverksproblemer. Kontakt IT-avdelingen.


Mus / tastatur virker ikke. Hva gjør jeg?

Sjekk kabler. Kanskje er de byttet om. OBS: Trådløs mus/tastatur er avhengig av batteri. Bytt batteri.


Hvorfor har jeg ikke "reparer Mozilla / Outlook / Citrix"?

Du trenger ny profil og en omstart. Kontakt IT-avdelingen.

Skjermbildet er rotert. Alt er opp/ned. Hva gjør jeg?

Løsning: For å rette opp en rotert skjerm gjør følgende: Stå på startlinjen og finn skjermikonet som står helt til høyre. Trykk høyre mustast og velg Grafikkalternativer/Grafikkegenskaper/Rotering. Default skal være "Normal".


Hvor er recycle bin / søppelbøtten?

Recycle bin er fjernet. Den fungerer dårlig når en lagrer mot en nettverksdisk. Har du slettet noe må vi hente frem backup fra server.


Hvorfor låses skjermen min hele tiden?

Dette er en sikkerhetsinnstilling. Etter 15minutter uten aktivitet blir maskinen låst. Kun brukeren som brukte den sist kan låse opp med brukernavn og passord. Hvis en annen bruker må ha tilgang på maskinen må den restartes. Vær OBS på at ulagrede data da vil forsvinne fra den brukeren som først var logget inn.


Hvorfor har jeg fått engelsk språk på start-menyen, skrivebordet, etc etc?

Av sikkerhetsmessige grunner er engelsk operativsystem valgt som standard på maskiner som blir installert av IT-avdelingen. Grunnen er at engelsk er det språket som først får oppdateringer, som kan gjelde f.eks. sikkerhetshull og feilrettinger. Du kan bytte språk på menyer og grensesnitt hvis du har installert WinXP Norwegian User Interface. Dette gjøres på kontrollpanelet Reginal and Language settings.

Mal:Trenger engelsk