Tofaktor-pålogging: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=bc42678779674d3092da5345b14bae31 Informasjon om dette finner du nå i UiBhjelp.]»)
 
(31 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
__TOC__
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=bc42678779674d3092da5345b14bae31 Informasjon om dette finner du nå i UiBhjelp.]
 
===Hvorfor bruker vi MFA?===
 
IT-sikkerhetsbildet har endret seg mye de siste årene. Blant annet har det blitt vanskeligere å avsløre svindelforsøk der brukernavn og passord er på avveie.<br>
Et av de mest effektive tiltakene er å innføre godkjenning med flere faktorer (MFA). UiB innfører nå MFA for alle ansatte og studenter. Dette vil i første omgang<br>
innføres for tjenester knyttet til Office 365. <br>
 
===Hva er MFA?===
 
MFA står for Multi Factor Authentication (godkjenning med flere faktorer) og betyr i prinsippet at du benytter to faktorer for å bekrefte din identitet ved pålogging.<br>
Den ene faktoren er naturligvis passordet ditt og den andre faktoren er å bekrefte via enten SMS eller en App (Authenticator).<br>
Dette gjør at dataene du har tilgang ved hjelp av din brukerprofil er 99,9 % mindre utsatt for risiko ved identitetstyveri.<br>
 
===Hvordan registrer jeg meg for MFA?===
 
[[fil:MFA-knapp.png|300px|link=https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=vCSKZI2pJUCcYEjBmhQgaUSaNnhGjXpItHDMNajO5dxUQ05TVjE5R0c4NzREN1lLU0UyNzJHVkVMWi4u |alt="Klikk her for å slå på MFA (flerfaktor-autentisering) for din konto"]]
 
Dersom du ikke allerede har MFA og ønsker å ta det i bruk, kan du fylle ut skjemaet som er linket til på den blå knappen ovenfor. Da vil du ved neste pålogging<br>
på en Office365 tjeneste som Teams, OneDrive eller Officeportalen bli bedt om å sette opp MFA. Etter å ha fylt ut skjemaet er det anbefalt å logge ut av Office-sesjonen<br>
i nettleseren ved å gå til [http://portal.office.com Officeportalen], velge "Logg av/ "Sign out" på profilen din øverst til høyre - og deretter Logge inn igjen. Du blir da bedt om å sette opp MFA.
 
===Hva må jeg selv som bruker gjøre for å ta i bruk MFA på en god måte?===
 
Første gangen du logger på etter at MFA er aktivert må du sette opp tjenesten med din egen kontaktinformasjon.<br>
Du kan både bruke SMS eller en App for å bekrefte din identitet. Hvilken av de to du velger å benytte deg av er smak og behag, men UiB anbefaler å benytte<br>
Microsoft Authenticator app for dette fordi den er enklere å raskere i bruk enn å taste inn en bekreftelseskode hver gang.<br>
 
Når du blir bedt om å sette opp din informasjon velger du påloggingsmetode(r) som vist på følgende skjermbilde:<br>
<br>
[[File:MFA-Metode.png|500px]]
<br>
Hvis du ønsker å benytte «Authenticator-app» som påloggingsmetode velger du denne, men du kan også velge å bruke SMS som standard påloggingmetode.<br>
Da velger du "Telefon". Telefonnummeret du da legger inn her vil ikke være tilgjengelig eller synlig for andre i andre sammenhenger. Dette er kun i bruk for å<br>
godkjenne din pålogging. Her vises oppsett med Authenticator appen. UiB anbefaler å legge inn begge deler og sette den metoden du foretrekker som standard<br>
(se fremgangsmåte for å endre hvilken som er standard lenger nede).<br>
<br>
Om du velger Authenticator-app får du så spørsmål om å laste ned appen. Dersom du ikke allerede har denne, kan du gjøre ved å trykke lenken, eller finne den [https://aka.ms/getMicrosoftAuthenticator ved å klikke HER.]<br>
[[File:mfa-oppsett-get.png|400px]]<br>
<br>
Deretter må du scanne koden som knytter appen mot din profil på Appen. Trykk Neste og start appen på din telefon.<br>
Scan deretter QR-koden som kom opp på skjermen på din PC:<br>
[[File:mfa-oppsett-qr.png|400px]]<br><br>
Dersom Authenticator appen ikke automatisk spør etter en kode, kan du trykke de tre prikkene oppe i høyre hjørne i apen og velge "Legg til konto"<br>
[[File:Screenshot_20200206-142042_Authenticator.jpg|400px]]<br><br>
Deretter velger du "Jobb eller skolekonto" og scanner QR-koden fra din PC.<br>
[[File:Screenshot_20200206-140510_Authenticator.jpg|400px]]<br><br>
Du har nå satt opp Authenticator som en rask og enkel metode for å verifisere din identitet mot Office 365.<br>
[[File:Screenshot_20200206-140920_Authenticator.jpg|400px]]<br><br>
Når oppsettet er ferdig vil det utføres en liten test.<br>
<br>
Ved bruk av Authentictor appen vil du også ha mulighet til å bekrefte pålogging med en smartklokke.<br>
Dette støttes av de mest brukte smartklokkene som Apple Watch, WearOS (Android), Garmin og Samsung.<br>
Merk: I noen tilfeller er du nødt til også å låse opp skjermen på mobiltelefonen for at bekreftelsen skal bli akseptert.<br>
 
===Betinget tilgang unntar MFA i gitte tilfeller===
* Varighet på 30 dager per sesjon (Eksempel: Word, PowerPoint, nettleser). Hvis du bruker ulike nettlesere bli dette ulike sesjoner. Du skal derfor kunne slippe unna med én autentisering per 30 dager, per applikasjon.<br>
* For maskiner som er klientdriftet vil vi på sikt kreve at benytter Windows Hello med PIN eller biometri som sammen med TPM fungerer som den andre faktoren.<br>
 
===Hvordan endrer jeg standard autentiseringsmetode?===
 
Du kan selv endre hvilken metode som er standard for din bruker. Du kan fint legge til flere metoder slik at du har flere muligheter ved å trykke "Legg til metode".<br>
Dette styrer du via [https://account.activedirectory.windowsazure.com/Proofup.aspx?BrandContextID=O365&ruO365 denne siden]. Trykk Endre for å endre metode:<br>
[[File:MFA-Endtestd.png|400px]]<br><br>
Deretter velger du ønsket metode - i dette eksemplet endrer vi til "Microsoft Authenticator - varsling".<br>
[[File:MFA-Endtestd2.png|400px]]<br><br>
Etterpå kan vi se at standardmetoden nå er endret:<br>
[[File:MFA-Endtestd3.png|400px]]
 
===Hva hvis jeg glemmer mobiltelefonen hjemme?===
Du vil sjelden bli spurt om MFA om du sitter på en maskin som er satt opp av IT-avdelingen.<br>
 
===Hva hvis jeg mister mobiltelefonen min?===
Ta kontakt med [https://it.uib.no/IT_brukerst%C3%B8tte BRITA (Brukerstøtte ved IT-avdelingen)] snarest dersom du mister mobiltelefonen din.<br>
For å reaktivere MFA mot en ny telefon vil du [[#Hva_m.C3.A5_jeg_selv_som_bruker_gj.C3.B8re_for_.C3.A5_ta_i_bruk_MFA_p.C3.A5_en_god_m.C3.A5te.3F|måtte følge veiledningen for førstegangsoppsett på nytt.]]<br>
 
===Nyttig info===
* Kontoer med adminroller har allerede MFA.<br>
* Vi anbefaler "Microsoft Authenticator" APP med ett trykks godkjenning for Android og iOS. Google Authenticator fungerer også, men da med sekssfifret kode og ikke ett trykk.<br>
* Vi ønsker også å tilby USB-stick som et alternativ til Authenticator App. Gi en lyd hvis du vil være med å teste dette.<br>
* Endringen er meldt her: https://bs.uib.no/?module=change&action=view&tid=8947<br>
* Om ønskelig kan man også på forhånd bruke denne lenken for å sette opp ønsket metode og også laste ned og konfigurere appen:<br>https://account.activedirectory.windowsazure.com/Proofup.aspx?BrandContextID=O365&ruO365
* Samme lenke kan også benyttes for å endre standardvalg for godkjenning senere.<br>
* Dersom du ønsker å vite mer om MFA [https://www.microsoft.com/nb-no/security/business/identity/mfa kan du lese mer her].
 
[[Kategori:MFA]]
[[Kategori:Office 365]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]

Siste sideversjon per 10. feb. 2021 kl. 12:34