Sharepoint Administrator: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
(lagt til initiell beskrivelse for tilgangsadministrasjon for brukere på en SP-site)
Ingen redigeringsforklaring
 
(7 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Ikke oppdatert}}
==Administrasjon av Sharepoint for superbrukere==
==Administrasjon av Sharepoint for superbrukere==


Linje 7: Linje 8:


For å gi brukere tilgang til siden din gjør du følgende:
For å gi brukere tilgang til siden din gjør du følgende:
* Gå på tannhjulet helt oppe til høyre i vinduet  
* Gå på tannhjulet helt oppe til høyre i vinduet og velg "Site settings"
* Under «Users and Permissions» velg «Site Permissions»
* Under «Users and Permissions» velg «Site Permissions»
* For å legge til brukere som skal ha tilgang til å legge til og endre på innhold på siden, klikk på <din side> Members
* For å legge til brukere som skal ha tilgang til å legge til og endre på innhold på siden, klikk på Navnet-På-Din-Side Members
* Klikk på «New»-menyen under overskriften  
* Klikk på «New»-menyen under overskriften  
* Skriv inn brukernavn i formatet uib\brukernavn eller epost-adressen til den som skal ha tilgang
* Skriv inn brukernavn i formatet uib\brukernavn eller epost-adressen til den som skal ha tilgang
   Du vil få forslag til navn etter at du har begynt å skrive. Velg den riktige brukeren og klikk på SHARE knappen.  
   Du vil få forslag til navn på brukere etter at du har begynt å skrive. Velg den riktige brukeren og klikk på SHARE knappen.  
   Dersom du ønsker det kan du skrive en melding i boksen under, som vil sende en melding i form av epost til de brukerne som er lagt til.  
   Dersom du ønsker det kan du skrive en melding i boksen under, som vil sende en melding i form av epost til de brukerne som er lagt til.  


Brukerne du har lagt til vil da få tilgang til å laste opp, legge til, editere og slette innhold som ligger på siten din.
Brukerne du har lagt til vil da få tilgang til å laste opp, legge til, editere og slette innhold som ligger på siten din.


Du har 2 andre grupper som ligger som default inne. Disse er:
* Navnet-På-Din-Side Owners
* Navnet-På-Din-Side Visitors


===Hvordan endre navn og beskrivelse for din Sharepoint-side===
For Owners anbefaler jeg at du er restriktiv. Disse brukerne vil få tilgang til alt som ligger på siden din. Også til endre rettighetene til andre brukere og gå inn på alt av under-sider som du oppretter.


[[Kategori:Bruksanvisninger]]
Visitors har kun lov å se det som ligger på siden din. De kan ikke hverken laste opp eller editere materialet som ligger på siden. Denne bør du bruke når det er noen som kun trenger tilgang til informasjon, men som du ikke ønsker skal endre på noe av innholdet
 
===Dokumentbibliotek og rettigheter===
 
En detaljert beskrivelse på hvordan du oppretter dokumentbibliotek og tildeler rettigheter til dokumentbiblioteket finner du her:    [[:File:Sharepoint 2013 Superbruker-Admin dokumentasjon.pdf]]
 
===NB!===
Det er for tiden (des 2016) en alternativ dokumentasjonsside under konstruksjon. Du finner den her:
[https://kvase.uib.no/it/siteadmin/ Sharepoint administrator - sharepoint wiki]

Siste sideversjon per 19. apr. 2024 kl. 10:52


Viktig melding.gif Ikke oppdatert Denne siden er ikke oppdatert på lang tid, og kan inneholde utdatert informasjon eller feil. Oppdatert informasjon og brukerveiledninger for IT-tjenestene finnes i UiBhjelp (https://hjelp.uib.no).

Administrasjon av Sharepoint for superbrukere

Her vil det komme en oversikt over de mest elementære oppgavene som skal utføres av de som er superbrukere/administratorer for en Sharepoint-side. Merk at siden er under utvikling enn så lenge

Hvordan gi nye brukere tilgang til din Sharepoint-side

For å gi brukere tilgang til siden din gjør du følgende:

  • Gå på tannhjulet helt oppe til høyre i vinduet og velg "Site settings"
  • Under «Users and Permissions» velg «Site Permissions»
  • For å legge til brukere som skal ha tilgang til å legge til og endre på innhold på siden, klikk på Navnet-På-Din-Side Members
  • Klikk på «New»-menyen under overskriften
  • Skriv inn brukernavn i formatet uib\brukernavn eller epost-adressen til den som skal ha tilgang
 Du vil få forslag til navn på brukere etter at du har begynt å skrive. Velg den riktige brukeren og klikk på SHARE knappen. 
 Dersom du ønsker det kan du skrive en melding i boksen under, som vil sende en melding i form av epost til de brukerne som er lagt til. 

Brukerne du har lagt til vil da få tilgang til å laste opp, legge til, editere og slette innhold som ligger på siten din.

Du har 2 andre grupper som ligger som default inne. Disse er:

  • Navnet-På-Din-Side Owners
  • Navnet-På-Din-Side Visitors

For Owners anbefaler jeg at du er restriktiv. Disse brukerne vil få tilgang til alt som ligger på siden din. Også til endre rettighetene til andre brukere og gå inn på alt av under-sider som du oppretter.

Visitors har kun lov å se det som ligger på siden din. De kan ikke hverken laste opp eller editere materialet som ligger på siden. Denne bør du bruke når det er noen som kun trenger tilgang til informasjon, men som du ikke ønsker skal endre på noe av innholdet

Dokumentbibliotek og rettigheter

En detaljert beskrivelse på hvordan du oppretter dokumentbibliotek og tildeler rettigheter til dokumentbiblioteket finner du her: File:Sharepoint 2013 Superbruker-Admin dokumentasjon.pdf

NB!

Det er for tiden (des 2016) en alternativ dokumentasjonsside under konstruksjon. Du finner den her: Sharepoint administrator - sharepoint wiki