Tofaktor-pålogging

Fra ithjelp
Revisjon per 10. sep. 2020 kl. 10:29 av Edmmb (diskusjon | bidrag)
Hopp til: navigasjon, søk


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en
Tilbakemelding
på denne siden?

Hvorfor bruker vi MFA?

IT-sikkerhetsbildet har endret seg mye de siste årene. Blant annet har det blitt vanskeligere å avsløre svindelforsøk der brukernavn og passord er på avveie.
Et av de mest effektive tiltakene er å innføre godkjenning med flere faktorer (MFA). UiB innfører nå MFA for alle ansatte og studenter. Dette vil i første omgang
innføres for tjenester knyttet til Office 365.

Hva er MFA?

MFA står for Multi Factor Authentication (godkjenning med flere faktorer) og betyr i prinsippet at du benytter to faktorer for å bekrefte din identitet ved pålogging.
Den ene faktoren er naturligvis passordet ditt og den andre faktoren er å bekrefte via enten SMS eller en App (Authenticator).
Dette gjør at dataene du har tilgang ved hjelp av din brukerprofil er 99,9 % mindre utsatt for risiko ved identitetstyveri.

Hvordan registrer jeg meg for MFA?

"Klikk her for å slå på MFA (flerfaktor-autentisering) for din konto"

Dersom du ikke allerede har MFA og ønsker å ta det i bruk, kan du fylle ut skjemaet som er linket til på den blå knappen ovenfor. Da vil du ved neste pålogging
på en Office365 tjeneste som Teams, OneDrive eller Officeportalen bli bedt om å sette opp MFA. Etter å ha fylt ut skjemaet er det anbefalt å logge ut av Office-sesjonen
i nettleseren ved å gå til Officeportalen, velge "Logg av/ "Sign out" på profilen din øverst til høyre - og deretter Logge inn igjen. Du blir da bedt om å sette opp MFA.

Hva må jeg selv som bruker gjøre for å ta i bruk MFA på en god måte?

Første gangen du logger på etter at MFA er aktivert må du sette opp tjenesten med din egen kontaktinformasjon. Dette bør gjøres via PC og du trenger også tilgang på din
mobiltelefon. Når tjenesten blir aktivert blir du ledet inn til å legge til informasjonen. Det er mulig å både bruke SMS eller en App for å bekrefte
din identitet. Hvilken av de to du velger å benytte deg av er smak og behag, men UiB anbefaler å benytte app for dette fordi den er enklere å raskere i bruk enn å taste
inn en bekreftelseskode hver gang.

Om du ønsker hjelp på veien kan du benytte følgende steg-for-steg guide for å sette opp tjenesten for din bruker: https://it.uib.no/Aktivere_MFA

Betinget tilgang unntar MFA i gitte tilfeller

  • Varighet på 30 dager per sesjon (Eksempel: Word, PowerPoint, nettleser). Hvis du bruker ulike nettlesere bli dette ulike sesjoner. Du skal derfor kunne slippe unna med én autentisering per 30 dager, per applikasjon.
  • For maskiner som er klientdriftet vil vi på sikt kreve at benytter Windows Hello med PIN eller biometri som sammen med TPM fungerer som den andre faktoren.

Hvordan endrer jeg standard autentiseringsmetode?

Du kan selv endre hvilken metode som er standard for din bruker. Du kan fint legge til flere metoder slik at du har flere muligheter ved å trykke "Legg til metode".
Dette styrer du via denne siden. Trykk Endre for å endre metode:
MFA-Endtestd.png

Deretter velger du ønsket metode - i dette eksemplet endrer vi til "Microsoft Authenticator - varsling".
MFA-Endtestd2.png

Etterpå kan vi se at standardmetoden nå er endret:
MFA-Endtestd3.png

Hva hvis jeg glemmer mobiltelefonen hjemme?

Du vil sjelden bli spurt om MFA om du sitter på en maskin som er satt opp av IT-avdelingen.

Hva hvis jeg mister mobiltelefonen min?

Ta kontakt med BRITA (Brukerstøtte ved IT-avdelingen) snarest dersom du mister mobiltelefonen din.
For å reaktivere MFA mot en ny telefon vil du måtte følge veiledningen for førstegangsoppsett på nytt.

Nyttig info