Om IT-hjelp og Iphone brukerinfo: Forskjell mellom sider

Fra ithjelp
(Forskjell mellom sider)
 
 
Linje 1: Linje 1:
[[en:it.uib.no]]{{ADM}}
[[en:Iphone_userinfo]]
{{Autoritativ informasjon}}{{BRA}}
= Viktig informasjon til brukere ved UiB som ønsker å anskaffe iPhone =


== Hva er IT-hjelp? ==
'''Før man bestiller iPhone gjennom UiBs innkjøpsavtale, må bruker være klar over og akseptere følgende:'''


Trenger du hjelp med et eller annet innen it ved UiB, er dette stedet for deg. Her er det meningen å samle nyttig informasjon som gjelder bruk av både sentrale og lokale it-tjenester. Annen IT-informasjon som er nyttig for UiB-brukere kan også legges inn her. Dette kan for eksempel være lenker til annen nyttig informasjon for brukere av forskjellig programvare eller it-utstyr ved UiB. Kort sagt: All it-informasjon som kan være nyttig for andre ved UiB kan legges her. Alle med brukerkonto ved UiB har mulighet til å bidra med sine kunnskaper og erfaringer.
iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs


klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.


== Hvordan finner jeg det jeg trenger? ==
=== Priser og abonnement ===


=== Lenker ===
Alle priser er nettopriser etter rabatt og er oppgitt eks mva.


ithjelp.uib.no kan brukes som vanlige vevsider via lenker fra f.eks. hovedsiden. I tillegg er her litt ekstra funksjonalitet. Om du skal finne og lese informasjon, er det et par ting som kan være nyttig å kjenne til:
Kjøp av iPhone på vår avtale, med våre priser, forutsetter 24. mnd. bindingstid mot NetCom.
Ved eventuell oppsigelse av avtalen før utløp av avtaletiden, påløper det et bruddgebyr på


kr. 1500,-


=== Søk ===
Kjøp av iPhone 3GS medfører at du må ha to abonnement hos NetCom
”Trådløs Bedrift Express Basic” for ordinær GSM trafikk – kr. 19,90 pr. mnd.
Bruk av iPhone 3GS medfører høyere forbruk av nedlastet data enn hva man er vant med.


Når du har skrevet inn en søketekst, har du to alternativ:
Det må derfor tegnes et abonnement med tilleggstjeneste for data
”Connect Premium” data abonnement - kr. 99- pr. mnd. (normalt kr 399,-)


'''VIS''' - Går til siden som heter det samme som det du har skrevet inn
'''”Connect Premium” gir  fri databruk i Norge'''.


'''SØK''' - Finner alle sider (også kategorisider, se under) som inneholder ordet eller ordene du har skrevet inn
Med denne prisplanen kan man være online så mye man ønsker uten noen tilleggskostnad.


I en del tilfeller er det laget en videresending fra en sidetittel til en annen, slik at om du for eksempel skriver inn "[[epost]]", så blir du sendt til siden som heter "[[E-post]]". Om siden du søker etter ikke finnes (og ikke det er laget en videresending fra teksten du skrev) vil søkeresultat vises.
'''''Vi gjør spesielt oppmerksom på at alle tilleggstjenester for datatrafikk gjelder forbruk i Norge, og at alt forbruk utenfor Norges grenser (roaming) belastes etter egne, langt høyere, takster.
'''''
Ringepriser er uendrede i forhold til UiBs vanlige avtalepriser. Pt 0,24


For å oppnå disse betingelsene '''må '''telefon og abonnement bestilles via IT-avdelingen.


=== Kategorier ===
'''''Det kan ikke gjøres private kjøp for ansatte ved UiB/UNIFOB på denne avtalen.'''''


I tillegg til vanlige vevsider med lenker videre til andre relevante sider, er innholdet ordnet i "kategorier". Dette gjøres ved hjelp av merking av sider. En side kan høre til flere kategorier, og alle disse viser nederst på siden. Ved å klikke på deisse, kommer du til en kategoriside med lenker til alle sider som tilhører denne kategorien. En kategori kan også tilhøre en annen kategori, på samme måte som datafiler og mapper elelr kataloger i filutforskeren, eller meldinger og mapper i e-posten.
=== Bruk av telefonen. Tjenester og støtte ===


''TIPS: Det er ofte nyttig å søke i innhold på en enkelt side i nettleseren ved å trykke Ctrl + F.''
Som nevnt - iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.


Brukere som kjøper iPhone må ha en '''privat (ikke UiB-driftet) PC eller Mac med iTunes installert''', som de bruker til å aktivere telefonen før bruk. Også oppdateringer av telefonens systemprogram ("firmware") må gjøres av brukeren selv på privat PC.


=== Forskjellige lenker ===
IT-avdelingen bistår ikke med aktivisering eller oppdateringer.


* Lenker som går ut av ithjelp.uib.no markeres med en pil bak lenken, slik: [http://www.uib.no www.uib.no].
Eventuelle kjøp og nedlasting av programmer, musikkfiler e.l. til iPhone skal gjøres på '''privat maskin''' og betales privat. '''IT-avdelingen har ingen befatning med og tilbyr ingen tjenester eller støtte i forbindelse med slikt.'''
* Lenker til kryptert innhold markeres med hengelås, slik: [https://sebra.uib.no SEBRA]
* Lenker til [[sider som ikke finnes]] har rød tekst som standard.


Det kan også være nyttig å gjøre seg litt kjent ved å klikke litt rundt blant annet via lenkene i margen til venstre.
IT-avdelingen publiserer veiledning for hvordan man kan konfigurere telefonen til å kommunisere med UiBs e-post- og kalendertjenester og med UiBs trådløse nett (på steder der dette er tilgjengelig). Når iPhone er konfigurert i henhold til denne veiledningen kan den synkroniseres mot UiBs e-post- og kalendertjenester over mobilnettet eller trådløst internett


I tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å [[#Hvordan kan jeg bidra?|bidra til å forbedre innholdet]]. ithjelp.uib.no er en wiki som bruker samme system som blant annet [http://no.wikipedia.org wikipedia]. Der kan alle bidra. På ithjelp.uib.no må du logge inn med [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|brukerkonto ved UiB]] for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til [[Hva er Internett?|Internett]] kan derimot lese.
Ved eventuelle feil eller problemer med iPhone telefonen, kan IT-avdelingen bistå med enkel feilsøking, full tilbakestilling av apparatet til fabrikkinnstillinger ("hardware reset") og eventuelt sende apparatet til service hvis det er konstatert maskinfeil.


'''Ved serviceinnlevering kan ikke IT-avdelingen tilby lånetelefon av samme type.'''


== Hvem står bak innholdet? ==
IT-avdelingen gir ikke hjelp med installasjon, konfigurasjon eller bruk av iPhone ut over det som er nevnt her.


'''Historikk''' øverst på siden gir tilgang til hvem som har gjort hvilke endringer på hver enkelt side.
[[Kategori:Mobiltelefoni]]
 
[[Kategori:Autoritativ informasjon]]
Alle med brukerkonto på UiB kan bidra til at ithjelp.uib.no blir best mulig. Mange sider vil ikke vise forskjell på om de er skrevet av ansatte på IT-avdelingen eller andre.
[[Kategori:Verifiserte sider]]
 
IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli [[#Låst side?|oppdatert av IT-avdelingen]].
 
 
== Hvordan kan jeg bidra? ==
 
Ønsker du å bidra til at dette blir et mer nyttig nettstad, kan du oppdatere sider og opprette nye sider med informasjon om it for UiB-brukere. Er du usikker på hva som bør endres eller hvordan, kan du også legge inn en kommentar på [[diskusjonssiden]] via lenken for dette øverst på aktuell side. Da kan noen med relevant kunnskap ta oppfordringen.
 
Ikke vær redd for å redigere sider - alle UiB-ere kan redigere, og vi oppfordrer til at du bidrar med nyttig informasjon! Finn noe som kan forbedres, enten i innhold, grammatikk eller formatering, og fiks det!
 
Du kan ikke ødelegge IT-hjelp på it.uib.no. Alt kan fikses eller forbedres senere. Så sett i gang, rediger en side og vær med på å gjøre dette til en god kilde for informasjon om [[Tjenester fra IT-avdelingen|IKT-tjenester]] ved Universitetet i Bergen!
 
== Gjør din første endring nå! ==
 
#Gå til [[Sandkassen]] og klikk på lenken (oppe til høyre) for å redigere.
#Skriv et eller annet, prøv gjerne ut noen av redigeringsknappene
#Klikk lagre siden for å lagre endringen din ...eller «forhåndsvisning» for å se hvordan de blir seende ut
 
Finner du en side som du mener du kan forbedre, klikk på skillearket for å '''redigere''' oppe til høyre. Finnes ikke en passende side for det du vil bidra med, kan du skrive inn ønsket sidenavn i søkefeltet og trykke enter. Du vil da få mulighet til å opprette siden. Du må logge inn med ditt brukernavn og passord ved UiB for å få lov til å opprette nye sider eller endre eksisterende sider.
 
Forslag til forbedringer kan du legge inn via lenken for '''diskusjon''' på hver enkelt side. Det går også an å kontakte noen som har opprettet en annen relevant side. Hver side har egen side for diskusjon av innholdet på siden. Historien med hvem, hva og når for alle endringer er også tilgjengelig for hver side.
 
Selve redigeringen av en side er også ganske lett. Du kan skrive innhold som ren tekst. Men legg merke til at du trenger en helt åpen linje for ett enkelt linjeskift. For tekstformatering brukes noen spesielle koder som kan minne om [[html]] (som brukes i "vanlige" vevsider), men er enklere. Disse kodene trenger man ikke lære utenat, da knapperaden over redigeringsvinduet inneholder det man vanligvis trenger. Mer avanserte wiki-brukere kan i tillegg bruke blant annet html og [[CSS]], men wikien har eget UiB-oppsett for utseende, som normalt ikke bør fravikes. Det er også lenke for [[Hjelp:Hjelp|hjelp til endring]] nederst i endringsmodus. Retter du skrivefeil, endrer teksformtering eller lignende, kan du hake av for ''Mindre endring'' før du lagrer.
 
'''Ser du noe som mangler eller kunne vært forbedret? Ikke vær redd for å foreslå eller gjøre endringer. Det er lett å endre tilbake om det skulle bli feil.'''
 
 
== Kategorisering ==
 
Innholdet på ithjelp.uib.no skal kunne finnes tematisk etter kategorier. En side kan tilhøre flere kategorier, men bør minimum tilhøre én. De mest aktuelle kategoriene er:
* [[:Kategori:Tjenester|tjenester]] (normalt en underkategori)
* [[:Kategori:Operativsystemer|operativsystemer]] (normalt en underkategori)
* [[:Kategori:Bruksanvisninger|bruksanvisninger]] eller [[:Kategori:Ofte stilte spørsmål|ofte stilte spørsmål]].
 
Det finnes også kategorier for [[:Kategori:Sider under utvikling|sider under utvikling]], sider som er [[:Kategori:Verifiserte sider|verifisert av IT-avdelingen]] og [[:Kategori:Autoritativ informasjon|autoritativ informasjon]] (som er låst av IT-avdelingen).
 
 
== Låst side? ==
 
På ithjelp.uib.no vil det være [[Spesial:Beskyttede_sider|noen sider som er låst]]. Det vil si at kun [[ithjelp:Administratorer|administratorer for ithjelp.uib.no]] kan endre disse sidene. Dette gjelder relativt statiske sider med autoritativ informasjon. Det vil normalt si reglement, policies eller annet som er vedtatt av henholdsvis IT-avdelingen, Universitetstyret, eller andre med besluttende myndighet. Endringer på slike sider skal godkjennes på forhånd ifølge rutiner hos IT-avdelingen. Låste sider skal merkes med [[:Mal:Autoritativ informasjon|malen for autoritativ informasjon]], og vil da inneholde en tekstboks om dette på den aktuelle siden.
 
'''NB: Det er kun IT-avdelingen som skal merke sider som autoritativ informasjon.'''
 
[[Kategori:Hjelpesider]]
[[Kategori:IT-hjelp]]

Sideversjonen fra 8. okt. 2010 kl. 08:26

Informasjon.gif Autoritativ informasjon! Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ og vedlikeholdes av IT-avdelingen.

Viktig informasjon til brukere ved UiB som ønsker å anskaffe iPhone

Før man bestiller iPhone gjennom UiBs innkjøpsavtale, må bruker være klar over og akseptere følgende:

iPhone skal IKKE kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs

klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.

Priser og abonnement

Alle priser er nettopriser etter rabatt og er oppgitt eks mva.

Kjøp av iPhone på vår avtale, med våre priser, forutsetter 24. mnd. bindingstid mot NetCom. Ved eventuell oppsigelse av avtalen før utløp av avtaletiden, påløper det et bruddgebyr på

kr. 1500,-

Kjøp av iPhone 3GS medfører at du må ha to abonnement hos NetCom ”Trådløs Bedrift Express Basic” for ordinær GSM trafikk – kr. 19,90 pr. mnd. Bruk av iPhone 3GS medfører høyere forbruk av nedlastet data enn hva man er vant med.

Det må derfor tegnes et abonnement med tilleggstjeneste for data ”Connect Premium” data abonnement - kr. 99- pr. mnd. (normalt kr 399,-)

”Connect Premium” gir fri databruk i Norge.

Med denne prisplanen kan man være online så mye man ønsker uten noen tilleggskostnad.

Vi gjør spesielt oppmerksom på at alle tilleggstjenester for datatrafikk gjelder forbruk i Norge, og at alt forbruk utenfor Norges grenser (roaming) belastes etter egne, langt høyere, takster.

Ringepriser er uendrede i forhold til UiBs vanlige avtalepriser. Pt 0,24

For å oppnå disse betingelsene telefon og abonnement bestilles via IT-avdelingen.

Det kan ikke gjøres private kjøp for ansatte ved UiB/UNIFOB på denne avtalen.

Bruk av telefonen. Tjenester og støtte

Som nevnt - iPhone skal IKKE kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.

Brukere som kjøper iPhone må ha en privat (ikke UiB-driftet) PC eller Mac med iTunes installert, som de bruker til å aktivere telefonen før bruk. Også oppdateringer av telefonens systemprogram ("firmware") må gjøres av brukeren selv på privat PC.

IT-avdelingen bistår ikke med aktivisering eller oppdateringer.

Eventuelle kjøp og nedlasting av programmer, musikkfiler e.l. til iPhone skal gjøres på privat maskin og betales privat. IT-avdelingen har ingen befatning med og tilbyr ingen tjenester eller støtte i forbindelse med slikt.

IT-avdelingen publiserer veiledning for hvordan man kan konfigurere telefonen til å kommunisere med UiBs e-post- og kalendertjenester og med UiBs trådløse nett (på steder der dette er tilgjengelig). Når iPhone er konfigurert i henhold til denne veiledningen kan den synkroniseres mot UiBs e-post- og kalendertjenester over mobilnettet eller trådløst internett

Ved eventuelle feil eller problemer med iPhone telefonen, kan IT-avdelingen bistå med enkel feilsøking, full tilbakestilling av apparatet til fabrikkinnstillinger ("hardware reset") og eventuelt sende apparatet til service hvis det er konstatert maskinfeil.

Ved serviceinnlevering kan ikke IT-avdelingen tilby lånetelefon av samme type.

IT-avdelingen gir ikke hjelp med installasjon, konfigurasjon eller bruk av iPhone ut over det som er nevnt her.