Avvikling av student-domenet

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en Tilbakemelding på denne siden?

IT-avdelingen må gjøre en endring som påvirker måten studenter logger på noen av UiBs tjenester. Endringen er at vi avvikler domenet "student" og flytter studentenes brukerkontoer til domenet "uib".

Dette gjør vi fordi innføring av nye IT-tjenester stiller nye krav til grunnstrukturen i systemene våre.

Hva betyr dette for meg?

Når endringen er gjennomført må studenter logge inn med «brukernavn@uib.no» der de tidligere brukte «brukernavn@student.uib.no».

Dette gjelder spesielt

Andre steder hvor du bare har logget inn med brukernavn og passord (Mitt UiB, webmail, osv) blir det ingen endring.

Ved pålogging der du tidligere har brukt student\brukernavn som identifikasjon, må du heretter bruke uib\brukernavn.

Endring i Office 365/OneDrive

Hvis du har lagret filer i Office 365/OneDrive før endringen, vil filene bli flyttet til en ny konto på Office 365. Det fører til at:

  • For de som har mye data i Office 365/OneDrive kan det ta litt tid før alle data er overført og kontoen er tilgjengelig. De studentene som har mest data vil bli varslet direkte.
  • Hvis du hadde delt filer (gitt andre tilgang til dine filer) i Office 365/OneDrive vil disse tilgangene være borte etter flyttingen og du må dele filene på nytt.

Avbrudd i tjenester under endringen

Office 365 blir utilgjengelig lørdag 16.12. og deler av søndag 17.12. Hvis du har filer i din Office 365/OneDrive som du trenger i dette tidsrommet, må du flytte disse til andre steder der du kan nå dem seinest fredag 15.12.


Spørsmål og svar

Hvordan logger jeg inn på Eduroam etter endringen?

Fra 16. desember skal alle brukere ved UiB logge på med brukernavn@uib.no

(det kan bli nødvendig å glemme det gamle nettverket (eduroam) - ta en restart - for så å logge deg på igjen)

Hvordan logger jeg inn på Office 365 med det nye domenet?

Du logger på med brukernavn@uib.no og ditt vanlige passord

Ansatte kan også logge på med epost-adresse.

Merk at Onedrive og OneNote mest sannsynlig må kobles opp på nytt. Sjekk lenkene under for mer info:

Hvordan logger jeg inn på VPN etter endringen??

Fra 16. desember skal alle brukere ved UiB logge på med brukernavn@uib.no og passord

Hvordan logger jeg på mitt.uib.no etter endringen?

Det er ingen endring i pålogging til mitt.uib.no – du logger på med brukernavn og passord som tidligere.

Blir det noen endring for programvare jeg har installert på min egen PC/Mac fra UiBs Office 365?

Programmer som du har lastet ned fra UiBs Office 365 og installert på din egen PC eller Mac vil fortsette å virke under endringen, men vil etter en stund be deg logge inn for å aktivere lisensen. Da logger du inn på Office 365 på den nye måten (brukernavn@uib.no).

Jeg har hatt både student- og ansattkonto. Hva skjer med e-post til student-kontoen min når jeg bare har ansatt-konto?

Vi gjør ikke noe med e-postadressene dine, du vil fortsatt motta mail som før. E-post sendt til din studentkonto havner i din ansatt-innboks.

Jeg har hatt både student- og ansattkonto. Jeg har snart eksamen, hva gjør jeg når jeg ikke har studentkonto lenger?

Du logger på med ansatt-kontoen din.
Selv om omleggingen ikke påvirker digital eksamen anbefaler vi uansett at du logger på eksamensløsningen i god tid før eksamen for å sjekke at alt fungerer som det skal. Du kan lese mer på våre sider om Digital eksamen

Er det noen endring for Webmail?

Nei. Logg inn som før.

Jeg trenger mer hjelp

Ta kontakt med IT-assistent. Merk at ikke alle IT-assistentkontorene er bemannet siste uke før jul.

Du kan også kontakte Brukerstøttesenteret BRITA, chat med oss på britachat.app.uib.no (kl 9-15 alle arbeidsdager)