Forskjell mellom versjoner av «Feilkoder ved VPN-oppkobling»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
(Ny side: == De vanligste feilkodene man kan få ved oppkobling == *619 - "A connection to the remote computer could not be established.". Mulige forklaringer: # Brannmur- eller antivirusprogram på …)
 
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=a566dafec92a4d35bba974f0733f3663 All informasjon om VPN finner du nå i UiBhjelp.]»)
 
(22 mellomliggende revisjoner av 10 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
== De vanligste feilkodene man kan få ved oppkobling ==
+
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=a566dafec92a4d35bba974f0733f3663 All informasjon om VPN finner du nå i UiBhjelp.]
*619 - "A connection to the remote computer could not be established.". Mulige forklaringer:
 
# Brannmur- eller antivirusprogram på din maskin blokkerer porten som VPN benytter. Deaktiver disse midlertidig for å feilsøke. (NB! IT-avdelingen tilbyr gratis [[https://it.uib.no/Antivirus antivirusprogramvare.]] Vi anbefaler at du bruker dette).
 
# Bredbåndsruteren din blokkerer VPN-porten (ofte et problem med eldre Netopia-rutere). Kontakt bredbåndsleverandøren, og de vil sende deg oppskrift for hvordan du åpner port 1723 for VPN.
 
# Nettverket du sitter på blokkerer for VPN-trafikk. Enkelte som er på utveksling har opplevd dette. Ta i så fall kontakt med lokal IT-avdeling.
 
*629 - Tilkoblingen ble lukket av den eksterne datamaskinen
 
# Dobbelsjekk at innloggingsinformasjonen er korrekt
 
# Om det ikkje går, restart maskina
 
# Om det ikkje går, installer VPN på nytt
 
# Om det ikkje går, ?
 
*691 - det må legges inn informasjon her om hva man må gjøre om man får denne feilmeldingen
 
*711 - Windows-feil, Remote Access Connection Manager er fråkopla. ''"If the Remote Access Connection Manager service has been disabled, or has been set to manual start, it may be reset to be automatically enabled using the Services Administrative Tool accessed through the Control Panel"''
 
*720 - I Windows 7: Klikk på nettverksikonet på oppgavelinjen nede til høyre. Høyreklikk på VPN-tilkoblingen mot UiB og velg "Egenskaper". Velg deretter fliken "Alternativer" og trykk på knappen "PPP-innstillinger" nede til venstre. Fjern haken i boksen "Aktivér LCP-utvidelser". Trykk "Ok" på boksen for PPP-innstillinger og "Ok" i vinduet for egenskaper. Restart maskinen hvis du bes om å gjøre det. Forsøk å koble til på nytt.
 
*800 - "Error 800: Unable to establish connection". Mulige forklaringer:
 
# Feil VPN-adresse. Adressen til VPN-serveren er "vpn-ansatt.uib.no" eller "vpn-student.uib.no"
 
# Bredbåndsruteren din blokkerer VPN-porten. Port 1723 må være åpen og protokoll 47 må være aktivert. Se forøvrig punkt 2 error 619 for mulig løsning.
 
*806 - Mogelege forklaringar kjem snart
 
*807 - I Windows 7: (Bruk denne dersom du har vedvarende problemer etter å ha forsøkt restart av nettverkskort/maskin) Klikk på nettverksikonet på oppgavelinjen nede til høyre. Høyreklikk på VPN-tilkoblingen mot UiB og velg "Egenskaper". Du står på fliken "Generelt". Endre "Vertsnavn eller IP-adresse for mål" (Øverste boks) til "vpn-uib-gw.uib.no". Trykk "Ok" i vinduet for egenskaper. Restart maskinen hvis du bes om å gjøre det. Forsøk å koble til på nytt.
 
*868 - "Kan ikke opprette ekstern tilkobling fordi navnet på serveren for ekstern pålogging ikke kan løses". Dette tyder på at du har et problem med den trådløse tilkoblingen til UiB-nettet, ikke med VPN-tilkoblingen. Maskinen din får trolig ikke IP-adresse. Hvis du har kontakt med det trådløse nettet skal din Wireless LAN adapter få en IP-adresse som begynner med 10 (skriv ipconfig i dos-prompt for å få opp IP-adressen). Dermed kommer du heller ikke videre med VPN. Forsøk en omstart på maskinen, eller flytt deg til en annen lokasjon for å se om dekningen er bedre der.
 

Nåværende revisjon fra 6. aug. 2020 kl. 10:46

All informasjon om VPN finner du nå i UiBhjelp.