Om IT-hjelp: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
m (Fikset eksempellenkene.. ;J)
 
(5 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[en:it.uib.no]]{{ADM}}
== Hva er IT-hjelp? ==
IT-hjelp er et nettsted med informasjon om IT-tjenester for ansatte og studenter på UiB.


== Hva er IT-hjelp? ==
IT-hjelp er basert på [https://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki Mediawiki]. Alle med brukerkonto ved UiB har mulighet til å [[Brukerportal|bidra]] med sine kunnskaper og erfaringer.
Trenger du hjelp med et eller annet innen it ved UiB, er dette stedet for deg. Her er det meningen å samle nyttig informasjon som gjelder bruk av både sentrale og lokale it-tjenester. Annen IT-informasjon som er nyttig for UiB-brukere kan også legges inn her. Dette kan for eksempel være lenker til annen nyttig informasjon for brukere av forskjellig programvare eller it-utstyr ved UiB. Kort sagt: All it-informasjon som kan være nyttig for andre ved UiB kan legges her. Alle med brukerkonto ved UiB har mulighet til å [[Brukerportal|bidra]] med sine kunnskaper og erfaringer.


Høsten 2019 tok vi i bruk [https://hjelp.uib.no tjenesteportalen UiBhjelp]. For tida har vi noe informasjon her og noe der - og noe begge steder! Hvis du ikke finner informasjon om det du leter etter her, prøv også [https://hjelp.uib.no UiBhjelp]!


== Hvordan finne det du trenger ==
== Hvordan finne det du trenger ==
På IT-hjelp kan du finne innhold ved hjelp av '''lenker''', '''søk''' og '''kategorier'''.
På IT-hjelp kan du finne innhold ved hjelp av '''lenker''', '''søk''' og '''kategorier'''.


=== Lenker ===
=== Lenker ===
IT-hjelp kan brukes som vanlige nettsider via lenker fra f.eks. hovedsiden eller fra den faste margen til venstre.
IT-hjelp kan brukes som vanlige nettsider via lenker fra f.eks. hovedsiden eller fra den faste margen til venstre.


Legg gjerne merke til at det er forskjell på interne lenker (f.eks. [[Hovedside|hovedsiden]]), lenker som peker ut fra IT-hjelp, (f.eks. [http://uib.no uib.no]), lenker til krypterte tjenester (f.eks. [https://sebra.uib.no SEBRA] og [[sider som ikke finnes]] i IT-hjelp.
Legg gjerne merke til at det er forskjell på interne lenker (f.eks. [[Hovedside|hovedsiden]]), lenker som peker ut fra IT-hjelp, (f.eks. [http://uib.no uib.no]), lenker til krypterte tjenester (f.eks. [https://hjelp.uib.no UiBhjelp] og [[sider som ikke finnes]] i IT-hjelp.
 


=== Søk ===
=== Søk ===
Linje 33: Linje 32:


I en del tilfeller er det laget en direkte videresending fra en sidetittel til en annen, slik at om du for eksempel går til siden "[[epost]]", så blir du sendt til siden som heter "[[E-post]]". Om siden du søker etter ikke finnes (og ikke det er laget en videresending fra teksten du skrev) vil søkeresultat vises.
I en del tilfeller er det laget en direkte videresending fra en sidetittel til en annen, slik at om du for eksempel går til siden "[[epost]]", så blir du sendt til siden som heter "[[E-post]]". Om siden du søker etter ikke finnes (og ikke det er laget en videresending fra teksten du skrev) vil søkeresultat vises.


=== Kategorier ===
=== Kategorier ===
Linje 46: Linje 44:


'''TIPS:''' ''Det er ofte nyttig å søke i innhold på en enkelt side (for eksempel kategoriside) i nettleseren ved å trykke Ctrl + F.''
'''TIPS:''' ''Det er ofte nyttig å søke i innhold på en enkelt side (for eksempel kategoriside) i nettleseren ved å trykke Ctrl + F.''


== IT-hjelp kan bli bedre med din hjelp ==
== IT-hjelp kan bli bedre med din hjelp ==
I tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å [[#Hvordan kan jeg bidra?|bidra til å forbedre innholdet]]. IT-hjelp er en wiki som bruker samme system som blant annet [http://no.wikipedia.org Wikipedia]. Der kan alle bidra. På IT-hjelp må du logge inn med [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|brukerkonto ved UiB]] for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til Internett kan derimot lese.
I tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å [[#Hvordan kan jeg bidra?|bidra til å forbedre innholdet]]. IT-hjelp er en wiki som bruker samme system som blant annet [http://no.wikipedia.org Wikipedia]. Der kan alle bidra. På IT-hjelp må du logge inn med [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|brukerkonto ved UiB]] for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til Internett kan derimot lese.


Vi tar også gjerne i mot tilbakemeldinger på bruksanvisninger og andre sider som ikke gir deg den hjelpen du trenger. Stemmer ikke bruksanvisningen? Eller er den vanskelig å forstå? Eller kanskje du ikke finner siden du trenger? Bruk diskusjonssiden til den aktuelle siden eller registrer en sak i [https://bs.uib.no bs.uib.no].
Vi tar også gjerne i mot tilbakemeldinger på bruksanvisninger og andre sider som ikke gir deg den hjelpen du trenger. Stemmer ikke bruksanvisningen? Eller er den vanskelig å forstå? Eller kanskje du ikke finner siden du trenger? Bruk diskusjonssiden til den aktuelle siden eller kontakt oss gjennom [https://hjelp.uib.no/ UiBhjelp].
 


== Hvem står bak innholdet? ==
== Hvem står bak innholdet? ==
Linje 60: Linje 56:


IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli [[#Låst side?|oppdatert av IT-avdelingen]].
IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli [[#Låst side?|oppdatert av IT-avdelingen]].


== Låst side? ==
== Låst side? ==
Linje 69: Linje 64:
[[Kategori:Hjelpesider]]
[[Kategori:Hjelpesider]]
[[Kategori:IT-hjelp]]
[[Kategori:IT-hjelp]]
[[en:it.uib.no]]

Siste sideversjon per 28. mar. 2022 kl. 10:28

Hva er IT-hjelp?

IT-hjelp er et nettsted med informasjon om IT-tjenester for ansatte og studenter på UiB.

IT-hjelp er basert på Mediawiki. Alle med brukerkonto ved UiB har mulighet til å bidra med sine kunnskaper og erfaringer.

Høsten 2019 tok vi i bruk tjenesteportalen UiBhjelp. For tida har vi noe informasjon her og noe der - og noe begge steder! Hvis du ikke finner informasjon om det du leter etter her, prøv også UiBhjelp!

Hvordan finne det du trenger

På IT-hjelp kan du finne innhold ved hjelp av lenker, søk og kategorier.

Lenker

IT-hjelp kan brukes som vanlige nettsider via lenker fra f.eks. hovedsiden eller fra den faste margen til venstre.

Legg gjerne merke til at det er forskjell på interne lenker (f.eks. hovedsiden), lenker som peker ut fra IT-hjelp, (f.eks. uib.no), lenker til krypterte tjenester (f.eks. UiBhjelp og sider som ikke finnes i IT-hjelp.

Søk

Når du har skrevet inn en søketekst, har du to alternativ:

- Går til siden som heter det samme som det du har skrevet inn

SØK - Finner alle sider (også kategorisider, se under) som inneholder ordet eller ordene du har skrevet inn

Tips: Når du begynner å skrive i søkefeltet, kommer det opp en liste med alle sider som begynner med eksakt samme tekst.

Sider har typisk sidenavn som følgende eksempler:

Søkeresultatene viser først kategorier og sider med alle eller et av søkeordene i tittel. Deretter vises kategorier og sider med alle eller et av søkeordene i tekstinnholdet på siden. Får du ingen treff, får du mulighet til å tilpasse søket. Standard søkevalg kan også endres i dine personlige innstillinger (når du er innlogget).

I en del tilfeller er det laget en direkte videresending fra en sidetittel til en annen, slik at om du for eksempel går til siden "epost", så blir du sendt til siden som heter "E-post". Om siden du søker etter ikke finnes (og ikke det er laget en videresending fra teksten du skrev) vil søkeresultat vises.

Kategorier

I tillegg til å fungere som vanlige vevsider med lenker videre til andre relevante sider, er innholdet ordnet i "kategorier". Dette gjøres ved hjelp av merking av sider. En side kan høre til flere kategorier, og alle disse viser nederst på siden. Ved å klikke på disse, kommer du til en kategoriside med lenker til alle sider som tilhører denne kategorien. En kategori kan også tilhøre en annen kategori, på samme måte som datafiler og mapper eller kataloger i filutforskeren, eller meldinger og mapper i e-posten.

Mange sider vil tilhøre enten bruksanvisninger eller ofte stilte spørsmål. I tillegg er de gjerne tilknyttet en kategori under tjenester og/eller operativsystemer.

Eksempelvis vil siden "Eduroam på Linux" tilhøre kategorien for tjenesten Eduroam, operativsystemet [[:Kategori:Linux|Linux], i tillegg til informasjonstypen bruksanvisninger.

Om du vil bidra, finnes også vedlikeholdskategorier av typen sider under utvikling, korte sider (og gjerne kan utvides) og sider som trenger engelsk oversettelse.

TIPS: Det er ofte nyttig å søke i innhold på en enkelt side (for eksempel kategoriside) i nettleseren ved å trykke Ctrl + F.

IT-hjelp kan bli bedre med din hjelp

I tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å bidra til å forbedre innholdet. IT-hjelp er en wiki som bruker samme system som blant annet Wikipedia. Der kan alle bidra. På IT-hjelp må du logge inn med brukerkonto ved UiB for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til Internett kan derimot lese.

Vi tar også gjerne i mot tilbakemeldinger på bruksanvisninger og andre sider som ikke gir deg den hjelpen du trenger. Stemmer ikke bruksanvisningen? Eller er den vanskelig å forstå? Eller kanskje du ikke finner siden du trenger? Bruk diskusjonssiden til den aktuelle siden eller kontakt oss gjennom UiBhjelp.

Hvem står bak innholdet?

Historikk øverst på siden gir tilgang til hvem som har gjort hvilke endringer på hver enkelt side.

Mange sider vil ikke vise forskjell på om de er skrevet av IT-avdelingen eller av andre ansatte / studenter.

IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli oppdatert av IT-avdelingen.

Låst side?

På IT-hjelp vil det være noen sider som er låst. Det vil si at kun administratorer for ithjelp.uib.no kan endre disse sidene. Dette gjelder relativt statiske sider med autoritativ informasjon samt hovedsider og oversiktssider. Autoritativ informasjon vil normalt si reglement, policies eller annet som er vedtatt av henholdsvis IT-avdelingen, Universitetstyret, eller andre med besluttende myndighet. Slike sider skal godkjennes på forhånd ifølge rutiner hos IT-avdelingen. Selv om hovedside og oversiktssider er låste, vil vi gjerne ha forslag til forbedringer på disse.

NB: Det er kun IT-avdelingen som skal merke sider som autoritativ informasjon.