Forskjell mellom versjoner av «Gjenopprette tidligere versjoner av filer eller mapper fra hjemmeområdet»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
m
m
Linje 11: Linje 11:
 
En gjør da følgende:
 
En gjør da følgende:
  
# Høyreklikk på mappen "bilder" (evt Selve stasjonen O:) - velg "Gjenopprett tidligere versjoner"
+
1. Høyreklikk på mappen "bilder" (evt Selve stasjonen O:) - velg "Gjenopprett tidligere versjoner"
  
  
Linje 17: Linje 17:
  
  
# Det enkleste nå er å åpne en versjon (dato) for denne mappen der du tror at denne filen (minip.jpg) eksisterte
+
2. Det enkleste nå er å åpne en versjon (dato) for denne mappen der du tror at denne filen (minip.jpg) eksisterte
  
 
I dette tilfelle åpner jeg versjon 08.04.2016 15:00 og ser om jeg finner denne filen her.
 
I dette tilfelle åpner jeg versjon 08.04.2016 15:00 og ser om jeg finner denne filen her.
Linje 23: Linje 23:
 
[[File:versjonerbilder.JPG|400px]]
 
[[File:versjonerbilder.JPG|400px]]
  
# Her finner jeg filen jeg savner (minip.jpg). Dersom jeg ikke hadde funnet ønsket fil kunne jeg sjekket en enda tidligere utgave av mappen.  
+
3. Her finner jeg filen jeg savner (minip.jpg). Dersom jeg ikke hadde funnet ønsket fil kunne jeg sjekket en enda tidligere utgave av mappen.  
  
 
[[File:filfunnet.jpg|600px]]
 
[[File:filfunnet.jpg|600px]]
Linje 29: Linje 29:
  
  
# Jeg lukker så dette vindu og velger gjenopprett for denne versjonen av mappen (08.04.2016 15:00).
+
4. Jeg lukker så dette vindu og velger gjenopprett for denne versjonen av mappen (08.04.2016 15:00).
  
  
Linje 35: Linje 35:
  
  
# Mappen er nå gjenopprettet slik den så ut "08.04.2016 15:00" og filen minip.jpg er derfor på plass igjen.
+
5. Mappen er nå gjenopprettet slik den så ut "08.04.2016 15:00" og filen minip.jpg er derfor på plass igjen.
 +
 
 +
 
 +
Dersom en ikke får opp noen tidligere versjoner av en mappe så kan det være at denne funksjonaliteten ikke er lagt til for dette hjemmeområde (eks Windows-område). I så fall kan en melde inn en sak via [https://bs.uib.no/ bs.uib.no]. Noen ganger er det mulig å hente frem backup fra dagen før (må gjøres av 2. linje).
 +
 
 +
UiB maskiner har ikke denne funksjonaliteten lagt inn lokalt på harddisken (C: eller D:-disk dersom en har tilgang til å lagre her). En kan evt ringe Brita (555 84700 hverdager 8-1545) dersom en trenger hjelp eller vurdering av muligheter for gjenoppretting av data.
 +
 
 +
[[Kategori:Hjemmeområde]]
 +
[[Kategori:Filtjenester]]

Revisjonen fra 8. apr. 2016 kl. 15:29

Restorebackup.jpg

Her er en kort beskrivelse av hvordan en ofte kan gjenopprette en mappe eller fil dersom denne er skadet eller slettet.

NB: Dette fungerer dessverre ikke for Windows hjemmeområder: Eir, Skuld, Helix m.fl. Det skal fungere for de som har hjemmeområde navn som f.eks "hjemme" og diverse togstasjoner på Bergensbanen (Hallingskeid, Takvam, Voss m.fl)

Her er et eksempel på hvordan en kan benytte denne funksjonaliteten:

Eks: Filen minip.jpg er blitt slettet fra mappen O:\bilder

En gjør da følgende:

1. Høyreklikk på mappen "bilder" (evt Selve stasjonen O:) - velg "Gjenopprett tidligere versjoner"


Gjenopretttidligereversjoner.jpg


2. Det enkleste nå er å åpne en versjon (dato) for denne mappen der du tror at denne filen (minip.jpg) eksisterte

I dette tilfelle åpner jeg versjon 08.04.2016 15:00 og ser om jeg finner denne filen her.

Versjonerbilder.JPG

3. Her finner jeg filen jeg savner (minip.jpg). Dersom jeg ikke hadde funnet ønsket fil kunne jeg sjekket en enda tidligere utgave av mappen.

Filfunnet.jpg


4. Jeg lukker så dette vindu og velger gjenopprett for denne versjonen av mappen (08.04.2016 15:00).


Gjenopprettversjon.JPG


5. Mappen er nå gjenopprettet slik den så ut "08.04.2016 15:00" og filen minip.jpg er derfor på plass igjen.


Dersom en ikke får opp noen tidligere versjoner av en mappe så kan det være at denne funksjonaliteten ikke er lagt til for dette hjemmeområde (eks Windows-område). I så fall kan en melde inn en sak via bs.uib.no. Noen ganger er det mulig å hente frem backup fra dagen før (må gjøres av 2. linje).

UiB maskiner har ikke denne funksjonaliteten lagt inn lokalt på harddisken (C: eller D:-disk dersom en har tilgang til å lagre her). En kan evt ringe Brita (555 84700 hverdager 8-1545) dersom en trenger hjelp eller vurdering av muligheter for gjenoppretting av data.