På reise med UiB-PC: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(La til diverse lenker; fjerna duplisert kategorimerking (som ofte kjem pga. ein feil))
Linje 7: Linje 7:


==Før du reiser==
==Før du reiser==
* Sett opp og test VPN utenfor UiB
* Sett opp og test [[VPN, Virtual private network|VPN]] utenfor UiB
* Bytt passord før du reiser, så slipper du å tenke på det senere
* [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin|Bytt passord]] før du reiser, så slipper du å tenke på det senere
* Test install-kontoen på PC-en
* Test [[Installasjonskonto på Windows 7|install-kontoen]] på PC-en
* Synkroniser alle filene dine
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er ("offline files")|Synkroniser]] alle filene dine
* Sjekk at programvaren fungerer som den skal. Test hjemme.
* Sjekk at [[Programvare for klientdriftede maskiner|programvaren]] fungerer som den skal. Test hjemme.
* Test at e-post fungerer utenfor UiB. Test hjemme.
* Test at [[e-post]] fungerer utenfor UiB. Test hjemme.
* Sjekk at du har god plass på harddisken.
* Sjekk at du har god plass på [[A-Å#H|harddisken]].
* Har PC-en hatt problemer tidligere? Bør den reinstalleres?
* Har PC-en hatt problemer tidligere? Bør den [[Klientdriftede maskiner#Reinstallasjon er ofte løsningen|reinstalleres]]?




Linje 25: Linje 25:


====Bytte passord====
====Bytte passord====
Det er ikke mulig å utsette passordbytte selv om du er på ferie. Husk å [[Bytte passord | bytte passord]] i tide. Dersom du [[Utgått eller glemt passord | ikke har byttet passord i tide eller har glemt passordet]] kan du likevel få endret det.  
Det er ikke mulig å utsette passordbytte selv om du er på ferie. Husk å [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin | bytte passord]] i tide. Dersom du [[Utgått eller glemt passord | ikke har byttet passord i tide eller har glemt passordet]] kan du likevel få endret det.  


Din bærbare vil da ikke vite om det nye passordet ditt, så du må fortsette å logge på maskinen med det gamle passordet.
Din bærbare vil da ikke vite om det nye passordet ditt, så du må fortsette å logge på maskinen med det gamle passordet.
Linje 36: Linje 36:


==Tilbake ved UiB==
==Tilbake ved UiB==
* Synkroniser
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er ("offline files")|Synkroniser]]
* Koble maskinen til kablet UiB-nett for å få inn oppdateringer
* Koble maskinen til kablet [[UiB-nett]] for å få inn oppdateringer
* Har du byttet passord mens du har vært borte? Koble maskinen til kablet nett og logg på med det nye passordet.
* Har du [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin|byttet passord]] mens du har vært borte? Koble maskinen til kablet nett og logg på med det nye passordet.


Har du vært borte i mer enn et halvt år kan det hende maskinen din må reinstalleres. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]
Har du vært borte i mer enn et halvt år, kan det hende maskinen din må [[Klientdriftede maskiner#Reinstallasjon er ofte løsningen|reinstalleres]]. Ring oss gjerne på (555) 84700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]




Linje 46: Linje 46:
Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte] så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.
Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte] så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.


[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:Windows 7]]
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
[[Kategori:Windows 7]]
[[Kategori:Windows 7]]

Sideversjonen fra 22. jul. 2014 kl. 09:33

Om du klargjør PC-en før du reiser kan det minimere risikoen for at noe uforutsett skjer. Er det en kort reise eller et lengre opphold, kan det være lurt å sjekke at PC-en også er klar for en tur. Vi har satt sammen noen råd:

  • Sjekkliste før du reiser
  • Litt nyttig informasjon når du er kommet frem
  • Hva du bør gjøre når du er tilbake på UiB


Før du reiser


Når du er fremme

Få tilgang til filer som ikke er synkronisert

Fikk du ikke synkronisert filene før du dro, eller du trenger tilgang til filer på W: eller fellesområder? Koble til VPN så skal du få tilgang. Vi har instruksjoner for hvordan du kobler til hjemmeområdet ditt, og hvordan du kobler til fellesområder.

Får du problemer med å koble på VPN, bør du sjekke hva feilkoden betyr.

Bytte passord

Det er ikke mulig å utsette passordbytte selv om du er på ferie. Husk å bytte passord i tide. Dersom du ikke har byttet passord i tide eller har glemt passordet kan du likevel få endret det.

Din bærbare vil da ikke vite om det nye passordet ditt, så du må fortsette å logge på maskinen med det gamle passordet.

Problemer med programvare

Får du melding om at Office eller Windows ikke er "genuine"? Registrer en sak hos brukerstøtte.

Er du usikker på noe eller trenger hjelp? Ring oss gjerne på 55584700 eller registrer en sak hos brukerstøtte


Tilbake ved UiB

  • Synkroniser
  • Koble maskinen til kablet UiB-nett for å få inn oppdateringer
  • Har du byttet passord mens du har vært borte? Koble maskinen til kablet nett og logg på med det nye passordet.

Har du vært borte i mer enn et halvt år, kan det hende maskinen din må reinstalleres. Ring oss gjerne på (555) 84700 eller registrer en sak hos brukerstøtte


HJELP, jeg har problemer!

Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller registrer en sak hos brukerstøtte så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.