Tilkobling til UiBs nettverk utenfra og Iphone brukerinfo: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
 
 
Linje 1: Linje 1:
{{BRA}}{{BRS}}{{ND}}
[[en:Iphone_userinfo]]
[[en:VPN, Virtual private network]]
{{Autoritativ informasjon}}{{BRA}}
For å ivareta sikkerhet, samt å ha kontroll over nettverkstrafikken som går over UiBs trådløse nettverk har IT-avdelingen valgt å satse på [http://no.wikipedia.org/wiki/VPN VPN]-tjenester basert på [http://en.wikipedia.org/wiki/PPTP PPTP]. Med en VPN-oppkobling kan man også utenfor UiBs nettverk få tilgang til IT-tjenester ved UiB uten at disse trenger å vere vevbasert. Eget hjemmeområde, avdelingens fellesområde og utskriftstjenester er blant det man kan få tilgang til via VPN. VPN-oppkobling mot UiB kan brukes fra maskiner koblet til Internett f.eks. fra studentby-nett, via ADSL hjemme, via trådløsnettet på campus eller på reise.
= Viktig informasjon til brukere ved UiB som ønsker å anskaffe iPhone =


'''Før man bestiller iPhone gjennom UiBs innkjøpsavtale, må bruker være klar over og akseptere følgende:'''


== Guider for VPN-oppkobling ==
iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs
*[[VPN-oppkobling i Windows XP]]
*[[VPN-oppkobling i Windows Vista]]
*[[VPN-oppkobling i Windows 7]]
*[[VPN-oppkobling i Mac OS X Tiger]]
*[[VPN-oppkobling i Mac OS X Leopard/Snow Leopard]]
*[[VPN-oppkobling i Linux Ubuntu 9.10]]
*[[VPN-oppkobling i Linux Ubuntu 10.04]]


klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.


== Noen feilkoder man kan få ved oppkobling ==
=== Priser og abonnement ===
*619
*691
*720
*800


Alle priser er nettopriser etter rabatt og er oppgitt eks mva.


Kjøp av iPhone på vår avtale, med våre priser, forutsetter 24. mnd. bindingstid mot NetCom.
Ved eventuell oppsigelse av avtalen før utløp av avtaletiden, påløper det et bruddgebyr på


Område til diskusjon rundt innholdet på denne siden finnes her:
kr. 1500,-
[https://wikihost.uib.no/ithjelp/index.php/Talk:Vpn Se discussion...]


[[Kategori:VPN]]
Kjøp av iPhone 3GS medfører at du må ha to abonnement hos NetCom
”Trådløs Bedrift Express Basic” for ordinær GSM trafikk – kr. 19,90 pr. mnd.
Bruk av iPhone 3GS medfører høyere forbruk av nedlastet data enn hva man er vant med.
 
Det må derfor tegnes et abonnement med tilleggstjeneste for data
”Connect Premium” data abonnement - kr. 99- pr. mnd. (normalt kr 399,-)
 
'''”Connect Premium” gir  fri databruk i Norge'''.
 
Med denne prisplanen kan man være online så mye man ønsker uten noen tilleggskostnad.
 
'''''Vi gjør spesielt oppmerksom på at alle tilleggstjenester for datatrafikk gjelder forbruk i Norge, og at alt forbruk utenfor Norges grenser (roaming) belastes etter egne, langt høyere, takster.
'''''
Ringepriser er uendrede i forhold til UiBs vanlige avtalepriser. Pt 0,24
 
For å oppnå disse betingelsene '''må '''telefon og abonnement bestilles via IT-avdelingen.
 
'''''Det kan ikke gjøres private kjøp for ansatte ved UiB/UNIFOB på denne avtalen.'''''
 
=== Bruk av telefonen. Tjenester og støtte ===
 
Som nevnt - iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.
 
Brukere som kjøper iPhone må ha en '''privat (ikke UiB-driftet) PC eller Mac med iTunes installert''', som de bruker til å aktivere telefonen før bruk. Også oppdateringer av telefonens systemprogram ("firmware") må gjøres av brukeren selv på privat PC.
 
IT-avdelingen bistår ikke med aktivisering eller oppdateringer.
 
Eventuelle kjøp og nedlasting av programmer, musikkfiler e.l. til iPhone skal gjøres på '''privat maskin''' og betales privat. '''IT-avdelingen har ingen befatning med og tilbyr ingen tjenester eller støtte i forbindelse med slikt.'''
 
IT-avdelingen publiserer veiledning for hvordan man kan konfigurere telefonen til å kommunisere med UiBs e-post- og kalendertjenester og med UiBs trådløse nett (på steder der dette er tilgjengelig). Når iPhone er konfigurert i henhold til denne veiledningen kan den synkroniseres mot UiBs e-post- og kalendertjenester over mobilnettet eller trådløst internett
 
Ved eventuelle feil eller problemer med iPhone telefonen, kan IT-avdelingen bistå med enkel feilsøking, full tilbakestilling av apparatet til fabrikkinnstillinger ("hardware reset") og eventuelt sende apparatet til service hvis det er konstatert maskinfeil.
 
'''Ved serviceinnlevering kan ikke IT-avdelingen tilby lånetelefon av samme type.'''
 
IT-avdelingen gir ikke hjelp med installasjon, konfigurasjon eller bruk av iPhone ut over det som er nevnt her.
 
[[Kategori:Mobiltelefoni]]
[[Kategori:Autoritativ informasjon]]
[[Kategori:Verifiserte sider]]

Sideversjonen fra 8. okt. 2010 kl. 08:26

Informasjon.gif Autoritativ informasjon! Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ og vedlikeholdes av IT-avdelingen.

Viktig informasjon til brukere ved UiB som ønsker å anskaffe iPhone

Før man bestiller iPhone gjennom UiBs innkjøpsavtale, må bruker være klar over og akseptere følgende:

iPhone skal IKKE kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs

klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.

Priser og abonnement

Alle priser er nettopriser etter rabatt og er oppgitt eks mva.

Kjøp av iPhone på vår avtale, med våre priser, forutsetter 24. mnd. bindingstid mot NetCom. Ved eventuell oppsigelse av avtalen før utløp av avtaletiden, påløper det et bruddgebyr på

kr. 1500,-

Kjøp av iPhone 3GS medfører at du må ha to abonnement hos NetCom ”Trådløs Bedrift Express Basic” for ordinær GSM trafikk – kr. 19,90 pr. mnd. Bruk av iPhone 3GS medfører høyere forbruk av nedlastet data enn hva man er vant med.

Det må derfor tegnes et abonnement med tilleggstjeneste for data ”Connect Premium” data abonnement - kr. 99- pr. mnd. (normalt kr 399,-)

”Connect Premium” gir fri databruk i Norge.

Med denne prisplanen kan man være online så mye man ønsker uten noen tilleggskostnad.

Vi gjør spesielt oppmerksom på at alle tilleggstjenester for datatrafikk gjelder forbruk i Norge, og at alt forbruk utenfor Norges grenser (roaming) belastes etter egne, langt høyere, takster.

Ringepriser er uendrede i forhold til UiBs vanlige avtalepriser. Pt 0,24

For å oppnå disse betingelsene telefon og abonnement bestilles via IT-avdelingen.

Det kan ikke gjøres private kjøp for ansatte ved UiB/UNIFOB på denne avtalen.

Bruk av telefonen. Tjenester og støtte

Som nevnt - iPhone skal IKKE kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.

Brukere som kjøper iPhone må ha en privat (ikke UiB-driftet) PC eller Mac med iTunes installert, som de bruker til å aktivere telefonen før bruk. Også oppdateringer av telefonens systemprogram ("firmware") må gjøres av brukeren selv på privat PC.

IT-avdelingen bistår ikke med aktivisering eller oppdateringer.

Eventuelle kjøp og nedlasting av programmer, musikkfiler e.l. til iPhone skal gjøres på privat maskin og betales privat. IT-avdelingen har ingen befatning med og tilbyr ingen tjenester eller støtte i forbindelse med slikt.

IT-avdelingen publiserer veiledning for hvordan man kan konfigurere telefonen til å kommunisere med UiBs e-post- og kalendertjenester og med UiBs trådløse nett (på steder der dette er tilgjengelig). Når iPhone er konfigurert i henhold til denne veiledningen kan den synkroniseres mot UiBs e-post- og kalendertjenester over mobilnettet eller trådløst internett

Ved eventuelle feil eller problemer med iPhone telefonen, kan IT-avdelingen bistå med enkel feilsøking, full tilbakestilling av apparatet til fabrikkinnstillinger ("hardware reset") og eventuelt sende apparatet til service hvis det er konstatert maskinfeil.

Ved serviceinnlevering kan ikke IT-avdelingen tilby lånetelefon av samme type.

IT-avdelingen gir ikke hjelp med installasjon, konfigurasjon eller bruk av iPhone ut over det som er nevnt her.