Gjenopprette tidligere versjoner av filer eller mapper fra hjemmeområdet: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
Ingen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 22: Linje 22:


I dette tilfelle åpner jeg versjon '''08.04.2016 15:00''' og ser om jeg finner denne filen her.
I dette tilfelle åpner jeg versjon '''08.04.2016 15:00''' og ser om jeg finner denne filen her.


[[File:versjonerbilder.JPG|400px]]
[[File:versjonerbilder.JPG|400px]]

Sideversjonen fra 8. apr. 2016 kl. 14:44

Restorebackup.jpg

Her er en beskrivelse av hvordan en ofte kan gjenopprette en mappe eller fil dersom denne er skadet eller slettet.

NB: Dette fungerer dessverre ikke for Windows hjemmeområder: Eir, Skuld, Helix m.fl. Det skal fungere for de som har hjemmeområdenavn som f.eks "hjemme" og diverse togstasjoner på Bergensbanen (Hallingskeid, Takvam, Voss m.fl)

Her er et eksempel på hvordan en kan benytte denne funksjonaliteten:

Eks: Filen minip.jpg er blitt slettet fra mappen O:\bilder

En gjør da følgende:

1. Høyreklikk på mappen "bilder" (evt Selve stasjonen O:) - velg "Gjenopprett tidligere versjoner"


Gjenopretttidligereversjoner.jpg



2. Det enkleste nå er å åpne en versjon (dato) for denne mappen der du tror at denne filen (minip.jpg) eksisterte

I dette tilfelle åpner jeg versjon 08.04.2016 15:00 og ser om jeg finner denne filen her.


Versjonerbilder.JPG



3. Her finner jeg filen jeg savner (minip.jpg). Dersom jeg ikke hadde funnet ønsket fil kunne jeg sjekket en enda tidligere utgave av mappen.


Filfunnet.jpg



4. Jeg lukker så dette vindu og velger gjenopprett for denne versjonen av mappen (08.04.2016 15:00). (Kunne evt kopiert "minip.jpg" og limt inn i ønsket mappe)


Gjenopprettversjon.JPG



5. Mappen er nå gjenopprettet slik den så ut "08.04.2016 15:00" og filen minip.jpg er derfor på plass igjen.


Filfunnet.jpg



Dersom en ikke får opp noen tidligere versjoner av en mappe så kan det være at denne funksjonaliteten ikke er lagt til for dette hjemmeområde (eks Windows-område). I så fall kan en melde inn en sak via bs.uib.no. Noen ganger er det mulig å hente frem backup fra dagen før (må gjøres av 2. linje).

UiB maskiner har ikke denne funksjonaliteten lagt inn lokalt på harddisken (C: eller D:-disk dersom en har tilgang til å lagre her). En kan evt ringe Brita (555 84700 hverdager 8-1545) dersom en trenger hjelp eller vurdering av muligheter for gjenoppretting av data.