Hvordan bruke Teams?

Fra IT-hjelp UiB
Revisjon per 14. sep. 2018 kl. 12:48 av Lla094 (diskusjon | bidrag)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en
Tilbakemelding
på denne siden?

Samarbeid ledergruppe

  • Teams-møter gjør det mulig å ta møter selv om ikke alle er på kontoret
  • Innebygd wiki-funksjonalitet som fungerer godt til referat
    • Kan ta notater direkte i wiki under møtet
  • Ledermøte
  • Oppfølgingsaker for ledermøte
  • Oppgavedeling med frister (Planner)
  • Saker til ledermøte
  • Dokumentdeling og utkastdokumenter
  • Deling av høringsnotater
  • Integrert felleskalender

Samarbeid i seksjonen

  • Hele seksjonen er organisering i team
  • Oppgavedeling med frister (Planner)
  • Dokumentdeling
  • Referat

Ansettelseskomite

  • Et team for medlemmer i ansettelseskomiteen.
  • Opprette en kanal per søker
  • Håndtere søknader/CV/referanser som faner (tabs) i den enkelte søkers kanal
  • Enkelt å sortere foretrukne søkere (favorittmerke søkers kanal)
  • Nyttig hjelpemiddel under intervjuene, enkel tilgang til relevante dokumenter
  • Man kan notere fortløpende under et jobbintervju, skrive ned spørsmål/kommentarer etter hvert som man kommer på dem
  • Sporbarhet i ansettelsesprosessen
    • Teamet kan arkiveres skrivebeskyttet, og slettes når det er påkrevd av personvernhensyn
    • Team som ikke har vært i bruk på 12 måneder vil bli automatisk slettet

Oppfølging av lærlinger på en avdeling

  • Et team for alle lærlinger/fagansvarlige/instruktører på en avdeling
    • Kanaler sortert etter f.eks. fagplan/hospitering
    • Enkelt for lærlingene å komme i kontakt med nødvendige instruktører
    • Årshjul kan integreres i Planner, og på sikt mot Exchange Online kalender
    • Tidligere fagprøver kan deles i fillageret
    • Erstatter låste mapper på fellesområdet, noe som krevde mye ekstraarbeid ved endring av fagansvarlig/instruktører
  • Et annet team for fagansvarlige og administrasjon/ledergruppe.
    • Kan brukes på samme vis som eksempelet for en ansettelseskomite; Lærlingenes kanal kan følge dem fra de leverte søknad/CV og til bestått fagprøve
    • En kanal for hver lærling, fagansvarlige kan diskutere lærlingens fremgang, evt. utfordringer og loggfiler kan knyttes til fillageret
    • Kanalene kan f.eks. merkes med år lærling er tatt inn:
      • 2017 Lærling A
      • 2018 Lærling B
      • 2019 Søker C
      • 2019 Søker D
    • Dette er en stor hjelp dersom man må bytte fagansvarlig under lærlingløpet, ny fagansvarlig kan da plukke opp trådene helt fra ansettelse og til dags dato

Samarbeid på en avdeling/institutt

  • Team opprettes dynamisk basert på brukers stedkode/ansettelsesforhold
  • Kanaler kan opprettes basert på intern inndeling i seksjoner/grupper
  • Hovedkanalen bør reserves for viktig informasjon som må nå alle på avdelingen
  • Uformelle kanaler som "småprat", "sosialt", "humor" kan eksistere ved siden av mer faglige kanaler
  • På sikt kan SharePoint-siten som tilhører avdelingens Team erstatte fellesområder (her vil det komme er informasjon senere)
    • Filer er da automatisk tilgjengelig for alle på avdelingen, fra alle enheter og fra alle nettverk
    • Sikkerheten er O365-påloggingen, ikke lenger behov for å koble opp VPN fra hjemmekontoret

Ad-hoc grupperinger i chat

  • Chat-funksjonen i Teams er mye mer enn bare 1-1 meldinger
  • Man kan enkelt invitere flere deltakere til en chat, og gi grupperingen et eget navn.
  • Chat og filer er da tilgjengelig for alle deltakere, men den som inviterer til en chat kan legge begrensinger på hva nye deltakere skal se av den tidligere samtalen
  • Man trenger ikke opprette nye teams og kanaler som kanskje bare blir brukt for en kort periode
  • Man kan lett hoppe mellom tekst-basert chat, voice eller videosamtaler