Status for IT-tjenester under streiken 2012

Fra IThjelp


Pga den pågående arbeidskonflikten blant de statsansatte er ca. halve IT-avdelingen tatt ut i streik.
Så lenge streiken pågår må tjenester beksrevet under betraktes som ustabile eller utilgjengelig.

Due to an ongoing labor conflict, about half of the IT-department has been called on strike. The services described below must be considered unstable or unavailable for the duration of the strike.

Tjeneste status

  • Tors 31. Mai 20:10
    Stans i mottak av e-post
    • UiBs inngående e-post har dessverre stoppet opp pga et serverkræsj. Problemet er relatert til serveren som kjører e-post systemet.
    • Ansatte som bruker Outlook (og har Exchange konto her ved UiB) kan fortsatt sende og motta e-post mellom andre Outlook/Exchange brukere internt på UiB.
    • Andre vil ikke motta e-post
    • E-post til brukere ved UiB blir, inntil videre, lagt i kø og leveres til mottaker når e-post systemet igjen er oppe og i normal drift.
    • Avsender av e-post til UiB vil, etter 24 timer, få beskjed om at e-posten ikke er levert til mottaker.
    • Vi har tidligere søkt om dispensasjon for å opprettholde e-posttjenesten men denne er avslått fra organisasjonene både lokalt og sentralt.
    • Til informasjon er vi i ferd med å etablere kontinuitetsløsninger for både e-post og andre viktige tjenester ved UiB. Disse vil bli satt i produksjon i løpet av sensommer og høst i år og tjenestene vil bli kjørt hhv fra vår nye datahall i Realfagsbygget og Nygårdsgaten 5. Da vil tjenestene våre være mer robust mot hendelser som nevnt over.



  • Ons 30. Mai 13:40
    Ingen meldinger fra SEBRA
    • Pga problemer med utsending av e-post vil meldinger fra Sebra (Sentral brukeradministrasjon) ikke bli sendt ut
    • Godkjennere får ikke e-post varsel om nye søknader
    • Brukere får ikke varsel om passord-endring/fornying



  • Ons 30. Mai 09:30
    Server NTURT er tatt ned
    • NTURT monterer hjemmekataloger for endel brukere
    • Disse brukerne vil ikke lenger ha tilgang til sin hjemmekatalog



  • Tirs 29. Mai 10:00
    Hjemmekataloger for endel brukere er ustabil
    • Hjemmekatalogen vil periodisk falle ut for mange brukere.
    • Spesielt gjelder dette Linux brukere, men Windows og Mac brukere vil også kunne oppleve problemer
    • Dette påvirker igjen mottak av e-post, som derved vil opptre ustabilt.



  • Tirs 29. Mai 09:50
    Webmail er ustabil
    • Endel brukere vil kunne oppleve at webmail.uib.no er utilgjengelig som følge av ustabilitet på endel hjemmekataloger



  • Søndag 28. Mai 20:49
    Deler av e-post systemet er nede
    [Oppdatert 29. Mai 09:50]
    • Mange brukere får ikke sendt ut e-post fra UiB.
    • Brukere med Thunderbird, Mac og Linux brukere som ikke benytter Exchange vil oppleve problemer
    • Scanning fra Pullprint systemet fungerer ikke



  • Fredag 25. Mai 11:30
    Backupanlegger stanset pga driftsavvik
    • Det vil ikke bli kjørt backup av brukeres hjemmekataloger, fellesområder mv
    • Det er ikke mulig å hente ut filer fra backup anlegget



Generelle kommentarer:


Ca. halvparten av arbeidsstyrken ved IT-avdelingen er tatt ut i streik etter bruddet i meglingen for de statsansatte. Arbeidsnedleggelsen kan ramme drift og vedlikehold av sentrale tjenester ved IT-avdelingen. Så lenge systemene fungerer vil ikke UiB-ansatte og studenter merke noe umiddelbart. Men IT-avdelingen har redusert kapasitet og er ikke i stand til å vedlikeholde tjeneste i samme grad som under vanlige omstendigheter. En bør derfor ikke regne med at tjeneste vil fungere som normalt før etter streiken.


Brukerstøttesenteret BRITA er, i denne omgang, rammet av streiken i moderat grad, men det vil kunne oppstå noe ventetid pga redusert bemanning. På bakgrunn av bemanningssituasjonen vil senteret kunne være ubemannet i tidsrommet mellom 15:00 og 15:45.


Hvis du har spørsmål utover dette kan du kontakte brukerstøttesenteret BRITA på (555) 84700.



Status service delivery

  • Thur May 31st - 20:20
    External e-mails can not be recieved
    • Due to a server failure, incomming e-mails will not be recieved and delivered to users
    • Outlook users (with an UiB Exchange account) can still send and receive e-mail from other UiB internal Outlook/Exchange users
    • E-mail to users at UiB is, for now, queued and will be delivered to the recipient when the e-mail system back in normal operating condition.
    • The sender of the an e-mail to users at the University of Bergen, will after 24 hours recieve a message telling that the e-mail was not delivered to the recipient.
    • This also affects all incoming and outgoing e-mails from linux clients and other clients using /var/mail



  • Wed May 30th - 13:40
    No messages from SEBRA
    • Users will not recieve any messages (e-mails) from SEBRA, UiB's Central User Administration System



  • Wed May 30th - 09:30
    Server NTURT shutdown because of malfunction
    • The server NTURT announce (mounts) home-directories for some users
    • Home-directories mounted by NTURT will be unavailable



  • Tues May 29th - 10:00
    Home-directories for a great part of users are unstable
    • Home-directory will periodically be uaviable for many users
    • Users of Linux are more vulnerable to this problem.
    • Problem with home-directories can cause problems recieving e-mail



  • Tues May 29th - 09.50
    Webmail is unstable
    • Some useres may experience instability caused by server/home directories problems



  • Sun May 28th - 20:49
    Parts of the e-mail system is down
    [Updated May 29th 09:50]
    • Many users will not be able to send mail from UiB servers
    • Users running Thunderbird are likely to expereince problems. Exchange seems to be up and running.
    • Scanning from Pullprint systems does not work propperly



  • Fri May 25th - 11:30
    Backupsystem shutdown because of malfunction
    • There will be no back up of home directories, common directories etc
    • It is not possible to restore files from the backup system


General comments:


Due to an ongoing labor conflict, half of the IT-department has been called on strike. The capacity is therefore reduced and the department is unable to maintain a normal service level. One can not expect normal operating until the strike is over.

BRITA (our call center) will some days close as early as 15:00. Please call us at (555) 84700 if you need more information.

This page will be updated when and if we have new announcments to make.