Forskjell mellom versjoner av «MFA»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
m
Linje 1: Linje 1:
 
[[fil:MFA-knapp.png|300px|link=https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=vCSKZI2pJUCcYEjBmhQgaUSaNnhGjXpItHDMNajO5dxUQ05TVjE5R0c4NzREN1lLU0UyNzJHVkVMWi4u |alt="Klikk her for å slå på MFA (flerfaktor-autentisering) for din konto"]]
 
[[fil:MFA-knapp.png|300px|link=https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=vCSKZI2pJUCcYEjBmhQgaUSaNnhGjXpItHDMNajO5dxUQ05TVjE5R0c4NzREN1lLU0UyNzJHVkVMWi4u |alt="Klikk her for å slå på MFA (flerfaktor-autentisering) for din konto"]]
 
'''Når du har aktivert flerfaktor-autentisering (MFA) må du logge deg på portal.office.com for å fullføre oppsettet.'''
 
  
 
__TOC__
 
__TOC__

Revisjonen fra 28. mai 2020 kl. 11:25

"Klikk her for å slå på MFA (flerfaktor-autentisering) for din konto"

Hvorfor bruker vi MFA?

IT-sikkerhetsbildet har endret seg mye de siste årene. Blant annet har det blitt vanskeligere å avsløre svindelforsøk der brukernavn og passord er på avveie.
Et av de mest effektive tiltakene er å innføre godkjenning med flere faktorer (MFA). UiB innfører nå MFA for alle ansatte og studenter. Dette vil i første omgang
innføres for tjenester knyttet til Office 365.

Hva er MFA?

MFA står for Multi Factor Authentication (godkjenning med flere faktorer) og betyr i prinsippet at du benytter to faktorer for å bekrefte din identitet ved pålogging.
Den ene faktoren er naturligvis passordet ditt og den andre faktoren er å bekrefte via enten SMS eller en App (Authenticator).
Dette gjør at dataene du har tilgang ved hjelp av din brukerprofil er 99,9 % mindre utsatt for risiko ved identitetstyveri.

Hvordan kan jeg forberede min profil for MFA?

Som bruker kan du benytte denne siden for å sette dette opp eller endre hvilken metode for godkjenning du ønsker å benytte deg av.
Mfa-oppsett.png

Det er anbefalt å benytte «Microsoft Authenticator - varsling» som påloggingsmetode ettersom denne er mest brukervennlig.
Hvis du ønsker å bruke eller beholde SMS som standard påloggingmetode trenger du ikke gjøre noe mer om nummeret som står er korrekt.
Telefonnummeret du legger inn her vil ikke være tilgjengelig eller synlig for andre i andre sammenhenger. Dette er kun i bruk for å godkjenne din pålogging.
For å sette opp Authenticator appen trykker du "Legg til metode":
Mfa-oppsett-add.png
Velg "Authentictor app" i rullegardinen og trykk så "Legg til" for å bekrefte valget.

Du får så spørsmål om å laste ned appen. Dette kan du gjøre ved å trykke lenken, eller ved å klikke HER.
Mfa-oppsett-get.png

Deretter må du scanne koden som knytter appen mot din profil på Appen. Start appen på din telefon og scan koden:
Mfa-oppsett-qr.png

Dersom du Authenticator appen ikke automatisk spør etter en kode, kan du trykke de tre prikkene oppe i høyre hjørne i apen og velge "Legg til konto"
Screenshot 20200206-142042 Authenticator.jpg

Deretter velger du "Jobb eller skolekonto" og scanner koden.
Screenshot 20200206-140510 Authenticator.jpg

Du har nå satt opp Authenticator som en rask og enkel metode for å verifisere din identitet mot Office 365.
Screenshot 20200206-140920 Authenticator.jpg

Når oppsettet er ferdig vil det utføres en liten test.

Ved bruk av Authentictor appen vil du også ha mulighet til å bekrefte pålogging med en smartklokke.
Dette støttes av de mest brukte smartklokkene som Apple Watch, WearOS (Android), Garmin og Samsung.
Merk: I noen tilfeller er du nødt til også å låse opp skjermen på mobiltelefonen for at bekreftelsen skal bli akseptert.

Betinget tilgang unntar MFA i gitte tilfeller

  • Varighet på 30 dager per sesjon (Eksempel: Word, PowerPoint, nettleser). Hvis du bruker ulike nettlesere bli dette ulike sesjoner. Du skal derfor kunne slippe unna med én autentisering per 30 dager, per applikasjon.
  • For maskiner som er klientdriftet vil vi på sikt kreve at benytter Windows Hello med PIN eller biometri som sammen med TPM fungerer som den andre faktoren.

Hva hvis jeg glemmer mobiltelefonen hjemme?

Du vil sjelden bli spurt om MFA om du sitter på en maskin som er satt opp av IT-avdelingen.

Hva hvis jeg mister mobiltelefonen min?

Ta kontakt med BRITA (Brukerstøtte ved IT-avdelingen) snarest dersom du mister mobiltelefonen din.
For å reaktivere MFA mot en ny telefon vil du måtte følge veiledningen for førstegangsoppsett på nytt.

Nyttig info