Tofaktor-pålogging: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
Ingen redigeringsforklaring
(42 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[fil:MFA-knapp.png|300px|link=https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=vCSKZI2pJUCcYEjBmhQgaUSaNnhGjXpItHDMNajO5dxUQ05TVjE5R0c4NzREN1lLU0UyNzJHVkVMWi4u |alt="Klikk her for å slå på MFA (flerfaktor-autentisering) for din konto"]]
__TOC__


__TOC__
[https://it.uib.no/en/MFA This information is also available in English]


===Hvorfor bruker vi MFA?===
===Hvorfor bruker vi tofaktor-pålogging?===


IT-sikkerhetsbildet har endret seg mye de siste årene. Blant annet har det blitt vanskeligere å avsløre svindelforsøk der brukernavn og passord er på avveie.<br>
IT-sikkerhetsbildet har endret seg mye de siste årene. Blant annet har det blitt vanskeligere å avsløre svindelforsøk der brukernavn og passord er på avveie.  
Et av de mest effektive tiltakene er å innføre godkjenning med flere faktorer (MFA). UiB innfører nå MFA for alle ansatte og studenter. Dette vil i første omgang<br>
Et av de mest effektive tiltakene er å innføre tofaktor-pålogging (MFA). UiB innfører nå tofaktor-påloggingfor alle ansatte og studenter. Dette vil i første omgang  
innføres for tjenester knyttet til Office 365. <br>
innføres for tjenester knyttet til Office 365. <br>


===Hva er MFA?===
===Hva er tofaktor-pålogging?===
 
Tofaktor-pålogging (også kalt MFA, Multi-factor Authentication; godkjenning med flere faktorer) betyr i prinsippet at du benytter to faktorer for å bekrefte din identitet ved pålogging.
Den ene faktoren er naturligvis passordet ditt og den andre faktoren er å bekrefte via enten SMS eller en app (Authenticator).
 
Dette gjør at dataene du har tilgang ved hjelp av din brukerprofil er 99,9 % mindre utsatt for risiko ved identitetstyveri.


MFA står for Multi Factor Authentication (godkjenning med flere faktorer) og betyr i prinsippet at du benytter to faktorer for å bekrefte din identitet ved pålogging.<br>
===Hvordan registrer jeg meg for tofaktor-pålogging?===
Den ene faktoren er naturligvis passordet ditt og den andre faktoren er å bekrefte via enten SMS eller en App (Authenticator).<br>
Dette gjør at dataene du har tilgang ved hjelp av din brukerprofil er 99,9 % mindre utsatt for risiko ved identitetstyveri.<br>


===Hvordan registrer jeg meg for MFA?===
[[fil:MFA-knapp.png|300px|link=https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=vCSKZI2pJUCcYEjBmhQgadjzpqjRBg5AhSw9LeZEDmpUMEZRWTdROTJWOFNISVAwVEVEQkNSUkRCQiQlQCN0PWcu |alt="Klikk her for å slå på tofaktor-pålogging for din konto"]]


Når du fyller ut skjemaet som er linket til øverst på den blå knappen på denne siden vil du ved neste pålogging på en Office365 tjeneste som Teams, OneDrive eller<br>
Dersom du ikke allerede har tofaktor-pålogging og ønsker å ta det i bruk, kan du fylle ut skjemaet som er linket til på den blå knappen ovenfor. Da vil du ved neste pålogging<br>
Officeportalen bli bedt om å sette opp MFA. Etter å ha fylt ut skjemaet er det anbefalt å logge ut av Office-sesjonen i nettleseren ved å gå til [http://portal.office.com Officeportalen],<br>
på en Office 365-tjeneste som Teams, OneDrive eller Officeportalen bli bedt om å sette opp tofaktor-pålogging. Etter å ha fylt ut skjemaet er det anbefalt å logge ut av Office-sesjonen<br>
velge "Logg av/ "Sign out" på profilen din øverst til høyre - og deretter Logge inn igjen. Du blir da bedt om å sette opp MFA. Du velger påloggingsmetode(r) som vist<br>
i nettleseren ved å gå til [http://portal.office.com Officeportalen], velge "Logg av/ "Sign out" på profilen din øverst til høyre - og deretter Logge inn igjen. Du blir da bedt om å sette opp tofaktor-pålogging.
på følgende skjermbilde:
<br>
[[File:MFA-Metode.png|500px]]
<br>
Det er anbefalt å benytte «Authenticator-app» som påloggingsmetode ettersom denne er mest brukervennlig.<br>
Hvis du ønsker å bruke SMS som standard påloggingmetode velger du "Telefon" . Telefonnummeret du da legger inn her vil ikke<br>
være tilgjengelig eller synlig for andre i andre sammenhenger. Dette er kun i bruk for å godkjenne din pålogging. Her vises oppsett med Authenticator appen.<br>
<br>
Du får så spørsmål om å laste ned appen. Dette kan du gjøre ved å trykke lenken, eller finne den [https://aka.ms/getMicrosoftAuthenticator ved å klikke HER.]<br>
[[File:mfa-oppsett-get.png|400px]]<br>
<br>
Deretter må du scanne koden som knytter appen mot din profil på Appen. Trykk Neste og start appen på din telefon.<br>
Scan deretter QR-koden som kom opp på skjermen på din PC:<br>
[[File:mfa-oppsett-qr.png|400px]]<br><br>
Dersom du Authenticator appen ikke automatisk spør etter en kode, kan du trykke de tre prikkene oppe i høyre hjørne i apen og velge "Legg til konto"<br>
[[File:Screenshot_20200206-142042_Authenticator.jpg|400px]]<br><br>
Deretter velger du "Jobb eller skolekonto" og scanner koden.<br>
[[File:Screenshot_20200206-140510_Authenticator.jpg|400px]]<br><br>
Du har nå satt opp Authenticator som en rask og enkel metode for å verifisere din identitet mot Office 365.<br>
[[File:Screenshot_20200206-140920_Authenticator.jpg|400px]]<br><br>
Når oppsettet er ferdig vil det utføres en liten test.<br>
<br>
Ved bruk av Authentictor appen vil du også ha mulighet til å bekrefte pålogging med en smartklokke.<br>
Dette støttes av de mest brukte smartklokkene som Apple Watch, WearOS (Android), Garmin og Samsung.<br>
Merk: I noen tilfeller er du nødt til også å låse opp skjermen på mobiltelefonen for at bekreftelsen skal bli akseptert.<br>


===Betinget tilgang unntar MFA i gitte tilfeller===
[[fil:video-thumnbnail.png|300px|link=https://vimeo.com/461801758/4b58299b91 |alt="Video med detaljert framgangsmåte"]]<br>[https://vimeo.com/461801758/4b58299b91 Video med detaljert framgangsmåte.]
* Varighet på 30 dager per sesjon (Eksempel: Word, PowerPoint, nettleser). Hvis du bruker ulike nettlesere bli dette ulike sesjoner. Du skal derfor kunne slippe unna med én autentisering per 30 dager, per applikasjon.<br>
 
* For maskiner som er klientdriftet vil vi på sikt kreve at benytter Windows Hello med PIN eller biometri som sammen med TPM fungerer som den andre faktoren.<br>
===Hva må jeg selv som bruker gjøre for å ta i bruk tofaktor-pålogging på en god måte?===
 
Første gangen du logger på etter at tofaktor-pålogging er aktivert må du sette opp tjenesten med din egen kontaktinformasjon. Dette bør gjøres via PC og du trenger også tilgang på din
mobiltelefon. Når tjenesten blir aktivert blir du ledet inn til å legge til informasjonen. Det er mulig å både bruke SMS eller en app for å bekrefte
din identitet. Hvilken av de to du velger å benytte deg av er smak og behag, men UiB anbefaler å benytte app for dette fordi den er enklere å raskere i bruk enn å taste
inn en bekreftelseskode hver gang.
 
Om du ønsker hjelp på veien kan du benytte følgende steg-for-steg guide for å sette opp tjenesten for din bruker: https://it.uib.no/Aktivere_MFA
 
===Betinget tilgang unntar tofaktor-pålogging i gitte tilfeller===
* Varighet på 30 dager per sesjon (Eksempel: Word, PowerPoint, nettleser). Hvis du bruker ulike nettlesere bli dette ulike sesjoner. Du skal derfor kunne slippe unna med én pålogging per 30 dager, per applikasjon.<br>
 
===Hvordan endrer jeg standard autentiseringsmetode?===
 
Du kan selv endre hvilken metode som er standard for din bruker. Du kan fint legge til flere metoder slik at du har flere muligheter ved å trykke "Legg til metode".<br>
Dette styrer du via [https://account.activedirectory.windowsazure.com/Proofup.aspx?BrandContextID=O365&ruO365 denne siden]. Trykk Endre for å endre metode:<br>
[[File:MFA-Endtestd.png|400px]]<br><br>
Deretter velger du ønsket metode - i dette eksemplet endrer vi til "Microsoft Authenticator - varsling".<br>
[[File:MFA-Endtestd2.png|400px]]<br><br>
Etterpå kan vi se at standardmetoden nå er endret:<br>
[[File:MFA-Endtestd3.png|400px]]


===Hva hvis jeg glemmer mobiltelefonen hjemme?===
===Hva hvis jeg glemmer mobiltelefonen hjemme?===
Du vil sjelden bli spurt om MFA om du sitter på en maskin som er satt opp av IT-avdelingen.<br>
Du vil sjelden bli spurt om tofaktor-pålogging om du bruker en maskin som er satt opp av IT-avdelingen.<br>


===Hva hvis jeg mister mobiltelefonen min?===
===Hva hvis jeg mister mobiltelefonen min?===
Ta kontakt med [https://it.uib.no/IT_brukerst%C3%B8tte BRITA (Brukerstøtte ved IT-avdelingen)] snarest dersom du mister mobiltelefonen din.<br>
Ta kontakt med [https://it.uib.no/IT_brukerst%C3%B8tte BRITA (Brukerstøtte ved IT-avdelingen)] snarest dersom du mister mobiltelefonen din.<br>
For å reaktivere MFA mot en ny telefon vil du [[#Hvordan_kan_jeg_forberede_min_profil_for_MFA.3F|måtte følge veiledningen for førstegangsoppsett på nytt.]]<br>
For å reaktivere tofaktor-pålogging mot en ny telefon vil du [[#Hva_m.C3.A5_jeg_selv_som_bruker_gj.C3.B8re_for_.C3.A5_ta_i_bruk_MFA_p.C3.A5_en_god_m.C3.A5te.3F|måtte følge veiledningen for førstegangsoppsett på nytt.]]<br>


===Nyttig info===
===Nyttig info===
* Kontoer med adminroller har allerede MFA.<br>
 
* Vi anbefaler "Microsoft Authenticator" APP med ett trykks godkjenning for Android og iOS. Google Authenticator fungerer også, men da med sekssfifret kode og ikke ett trykk.<br>
* [https://vimeo.com/461801758/4b58299b91 Video med detaljert framgangsmåte]
* Vi ønsker også å tilby USB-stick som et alternativ til Authenticator App. Gi en lyd hvis du vil være med å teste dette.<br>
* Kontoer med adminroller har allerede tofaktor-pålogging.<br>
* Endringen er meldt her: https://bs.uib.no/?module=change&action=view&tid=8947<br>
* Vi anbefaler "Microsoft Authenticator" app med ett trykks godkjenning for Android og iOS. Google Authenticator fungerer også, men da med sekssfifret kode og ikke ett trykk.<br>
* Om ønskelig kan man også på forhånd bruke denne lenken for å sette opp ønsket metode og også laste ned og konfigurere appen:<br>https://account.activedirectory.windowsazure.com/Proofup.aspx?BrandContextID=O365&ruO365
* Om ønskelig kan man også på forhånd bruke denne lenken for å sette opp ønsket metode og også laste ned og konfigurere appen:<br>https://account.activedirectory.windowsazure.com/Proofup.aspx?BrandContextID=O365&ruO365
* Samme lenke kan også benyttes for å endre standardvalg for godkjenning senere.<br>
* Samme lenke kan også benyttes for å endre standardvalg for godkjenning senere.<br>
Linje 69: Linje 67:
[[Kategori:Office 365]]
[[Kategori:Office 365]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]
[[en:MFA]]

Sideversjonen fra 29. sep. 2020 kl. 06:45

This information is also available in English

Hvorfor bruker vi tofaktor-pålogging?

IT-sikkerhetsbildet har endret seg mye de siste årene. Blant annet har det blitt vanskeligere å avsløre svindelforsøk der brukernavn og passord er på avveie. Et av de mest effektive tiltakene er å innføre tofaktor-pålogging (MFA). UiB innfører nå tofaktor-påloggingfor alle ansatte og studenter. Dette vil i første omgang innføres for tjenester knyttet til Office 365.

Hva er tofaktor-pålogging?

Tofaktor-pålogging (også kalt MFA, Multi-factor Authentication; godkjenning med flere faktorer) betyr i prinsippet at du benytter to faktorer for å bekrefte din identitet ved pålogging. Den ene faktoren er naturligvis passordet ditt og den andre faktoren er å bekrefte via enten SMS eller en app (Authenticator).

Dette gjør at dataene du har tilgang ved hjelp av din brukerprofil er 99,9 % mindre utsatt for risiko ved identitetstyveri.

Hvordan registrer jeg meg for tofaktor-pålogging?

"Klikk her for å slå på tofaktor-pålogging for din konto"

Dersom du ikke allerede har tofaktor-pålogging og ønsker å ta det i bruk, kan du fylle ut skjemaet som er linket til på den blå knappen ovenfor. Da vil du ved neste pålogging
på en Office 365-tjeneste som Teams, OneDrive eller Officeportalen bli bedt om å sette opp tofaktor-pålogging. Etter å ha fylt ut skjemaet er det anbefalt å logge ut av Office-sesjonen
i nettleseren ved å gå til Officeportalen, velge "Logg av/ "Sign out" på profilen din øverst til høyre - og deretter Logge inn igjen. Du blir da bedt om å sette opp tofaktor-pålogging.

"Video med detaljert framgangsmåte"
Video med detaljert framgangsmåte.

Hva må jeg selv som bruker gjøre for å ta i bruk tofaktor-pålogging på en god måte?

Første gangen du logger på etter at tofaktor-pålogging er aktivert må du sette opp tjenesten med din egen kontaktinformasjon. Dette bør gjøres via PC og du trenger også tilgang på din mobiltelefon. Når tjenesten blir aktivert blir du ledet inn til å legge til informasjonen. Det er mulig å både bruke SMS eller en app for å bekrefte din identitet. Hvilken av de to du velger å benytte deg av er smak og behag, men UiB anbefaler å benytte app for dette fordi den er enklere å raskere i bruk enn å taste inn en bekreftelseskode hver gang.

Om du ønsker hjelp på veien kan du benytte følgende steg-for-steg guide for å sette opp tjenesten for din bruker: https://it.uib.no/Aktivere_MFA

Betinget tilgang unntar tofaktor-pålogging i gitte tilfeller

  • Varighet på 30 dager per sesjon (Eksempel: Word, PowerPoint, nettleser). Hvis du bruker ulike nettlesere bli dette ulike sesjoner. Du skal derfor kunne slippe unna med én pålogging per 30 dager, per applikasjon.

Hvordan endrer jeg standard autentiseringsmetode?

Du kan selv endre hvilken metode som er standard for din bruker. Du kan fint legge til flere metoder slik at du har flere muligheter ved å trykke "Legg til metode".
Dette styrer du via denne siden. Trykk Endre for å endre metode:
MFA-Endtestd.png

Deretter velger du ønsket metode - i dette eksemplet endrer vi til "Microsoft Authenticator - varsling".
MFA-Endtestd2.png

Etterpå kan vi se at standardmetoden nå er endret:
MFA-Endtestd3.png

Hva hvis jeg glemmer mobiltelefonen hjemme?

Du vil sjelden bli spurt om tofaktor-pålogging om du bruker en maskin som er satt opp av IT-avdelingen.

Hva hvis jeg mister mobiltelefonen min?

Ta kontakt med BRITA (Brukerstøtte ved IT-avdelingen) snarest dersom du mister mobiltelefonen din.
For å reaktivere tofaktor-pålogging mot en ny telefon vil du måtte følge veiledningen for førstegangsoppsett på nytt.

Nyttig info