Solidus - Hvordan spille inn talemeldinger i riktig format

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en Tilbakemelding på denne siden?

Denne siden er for brukere som administrerer telefonkøene ved UIB (Solidus-supervisorer).

IT-avdelingen har kvalitetssikret en prosedyre for å selv kunne ta opp talemeldinger som skal lastes opp i eScheduler (vevgrensesnittet til telefonkøsystemet Solidus). Disse meldingene kan så f.eks legges inn når man av ulike grunner manuelt må stenge køen man har ansvar for.


Lydinnspillingsprogramvaren Audacity (gratis) installeres enkelt fra Software Center. Mer info: Windows - Software Center

Åpne Audacity. Egnet mikrofon/headset til jobben er en forutsetning.

Audacity01.png


Audacity02.png

Sett Prosjektrate til 8000 Hz.


Trykk "Record"-knappen og spill inn ønsket talemelding. Trykk "stopp"-knappen når du er ferdig. Sjekk at det står "Faktisk rate: 8000" nederst til høyre.

Audacity03.png

Trykk nedtrekksmenyen "Lydspor" som vist i bildet, og velg "Split Stereo to Mono".


Hør gjerne igjennom lydopptaket og sjekk om lydnivået er godt nok. Ved behov kan opptaket forsterkes ved å gå til Effekt - Forsterk. Prøv verdiene under eller spill inn på nytt med justert mikrofonvolum.

Audacity05.png

Audacity06.png


Audacity04.png

Gå til Fil -> Eksporter…


Audacity07.png

Velg filformat "Other uncompressed files" og trykk deretter "Valg…"-knappen til høyre som vist i bildet.


Audacity08.png

I sprettopp-vinduet, pass på at innstillingene settes slik som på bildet. (WAV (Microsoft) og A-Law)


Deretter kan du skrive inn filnavn, pass på å lagre filen et sted du lett finner den igjen. Trykk OK på meldingene som dukker opp, også dersom du får denne advarselen:

Audacity09.png


Opprett ei sak i issuetracker, og last inn lydfila der.


Se også: