På reise med UiB-PC: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/solutions/open-knowledge-items/item/KI%201755/no/ Informasjon om dette finner du nå i UiBhjelp.]»)
Tagg: Erstattet
 
(22 mellomliggende versjoner av 6 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Om du klargjør PC-en før du reiser kan det minimere risikoen for at noe uforutsett skjer. Er det en kort reise eller har et lengre opphold - det kan være lurt å sjekke at PC-en også er klar for en tur. Vi har satt sammen noen råd:
[https://hjelp.uib.no/solutions/open-knowledge-items/item/KI%201755/no/ Informasjon om dette finner du nå i UiBhjelp.]
 
*Sjekkliste før du reiser
*Litt nyttig informasjon når du er kommet frem
*Hva du bør gjøre når du er tilbake på UiB
 
 
==Før du reiser==
* Sett opp og test VPN utenfor UiB
* Bytt passord før du reiser, så slipper du å tenke på det senere
* Test install-kontoen på PC-en
* Synkroniser alle filene dine
* Sjekk at programvaren fungerer som den skal. Test hjemme.
* Test at e-post fungerer utenfor UiB. Test hjemme.
* Sjekk at du har god plass på harddisken.
* Har PC-en hatt problemer tidligere? Bør den reinstalleres?
 
 
==Når du er fremme==
 
====Få tilgang til filer som ikke er synkronisert====
Fikk du ikke synkronisert filene før du dro, eller du trenger tilgang til filer på W: eller fellesområder? Koble til [[VPN]] så skal du få tilgang. Vi har [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows 7 | instruksjoner for hvordan du kobler til hjemmeområdet ditt]], og [[Oppkobling mot fellesområde | hvordan du kobler til fellesområder.]]
 
Får du problemer med å koble på VPN, bør du [[Feilkoder ved VPN-oppkobling | sjekke hva feilkoden betyr]].
 
====Bytte passord====
Det er ikke mulig å utsette passordbytte selv om du er på ferie. Husk å [[Bytte passord | bytte passord]] i tide. Dersom du [[Utgått eller glemt passord | ikke har byttet passord i tide eller har glemt passordet]] kan du likevel få endret det.
 
Din bærbare vil da ikke vite om det nye passordet ditt, så du må fortsette å logge på maskinen med det gamle passordet.
 
====Problemer med programvare====
Får du melding om at Office eller Windows ikke er "genuine"? [https://bs.uib.no/ Registrer en sak hos brukerstøtte].
 
Er du usikker på noe eller trenger hjelp? Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]
 
 
==Tilbake ved UiB==
* Synkroniser
* Koble maskinen til kablet UiB-nett for å få inn oppdateringer
* Har du byttet passord mens du har vært borte? Koble maskinen til kablet nett og logg på med det nye passordet.
 
Har du vært borte i mer enn et halvt år kan det hende maskinen din må reinstalleres. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]
 
 
==HJELP, jeg har problemer!==
Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte] så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.
 
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:Windows 7]]
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:Windows 7]]

Siste sideversjon per 2. des. 2022 kl. 14:36