|
|
(28 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| | | [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=9a5109bba3ef48fba08bf5915c248f30 Denne informasjonen finnes nå i UiBhjelp] |
| == UNDER ARBEID ==
| |
| | |
| Universitetet i Bergen disponerer 6 samtidig bruk lisenser. Zoom webinar er det som nå anbefales for gjennomføring av digitale doktorgradsprøver. Dette anbefales framfor vanlig Zoom og Teams blant annet på grunn av faren for såkalt "Zoom bombing", at tilskuere bevisst ønsker å "forstyrre"/ødelegge møte ved for eksempel å si eller gjøre upassende ting foran kamera, eventuelt dele upassende innhold.
| |
| | |
| | |
| == Opprette Zoom Webinar ==
| |
| | |
| For å opprette et Zoom webinar for en digitale doktorgradsprøve (disputas eller prøveforelesning) oppretter du en sak via https://hjelp.uib.no/
| |
| | |
| Her må du få med følgende
| |
| | |
| * Hvilken doktorgrad det gjelder. Finn gjerne riktig lenke via denne siden: https://www.uib.no/nye-doktorgrader
| |
| | |
| * '''Navn og e-post for Co-host''', det vil si personer som er med på disputasen med utvidede rettigheter. Co-host kan blant annet å kaste ut deltagere, stenge ned chat mm. IT-support (aktuelle IT-assistenter) under doktorgradsprøve vil også bli lagt inn her.
| |
| * Navn og e-post for paneldeltakere.
| |
| Paneldeltakere vil typisk være:
| |
| * selve kandidaten
| |
| * opponenter
| |
| * arrangøransvarlig som ikke er co-host
| |
| * andre som skal si eller vise noe
| |
| Disse kan har tilgang til kamera og mikrofon og kan også dele skjerm eller "vindu". I tillegg har de også tilgang chat og Q&A slik resten av deltakerne har.
| |
| | |
| It-avdelingen vil med disse opplysningene kunne opprette et Zoom Webinar møte for doktorgradsprøven. '''"Co-host" og paneldeltakere vil få en e-post med lenke og informasjon som de må bruke for delta'''.
| |
| | |
| I saken som er meldt inn vil vi også '''oppgi lenke som skal deles med alle de andre deltakerne som ønsker å følge doktorgradsprøven'''. Det er denne lenken som deles offentlig på https://www.uib.no/nye-doktorgrader.
| |
| | |
| | |
| == Hvordan gjennomføre den digitale doktorgradsprøven == | |
| | |
| | |
| Co-host eller paneldeltaker går en inn på den lenken en har fått på e-post den dagen møtet ble satt opp. Dersom "Practice Mode" er satt vil en få opp følgende melding (øverst) når en går inn på møtet:
| |
| | |
| [[File:pricticemode.JPG]]
| |
| | |
| Ved hjelp av denne funksjonen vil en kunne prate sammen og teste ut ting før møtet begynner.
| |
| | |
| Vanlige deltakere vil få denne meldingen helt til Host eller co-host trykker "broadcast"
| |
| | |
| [[File:ZoomWebinarVenter.JPG]]
| |
| | |
| Dersom en ønsker å stenge muligheten for Chat så må Host eller Co-Host gjøre dette manuelt i møte.
| |
| | |
| [[File:ZoomWebinarStengeChat.JPG]]
| |
| | |
| Host eller Co-Host kan også fjerne deltakere ved behov:
| |
| | |
| Da går in inn på Participants - Trykker "More" til høyre for deltaker en vil fjerne - Velger "Remove"
| |
| | |
| [[File:ZoomWebinarRemoveUser.JPG]]
| |
| | |
| Kort fortalt ligner Zoom Webinar veldig på vanlig Zoom møte for co-host og paneldeltakere. Hovedforskjellen er at en ikke har "Breakout Room" i et Zoom webinar møte. Her må en vurdere om en ønsker å opprette et eget møte for dette der en kan diskutere kandidaten sin doktorgradsprøve uten at de andre hører det.
| |