Innkjøp av mobiltelefon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=7af7900154ad457c87567929b0515d9c Denne informasjonen finner du nå i UiBhjelp.]»)
 
(182 mellomliggende versjoner av 9 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Autoritativ informasjon}}{{BRA}}
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=7af7900154ad457c87567929b0515d9c  Denne informasjonen finner du nå i UiBhjelp.]
==IT-avdelingens innkjøpsveiledning for mobiltelefoner==
 
=== Mobiltelefonmodeller som er godkjent av IT-avdelingen for innkjøp og bruk ved UiB ===
{| class="wikitable" border="1"
|+
! Klasse / type !! Prisnivå !! Funksjoner !! Godkjente modeller
|-
| '''Enkel mobil uten kalender-/e-postsynkronisering eller internett''' || kr 500-2000 || Telefon, SMS, MMS, evt. kamera || Alle med denne funksjonaliteten som kan leveres av vår [[#Leverandør|leverandør]]. Også robuste/vanntette modeller for utendørs-/feltbruk.
|-
| '''Enkel Android mobil med e-post-og kalendersynkronisering''' || kr 2000 - 3000 || Som enkel mobil og i tillegg: Synkronisering av kalender og e-post mot UiBs systemer. Enkel Internettsurfing || HTC One V
|-
| '''Avansert mobil''' || kr 3000 og oppover || Som kategorien over, og i tillegg: Full internettfunksjonalitet. Installere nettbaserte applikasjoner. ||  Apple iPhone 4S - 16/32/64GB <br>HTC One S <br> HTC One X
 
|}
 
I realiteten er det lite forskjell i funksjonalitet mellom HTC-mobilene av typen "enkel Android mobil med e-post-og kalendersynkronisering" og "Avansert mobil". Det er mest skjermstørrelse og -kvalitet og pris som skiller.
 
Merk også at modellene i disse to kategoriene bare har berøringsskjerm, ikke mekanisk tastatur.
 
Noe mer informasjon om HTC-modellene finnes i brukerveiledningen for  [[oppsett av HTC Android mobiltelefoner mot Exchange]].
 
Informasjon om hvordan sette opp iPhone 4S finnes i brukerveiledningen [[Oppsett av iPhone 4S]].
 
===Hvorfor anbefalte modeller?===
 
IT-avdelingen må legge ned en del arbeid med hver modell for å sikre at de kan brukes sammen med UiBs systemer (e-post- og kalendersynkronisering) og at vi kan gi grunnleggende hjelp med telefonen.
 
Dette krever at vi har kontroll med hvilke modeller som kjøpes; vi har ikke mulighet for å sikre at alle merker og modeller virker sammen med våre tjenester, og vi kan heller ikke gi hjelp med andre modeller enn de vi har testet og godkjent (over).
 
Andre mobiltelefoner / PDA-er ''kan'' kjøpes (så lenge UiBs innkjøpsavtaler respekteres), men man vil da '''ikke''' få brukerstøtte til konfigurering, bruk eller tilkobling til jobb-maskinen for synkronisering av kalender, kontakter osv. Brukerstøtte bør fortrinnsvis gis av forhandler i den grad dette er mulig.
 
Ved eventuelle spørsmål angående oppsett på telefon - venligst kontakt [[BRITA]].
 
==Bestillingsprosedyre==
 
'''Bestilling av mobiltelefon skal gå via IT-avdelingen på disse skjemaene:'''
* [https://studentportal.uib.no/portals/it.uib.no/?mode=html&file=skjema/telefoni/mobilrekv.php Skjema for bestilling av mobiltelefon med NYTT abonnement] (har '''IKKE''' UiB-abonnement fra før)
* [https://studentportal.uib.no/portals/it.uib.no/?mode=html&file=skjema/telefoni/mobilrekv-endring.php Skjema for bestilling av mobiltelefon uten abonnement] ('''HAR''' abonnement fra før)
 
IT-avdelingen anskaffer mobiltelefonen og registrerer abonnementet.
 
Dersom abonnementet skal dekkes av arbeidsgiver skal [http://skygge2170.iportal.uib.no/wysiwygpro/uploaded-docs/skygge2170/www/persok/Avtaleskjema_2007.xls Avtaleskjema] fylles ut og sendes IT-avdelingen.
 
==Mobiltelefon-abonnement==
 
=== Leverandør ===
UiBs leverandør av mobiltelefoni er NetCom [[Fil:Logonetcom.png]]
 
 
=== Nytt abonement ===
Ved tegning av nytt abonnement skal [http://skygge2170.iportal.uib.no/wysiwygpro/uploaded-docs/skygge2170/www/persok/Avtaleskjema_2007.xls Avtaleskjema] fylles ut og sendes IT-avdelingen.
 
 
=== Overføring av eksisterende abonnement ===
Ved overføring fra privat abonement til UiBs bedriftsabonement skal [http://skygge2170.iportal.uib.no/wysiwygpro/uploaded-docs/skygge2170/www/persok/Avtaleskjema_2007.xls Avtaleskjema] fylles ut og sendes til IT-avdelingen før nytt SIM kort utleveres. Oveføringsskjema for abonnementet fylles ut av IT-avdelingen, og må signeres av bruker før portering.
 
I forbindelse med lovendringer (jfr. [https://intranett.uib.no/uPortal/tag.idempotent.render.userLayoutRootNode.target.275.uP?uP_sparam=focusedTabID&focusedTabID=133&uP_sparam=mode&mode=view&uP_root=root&link_id_path=18587_133898_146696&loc_code_path=2170&menu_type=11 Informasjonsskriv fra 2007]) som har medført innføring av skattbar fordel av elektroniske kommunikasjonstjenester,
vedtok UiB å endrede retningslinjer som også omfatter mobiltelefoni. Se [[Rutiner for EK-tjenester]]
 
[[en:Mobile_phone_models]]
 
[[Kategori:Mobiltelefoni]]
[[Kategori:Innkjøp]]

Siste sideversjon per 3. aug. 2020 kl. 08:24