Vanlige spørsmål om Office 365

Fra IT-hjelp UiB


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en
Tilbakemelding
på denne siden?

Her får du svar på en del ting du kanskje lurer på om Microsoft Office 365.

Hva er Office 365?

Microsoft Office 365 er en tjeneste som omfatter tilgang til Office-programmer som er aktivert over Internett (skytjenester), i tillegg til lagringsplass på nettet med OneDrive.

I tillegg inneholder Office 365 skrivebordsversjonene av de nyeste Office-programmene, som brukere kan installere på flere datamaskiner og enheter. De programmene som inngår i UiBs variant inkluderer: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Publisher og Access. Du kan installere programmene på flere enheter, inkludert PC, Mac, Android-nettbrett, Android-telefoner, iPad og iPhone. Når du har et aktivt Office 365-abonnement som inkluderer skrivebordsversjonen av Office, har du alltid den nyeste versjonen av Office-programmene tilgjengelig.

Merk at UiBs variant av Office 365 ikke omfatter alle tjenester som finnes i andre varianter av pakke. Du får bl.a. ikke e-post og kalender som en del av Office 365. Dette vil endres i løpet av 2020.

Hvordan logger jeg på?

Se slik logger du på Office 365

Hvem kan bruke Office 365?

Alle studenter og ansatte ved UiB kan bruke Office 365.

Hva er OneDrive?

En lagringstjeneste som er knyttet til Microsoft Office 365. Filene blir lagret i Microsofts nettsky slik at du kan få tilgang til dem fra hvor som helst. Se OneDrive for mer info om bruk av OneDrive

Hvordan får jeg Office 365?

Tilgang blir automatisk opprettet når du er registrert som student på UiB.

Hvordan kommer jeg i gang med å bruke det?

Logg inn på https://portal.office.com/]. Se også slik logger du på Office 365

Hvorfor er ikke Outlook/e-post med i Office 365?

Som student ved UiB har du en egen e-post adresse på @student.uib.no, tilgjengelig på webmail.uib.no. Dette er den adressen UiB bruker for å kommunisere med deg om studiet m.v.

Er filene mine sikre i Office 365/OneDrive?

Filene dine er trygge i den forstand at de ikke forsvinner eller blir tilgjengelige for uvedkommende. Sensitive data bør aldri lagres i skytjenester. Se skytjenester for mer informasjon.

Bør jeg lagre filene mine i Office 365 eller på mitt område på UiB?

Evnetuelle sensitive data bør lagres på ditt hjemmeområde på UiB. Ellers bør du lagre der det er mest praktisk for deg.

Må jeg bruke Office 365?

Office 365 vil ikke erstatte andre programmer per dags dato. Fordelene gjør likevel at UiB vil anbefale ansatte og studenter å bruke Office 365.

Utleverer UiB opplysninger om meg til Microsoft?

For at alle studenter skal kunne bruke tjensten, må UiB sende følgende opplysninger om brukerne til Microsoft: Navn og E-postadresse. UiB har inngått databehandleravtale med Microsoft om håndtering av disse opplysningene.

Jeg får feilmelding "Sorry, we couldn't create your new document". Hva gjør jeg?

Office 365 ikke begynner å klargjøre lagringsområdet i OneDrive før man trenger det. Dette tar litt tid, og derfor kommer denne feilmeldingen første gang du prøver å opprette et dokument. Vent litt og prøv igjen. Virker det fortsatt ikke, kontakt brukerstøtte for studenter.

Når jeg skal starte et Office 365-program på min maskin får jeg melding om å logge inn eller oppgi lisensnøkkel. Hva gjør jeg?

Når du starter programmene første gang på din PC, må du logge inn på Office 365-portalen. Velg pålogging (ikke lisensnøkkel) og logg inn med brukernavn@uib.no og ditt vanlige UiB-passord.

Hva skjer når jeg slutter som student/ansatt?

Din brukerkonto på UiB blir sperret to måneder etter det semesteret du avsluttet ditt studie på UiB. (I praksis ca 1.november hvis du avsluttet i vårsemesteret og 1.april hvis du avsluttet i høstsemesteret.) Etter dette vil din Office 365-konto være tilgjengelig i 30 dager, så du har tid til å rydde, kopiere ut data m.v. Deretter vil Office 365-kontoen bli stengt og dataene slettet. Du kan videreføre et privat abonnement og betale for dette, se neste svar.

Kan jeg videreføre Office 365-tilgangen etter at jeg slutter som student?

Microsoft har innført et tilbud om å videreføre tilgangen i form av et "Office 365 Personal"-abonnement som du kan kjøpe privat. Se nærmere informasjon på Microsofts sider. (Merk: Ettersom UiBs Office 365-tjeneste for tiden ikke omfatter e-post, er ikke de delen av veiledningen som omhandler flytting og videresending av e-post gyldige for UiB-studenter.)

Jeg bruker EndNote til å håndtere referanser. Kan jeg bruke Office 365 sammen med EndNote?

EndNote X7 virker med Office 365 fra og med versjon X7.5. For å oppdatere til rett versjon kan en oppdatere via programmet eller laste ned oppdateringen fra denne linken: http://endnote.com/kb/129024

Gjeldende versjon av EndNote (X8) på Mac virker nå sammen med Office 365. Dersom du trenger å bruke EndNote på Mac må du oppdatere til versjon X8 eller nyere

Hvor mye lagringsplass har jeg på OneDrive?

1 Terabyte (TB).

Kan jeg installere Office 365-programmene på flere maskiner/enheter?

Ja, du kan laste ned og installere Office 365-programmene på inntil fem ulike enheter. Dersom du har "brukt opp" alle sammen kan du frigjøre lisenser fra en av enhetene på office 365-portalen slik at du kan ta den i bruk på en ny maskin

Jeg får opp "du har ikke tilgang til å redigere" i Word på Mac

Får du opp denne feilen kan du prøve følgende:

  1. Avslutt alle åpne Office-programmer
  2. Avinstaller Office-programmene ved å flytte dem til papirkurv i Finder, og fjern fra Dock hvis det ligger snarveier til programmene der (ctrl+click -> "Fjern fra dock")
  3. Last ned og installer Office Removal Tool
  4. I Finder, trykk Cmd + Shift + G, og skriv inn ~/Library (tilde (~) får man ved å trykke Control og ¨)
  5. I Library, gå til "Containers"-mappen og slett følgende mapper (du kan velge flere på én gang ved å holde inne ctrl-knappen når du trykker):
    • com.microsoft.errorreporting
    • com.microsoft.Excel
    • com.microsoft.netlib.shipassertprocess
    • com.microsoft.Office365ServiceV2
    • com.microsoft.Outlook
    • com.microsoft.Powerpoint
    • com.microsoft.RMS-XPCService
    • com.microsoft.Word
    • com.microsoft.onenote.mac
    • (Det er mulig at noen av disse mappene ikke eksisterer, det er normalt)
  6. Gå ett steg tilbake til Library, og deretter inn i "Group Containers". Slett følgende mapper:
    • UBF8T346G9.ms
    • UBF8T346G9.Office
    • UBF8T346G9.OfficeOsfWebHost
  7. Restart maskinen
  8. Last ned og installer Office-pakken ved å trykke på "Installer Office" og "Office 365-apper"-linken
  9. Kjør et av programmene, f.eks. Word. Når programmet spør om innlogging, logger du inn med Feide/UiB-kontoen din, brukernavn@uib.no (xxx123@uib.no)

Jeg får ikke lagd ny notatblokk i Onenote på Mac

Som regel er denne feilen forårsaket av at du ikke er logget inn i Onedrive, ettersom Onenote ikke lagrer noe lokalt på maskinen din og kun i skytjenesten Onedrive. Åpne Onedrive fra Finder/Launchpad og logg inn med Feide/UiB-kontoen din (brukernavn@uib.no/xxx123@uib.no). Deretter går du inn i Onenote, og trykker på den runde knappen nede i venstre hjørnet i venstre hjørnet (som regel står det initialene dine i ikonet) og trykker på plusstegnet ved "Tilkoblede tjenester" og velger Onedrive. Der får du logget inn med Feide/UiB-kontoen din (brukernavn@uib.no/xxx123@uib.no). Etter dette skal det være mulig å lage ny notatblokk, eller å hente tidligere notatblokker fra Onedrive.

Hvis du får opp en feilmelding lignende "Sjekk at Onedrive har nøkkelringtilgang", eller at det ikke skjer noe etter at du har lagd Onedrive-kontoen din til i Onenote, følg denne oppskriften.

Jeg får grå bokser på høyre side av dokumentet i Word når jeg skriver ut eller i forhåndsvisning av utskrift

Dette kan skyldes margen som dukker opp når man sporer endringer eller kommentarer i dokumentet. Word 2016: Trykk på fanen "Se gjennom" ("Review") og deretter skru av "Vis kommentarer" ("Show Comments"). Andre versjoner av Word: Trykk på fanen "Review", "Track Changes" og "No Markup".