Digitale møter med Zoom: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
m (Edmmb flyttet siden Digtale møter med Zoom til Digitale møter med Zoom: skrivefeil i tittel)
(Ingen forskjell)

Sideversjonen fra 3. apr. 2020 kl. 08:27

Kalle inn til Zoom-møte

MuntligZoom2.png

  • Hvis du vil invitere en større gruppe inn i møtet, trenger du ikke å invitere hver og en. Du kan sende dem delingslenken som du finner i møteinnkallingen, enten fra Zoom eller fra Outlook. ("Join URL" i bildet over.)

Innstillinger for Zoom-møte

Du bør slå av innstillingen "Require meeting password".
Se ellers innstillingene som er markert i bildet under!
Zoom-møteinnstillinger-møte.png

Gjennomføre Zoom-møtet

  • Klikk på lenken til møtet ("Join URL") for å gå inn i møtet. Møtet starter når administratoren går inn i møtet (eller første deltaker hvis du har valgt "Enable join before host" i møteinnstillingene).
  • Administrator av møtet må "slippe inn" deltakere som kommer inn i møtets venterom:

MuntligZoom4.png

  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i møtets chat.
  • Under møtet bør møteleder (administrator som har kalt inn til møtet) følge med i Zoom.
  • Administrator av møtet kan gi andre tilgang til å dele sin skjerm om ønskelig (f.eks. for en presentasjon).
  • Det vil være nyttig å ha chat-vinduet oppe så man kan se om det kommer inn spørsmål osv.

Strømming og opptak av Teams-møter

Strømming

  • Zoom har innebygd funksjonalitet for å strømme møter direkte på Facbook eller Youtube.
  • Du må ha tilgang til en kanal på disse plattformene som er lagt til rette for live-strømming. Det er viktig at dette verifiseres og at strømmingen prøves ut før møtet!
  • Velg "Live on Facebook" eller "Live on Youtube" fra menyen:

Strømming fra Zoom.png

Opptak

  • Zoom-møter kan tas opp ved å krysse av for "Automatically record meeting on the local computer" i møteinnstillingene (se bildet over).
  • Se også veiledningen Jeg vil ta opp videoseminaret mitt for nærmere beskrivelse og veiledning.
  • Husk å informere deltakerne om at møtet blir tatt opp. Dersom opptaket skal publiseres på noen måte, må deltakerne samtykke til dette.

Anbefalinger til utstyr m.v. ved digitale møter

  • Vi anbefaler å bruke hodesett med mikrofon (eventuelt god konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle.
    Et løst USB-kamera kan gi bedre bildevinkel og -utsnitt enn et innebygd kamera. Hvis innebygd kamera brukes, bør du prøve ut plassering av kameraet for å få best mulig vinkel, utsnitt og belysning.
    Ved anskaffelse av hodesett og kamera, se Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera.
  • Deltakerne bør tenke på sin plassering i forhold til lys- og støykilder.
  • Hvis man ikke har erfaring med digitale møter, kan det være lurt å prøve ut oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne på forhånd, med det samme utstyret og plasseringen som skal brukes i det virkelige møtet.
  • IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l..

Mer informasjon