Skype for Business på mobil

Fra IThjelp

Veiledning for oppsett av Skype for Business på mobil

MERK: IT-avdelingen kan ikke garantere like driftsikker og stabil leveranse av tjenesten på mobile enheter, slik den ellers fremstår på utstyr internt på UiB. Flere faktorer spiller inn i tjenesten, hvor av enkelte ikke kan kontrolleres av UiB.
Skype for Business er ikke en erstatning for mobiltelefoni, og skal ikke brukes i nødsituasjoner.

Generelt

Skype for Business forutsetter at din brukerkonto har fått aktivert Skype for Business-funksjonaliteten.
For å lese mer om Skype for Business, og hvordan få funksjonaliteten aktivert på din UiB-konto, klikk her. Nedenfor finner du oppsett for ulike typer telefoner/enheter.

Les mer på Microsoft sin offisielle Skype for Business side. Her finner du også lenker til nedlasting (ekstern side).


Velg type enhet, ved å trykke på vis til høyre.

Apple iPhone 5 og nyere

  1. Sørg for at mobilen er koblet til internett. Enten via. mobilnettet, eller trådløst nett (Wi-Fi).
  2. Åpne Apple App Store og søk etter Skype for Business.
  3. Velg Skype for Business, og trykk på Hent, deretter Installer. Du kan bli bedt om å skrive inn ditt iCloud-passord. Trykk deretter på Kjøp (du vil ikke bli belastet).
    Vent mens enheten laster ned og installerer applikasjonen. Trykk på Åpne når den er ferdig.
    SkypeForBusinessiOS (1).PNG
    Merk: Skype for Business kan be om tilgang til kontaktene dine. Det er valgfritt.
  4. I påloggingsvinduet skriver du hele e-postadressen din.
    Skriv deretter inn ditt vanlige UiB-passord. Trykk på retur nederst til høyre.
    SkypeForBusinessiOS (2).PNG
  5. Trykk OK på feilmeldingen som kommer opp. Trykk nå på Avanserte valg.
  6. I Brukernavn-feltet, skal du skrive ditt UiB-brukernavn (brukernavn@uib.no).
    Trykk nå på det blå krysset i venstre hjørne.
    SkypeForBusinessiOS (3).PNG
  7. Skriv inn passordet igjen (om nødvendig) og trykk deretter på retur. Om alt går bra, blir du logget inn.
    Får du feil, vent litt og gå tilbake til steg 5.
  8. Tast inn ditt telefonnummer og trykk på den blå pilen.
  9. Oppsettet er ferdig. Sveip til venstre for å bla gjennom instruksjonene, og trykk deretter på Greit.
    Microsoft sin offisielle bruksanvisning kan du lese her (PDF).



Android (Samsung, Sony, HTC etc.)

  1. Sørg for at mobilen er koblet til internett. Enten via. mobilnettet, eller trådløst nett (Wi-Fi). Bruk av Google Play forutsetter at du er logget inn med din Google-konto som ble satt opp da telefonen var ny.
  2. Åpne Google Play Store og søk etter Skype for Business. Trykk deretter Installer. Du vil bli spurt om å godta tilganger appen trenger for å fungere. Vennligst godta alle, ellers vil ikke appen fungere tilstrekkelig.
  3. Etter endt installasjon, trykker du på Åpne.
    SFB-ANDROID.mp4 snapshot 00.28 -2017.02.14 21.36.14-.png SFB-ANDROID.mp4 snapshot 01.58 -2017.02.14 21.37.16-.png

  4. Se gjennom bruksvilkårene og trykk på Godta for å gå videre.
    SFB-ANDROID.mp4 snapshot 02.08 -2017.02.14 21.37.41-.png

    Merk: Skype for Business kan be om tilgang til kontaktene dine. Det er valgfritt.
  5. I påloggingsvinduet skriver du hele e-postadressen din. Trykk deretter på den blå pilen (merket med rødt i bildet).
    SFB-ANDROID.mp4 snapshot 02.17 -2017.02.14 21.37.53-.png

  6. Om alt går bra, vil Skype for Business nå spørre etter ditt UiB-passord.
    Tast inn ditt passord og trykk deretter på den blå pilen for å komme videre. (evt. Utfør)
    SFB-ANDROID.mp4 snapshot 02.55 2017.02.14 21.38.53-ny.png

  7. Tast inn ditt UiB telefonnummer og trykk på den blå pilen.
  8. Oppsettet er ferdig. Sveip til venstre for å bla gjennom instruksjonene, og trykk deretter på den blå pilen øverst til høyre.
    SfB Internnummer.jpg

    Se også Microsoft sin side for mer informasjon om bruk av appen på Android.