Network Sign-In med VPN: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=a566dafec92a4d35bba974f0733f3663 All informasjon om VPN finner du nå i UiBhjelp.]»)
 
(7 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Network Sign-In med VPN kan for eksempel brukes til å logge på en UiB laptop for første gang. Andre bruksområder er å sørge for at maskinen har en UiB-oppkobling umiddelbart fra du logger på maskinen.
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=a566dafec92a4d35bba974f0733f3663 All informasjon om VPN finner du nå i UiBhjelp.]
På denne måten sikrer du at hjemme -og fellesområder er koblet opp korrekt. Har du endret ditt passord via [[SEBRA]] vil også denne måten å logge på oppdatere ditt passord på maskinen.
 
 
== Slik gjør du ==
(Du kan klikke på bildene for å få dem opp i full størrelse)
1. Sørg for at maskinen er koblet til Internett. Du kan enten bruke ditt trådløse hjemmenettverk, eller kablet nett dersom du har dette. <br>
[[File:01_Koble_til_WiFi.png|600px|link=https://it.uib.no/ithjelp/images/5/5f/01_Koble_til_WiFi.png]] <br>
 
2. Trykk på ikonet for Network Sign-In. Det er mulig du må trykke på '''Other User''', nederst til høyre før du får opp dette ikonet. <br>
Mangler det fremdeles, forsøk å ta en omstart av PCen din før du fortsetter. <br>
[[File:02_Trykke_på_Network_Sign_In.png|600px|link=https://it.uib.no/ithjelp/images/5/5f/01_Koble_til_WiFi.png]] <br>
 
3. Skriv inn ditt brukernavn og passord. <br>
Husk å bruke formen ''abc123@uib.no''.
Når du har skrevet inn ditt passord, kan du trykke på Enter eller på filen ved siden av passordfeltet. <br>
[[File:03_Brukernavn og passord_NSIN.png|600px|link=https://it.uib.no/ithjelp/images/4/4d/03_Brukernavn_og_passord_NSIN.png]]<br>
 
4. Pålogging er nå i gang. <br>
Ved førstegangspålogging, vil dette ta noe tid, avhengig av din internettforbindelse. <br>
[[File:04_Signing_in.png|600px|link=https://it.uib.no/ithjelp/images/9/9c/04_Signing_in.png]]<br>
 
5. For å verifisere at alt har gått bra, er det nå lurt å la maskinen stå og få jobbe i noen minutter.
 
Dersom du har problemer med å nå filer på Documents eller O-området, kan det være nyttig å gjenta hele denne prosessen én gang til.

Siste sideversjon per 1. sep. 2020 kl. 06:50