Vanlige spørsmål om Office 365

Fra IThjelp

Hva er Office 365?

Microsoft Office 365 er en tjeneste som omfatter tilgang til Office-programmer som er aktivert over Internett (skytjenester), i tillegg til lagringsplass på nettet med OneDrive.

I tillegg inneholder Office 365 skrivebordsversjonene av de nyeste Office-programmene, som brukere kan installere på flere datamaskiner og enheter. De programmene som inngår i UiBs variant er inkluderer: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Publisher og Access. Du kan installere programmene på flere enheter, inkludert PC, Mac, Android-nettbrett, Android-telefoner, iPad og iPhone. Når du har et aktivt Office 365-abonnement som inkluderer skrivebordsversjonen av Office, har du alltid den nyeste versjonen av Office-programmene tilgjengelig.

Merk at UiBs variant av Office 365 ikke omfatter alle tjenester som finnes i andre varianter av pakke. Du får bl.a. ikke e-post og kalender som en del av Office 365.

Hvem kan bruke Office 365?

Alle studenter ved UiB. Foreløpig er ikke tjenesten gjort tilgjengelig for ansatte.

Mange andre universiteter og høyskoler i Norge har eller er i ferd med å innføre tjenesten for sine studenter.

Hva er OneDrive?

En lagringstjeneste som er knyttet til Microsoft Office 365. Filene blir ragret i Microsofts nettsky slik at du kan få tilgang til dem fra hvor som helst.

Hvordan får jeg Office 365?

Tilgang blir automatisk opprettet når du er registrert som student på UiB.

Hvordan kommer jeg i gang med å bruke det?

Logg inn på portal.office.com. Se også Slik logger du på Office 365.

Hvorfor er ikke Outlook/e-post med i Office 365?

Som student ved UiB har du en egen e-post adresse på @student.uib.no, tilgjengelig på webmail.uib.no. Dette er den adressen UiB bruker for å kommunisere med deg om studiet m.v.

Er filene mine sikre i Office 365/OneDrive?

Du kan regne med at dine data (filer) er trygge i den forstand at de ikke forsvinner eller blir tilgjengelige for uvedkommende. Sensitive data bør likvel ikke lagres i skytjenester. Se Skytjenester for mer informasjon.

Bør jeg lagre filene mine i Office 365 eller på mitt område på UiB?

Evnetuelle sensitive data bør lagres på ditt område på UiB. Ellers bør du lagre der det er mest praktisk for deg.

Må jeg bruke Office 365?

Nei, dette er et frivillig tilbud.

Utleverer UiB opplysninger om meg til Microsoft?

For at alle studenter skal kunne bruke tjensten, må UiB sende følgende opplysninger om brukerne til Microsoft: Navn og E-postadresse.

UiB har inngått databehandleravtale med Microsoft om håndtering av disse opplysningene.

Jeg får feilmelding "Sorry, we couldn't create your new document". Hva gjør jeg?

Det ser ut som Office 365 ikke begynner å klargjøre lagringsområdet i OneDrive før man trenger det. Dette tar litt tid, og derfor kommer denne feilmeldingen første gang du prøver å opprette et dokument. Vent litt og prøv igjen. Virker det fortsatt ikke, kontakt brukerstøtte for studenter.

Når har installert Office 365-program på min maskin. Når jeg skal starte det får jeg melding om å logge inn eller oppgi lisensnøkkel. Hva gjør jeg?

Når du starter programmene første gang på din PC, må du logge inn på Office 365-portalen. Velg pålogging (ikke lisensnøkkel) og logg inn med brukernavn@student.uib.no og ditt vanlige UiB-passord.

Hva skjer når jeg slutter som student?

Din brukerkonto på UiB blir sperret to måneder etter det semesteret du avsluttet ditt stuium på UiB. (I praksis ca 1.11. hvis du avsluttet i vårsemesteret og 1.4. hvis du avsluttet i høstsemesteret.) Etter dette vil din Office 365-konto være tilgjengelig i 30 dager, så du har tid til å rydde, kopiere ut data m.v. Deretter vil Office 365-kontoen bli stengt og dataene slettet.

Kan jeg videreføre Office 365-tilgangen etter at jeg slutter som student?

Microsoft har fot tiden ingen ordning for at du kan kjøpe videre tilgang e.l. etter at du er sluttet som student. Du må da evt. starte et nytt Office 365-abonnement med en ny konto, og flytte dataene dine over til den nye kontoen.