Jobbe hjemmefra og Klientdriftede maskiner: Forskjell mellom sider

Fra ithjelp
(Forskjell mellom sider)
(La inn litt "luft" mellom avsnittene)
 
(Lagt til masse tekst. Fjernet kategori kort side)
 
Linje 1: Linje 1:
{{BRA}}
{{WD}}
"Å jobbe hjemmefra" kan bety mange ulike ting. I IT-sammenheng mener vi at du trenger tilgang til data eller IT-ressurser fra UiB når du arbeider på en PC utenfor UiBs nett.
{{UD}}
En klientdriftet maskin er en stasjonær eller bærbar PC som har standard oppsett fra IT-avdelingen. IT-avdelingen klientdrifter maskiner med [[Windows XP]] og [[Linux]]. For [[Macintosh|Mac]] har ikke IT-avdelingen klientdrift, men tilbyr noen tjenester. Klientdriftede maskiner har navn i form av MinAvd123456, der tallene kommer fra siste del av IP-adresse.


UiB har flere ulike tjenester som gir tilgang til ulike data eller ressurser for våre brukere som befinner seg utenfor UiB. På denne samlesiden gir vi en oversikt over disse tjenestene, med pekere videre til sider med mer informasjon og brukerveiledninger.


De fleste av tjenestene kan brukes på alle maskiner som er på internett. Noen tjenester er bare lagt til rette for visse operativsystemer eller maskiner. Der det er begrensninger på hvilke systemer eller brukere som kan bruke tjenestene, er dette opplyst i teksten.
==Hvorfor klientdrift?==


* '''Effektivitet for brukeren:''' Vanlige operasjoner som å sette opp/installere ny maskin, endre programvare, reinstallere maskin o.s.v. tar vesentlig kortere tid og fører til mindre problemer.


==Tilgang til vev-tjenester med Web-cache (HTTP proxy)==
* '''Effektivitet for driftsorganisasjonen (IT-avdelingen):''' Klientdrift fører til mindre arbeid, og gjør at arbeidsoperasjoner kan gjøres raskere og mer effektivt. Uten klientdrift måtte IT-avdelingen hatt mangedoblet bemanning for å kunne tilby samme tjenestenivå.


[[Fil:Webcache.png]]
* '''Sikkerhet:''' Klientdriften inneholder mange elementer som sikrer driften av maskinen: Standard brukerkontoer og rettigheter, standard brannmuroppsett, standard viruskontroll m.m. Dette er med å styrke IT-sikkerheten på UiB.


En del vev-sider er bare tilgjengelige fra maskiner på UiBs nettverk. Det dreier seg om noen interne sider som av sikkerhetsgrunner ikke skal være synlige for omverdenen, og mange elektroniske informasjonstjenester som UiB abonnerer på.
==Oppsett av ny maskin==


For å få tilgang til disse hjemmefra, kan du enten koble deg til UiBs nettverk med VPN (se eget avsnitt under), eller bruke tjenesten web-cache (også kalt HTTP proxy).
Når en ny maskin kjøpes inn (eller en ekssiterende maskin skal innlemmes i klientdrift), installeres et standard systemoppsett, ofte kalt ''image''.


Med web-cache leser man sider på nettet via en maskin på UiBs nettverk. For å få tilgang du logge inn på web-cache-maskinen. Du må også gjøre noen innstillinger i nettleserprogrammet som forteller at det skal benytte web-cache-maskinen på UiB.
Systemoppsettet lastes inn fra en tjenermaskin på nettet. Dette gjøres av IT-avdelingen. Du må derfor alltid kontakte IT-avdelingen når du har fått en ny PC.


* [https://tjinfo.uib.no/cachelogin Slik logger du inn www-cache]
Systemoppsettet inneholder operativsystemet med drivere og grunnleggende innstillinger. I tillegg påføres en del flere innstillinger med administrasjonsverktøy når PC-en startes nettet.
* [http://www.ub.uib.no/felles/baser/proxy.htm Slik gjør du, inkludert detaljerte veiledninger for ulike nettlesere]
* [https://tjinfo.uib.no/www-cache.html Mer informasjon om web-cache]


==Endringer i programvare, oppsett o.l.==


==Lese UiB-epost hjemmefra==
Klientdriftende maskiner fjernstyres i stor grad med administrasjonsverktøy (for Windows stort sett Windows Active Directory (AD), for Linux stort sett BMC Configuration Manager (Marimba)). Det betyr at mange operasjoner kan utføres automatisk. Det gjelder f.eks. installasjon av programvare, som skjer med ferdig "pakkede" programmer som distribueres v.hj.a. administrasjonsverktøyeen til den enkelte PC. Hvis du skal legge til eller fjerne programmer, kontakter du bare IT-avdelingen som ordner dette.


[[Fil:Epost.png]]
==Ved problemer: Reinstallasjon!==


UiB har to epost-systemer for ansatte: Unix mail og Exchange/Outlook. Disse har hvert sitt webmail-system som du kan bruke fra en hvilken som helst internett-tilkoblet PC:
Alle PC-er må før eller siden reinstalleres. Særlig Windows-PC-er blir etter kortere eller lengre tid ustabile og trege.


* [https://webmail.uib.no/ webmail.uib.no (for de som får epost på Unix mail)]
"Reinstallasjon" innebærer at maskinen installeres fra bunnen av som da den var ny. Med klientdrift er dette en enkel og rask operasjon, fordi hele PCens system, programvare og oppsett kommer fra administrasjonsverktøy eller tjenermaskiner i nettverket.
* [https://kalender.uib.no/ kalender.uib.no (for de som får epost på Exchange/Outlook)]
* [[E-post|Mer informasjon om e-post og tilleggstjenester]]




==Tilkobling til UiBs nett med VPN (Virtual Private Network)==
Se også:
* [[Serviceerklæring fra IT-avdelingen|serviceerklæringens]] vedlegg om [[Beskrivelse av tjenesten installasjon og drift av klientmaskin|tjenesten installasjon og drift av klientmaskin]].
* [[Medium:Temaserie it nr3 2010 pc ved UiB.pdf|Pc ved UiB, nr. 3 i IT-avdelingens temaserie, publisert august 2010]]


[[Fil:Vpn.png]]
[[Kategori:Linux]]
 
[[Kategori:Windows]]
VPN (Virtual Private Network) innebærer at du setter opp en direkte, lukket forbindelse fra din PC til UiBs nettverk. PCen din blir da "innlemmet" i UiB-nettet. Når du bruker nettjenester gjør du det som om du arbeider fra en maskin i UiBs nettverk.
 
På denne måten kan du hjemmefra få tilgang til vev-sider på og utenfor UiB (se avsnittet om www-cache over) og andre IT-ressurser. Ditt eget hjemmeområde, avdelingens fellesområde og UiBs utskriftstjenester, er blant det du kan få tilgang til via VPN.
 
For Windowsbrukere er den enkleste måten å etablere en VPN-tilkobling, å bruke UiBs "VPN dialer". Dette er et lite program du laster ned og installerer, og som kobler til VPN. Følg linken under.
 
For andre operativsystemer er framgangsmåter beskrevet i veiledningene:
 
* [[VPN-oppkobling i Windows XP]]
* [[VPN-oppkobling i Windows Vista]]
* [[VPN-oppkobling i Windows 7]]
* [[VPN-oppkobling i Mac OS X Leopard/Snow Leopard]]
* [[VPN-oppkobling i Mac OS X Tiger]]
 
 
==Tilgang til egne dokumenter på bærbar PC med "offline files"==
 
[[Fil:Synkronisering.png]]
 
Standardoppsettet for bærbare PCer ved UiB inkluderer "offline files" eller "synkronisering av hjemmeområde".
 
Dette innebærer at hjemmeområdet ditt på UiBs server, kopieres til PCens harddisk. Når du tar PCen med hjem eller på reise, har du også med kopier av alle filene. Operativsystemet gjør dette usynlig for deg som bruker, slik at du tilsynelatende arbeider mot de samme filplasseringene og mappene (O:, "My Documents") også når maskinen ikke er i nettet.
 
Ved tilkobling til UiB-nett (enten fysisk på campus eller gjennom VPN-tilkobling, se over) blir kopien synkronisert med serveren. Eventuelle endringer du har gjort på den bærbare blir da overført til serveren og omvendt.
 
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PCer ("offline files")|Mer informasjon om bærbar med "offline files"]]
 
 
==Tilgang hjemmefra til egne dokumenter lagret på UiBs servere==
 
[[Fil:Dokumenter.png]]
 
Når du har opprettet en VPN-tilkobling til UiB (se eget avsnitt over), kan du koble til UiBs servere og kopiere eller jobbe direkte mot dine dokumenter som ligger på ditt hjemmeområde eller fellesområder du har tilgang til (f.eks. instituttets/avdelingens fellesområde).
 
* [[Oppkobling_mot_hjemmeområde|Mer informasjon om oppkobling mot hjemmmeområde]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows XP|Oppkobling mot hjemmeområde med Windows XP]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows Vista|Oppkobling mot hjemmeområde med Windows Vista]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Ubuntu Linux|Oppkobling mot hjemmeområde med Ubuntu Linux]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Mac OSX 10.5 Leopard og OSX 10.6 Snow Leopard|Oppkobling mot hjemmeområde med Mac OSX 10.5 (Leopard) og Mac OSX 10.6 Snow Leopard]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Mac OSX 10.4 (Tiger)|Oppkobling mot hjemmeområde med Mac OSX 10.4 (Tiger)]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med SSH / SFTP (på Windows)|Oppkobling mot hjemmeområde med SSH / SFTP (på Windows)]]
 
 
==Jobbe på UiB-systemer hjemmefra med Hjemmekontor.uib.no==
 
[[Fil:Hjemmekontor.png]]
 
Hvis du trenger tilgang til flere IT-ressurser på UiB samlet (epost, filer/mapper og programmer/systemer), kan Hjemmekontor.uib.no være en god løsning.
 
Gjennom hjemmekontor.uib.no logger du inn på en server som gir deg et skrivebord som likner det du har på din vanlige kontormaskin på UiB.
 
Før du kan bruke Hjemmekontor.uib.no, må en person med anvisningsmyndighet for din avdeling/institutt (avdelingsleder, kontorsjef e.l.) gi melding til IT-avdelingen (v/BRITA - brukerstøtte ved IT-avdelingen) om at du skal ha slik tilgang. Dette er fordi tjenesten krever en tilgangslinsens.
 
Du kan logge på Hjemmekontor.uib.no på to måter:
 
* Med programmet "Remote Desktop"/"Fjerntilkobling". Dette programmet følger med Windows. Det finnes også programmer for [http://www.rdesktop.org/ Linux] og [http://www.microsoft.com/mac/products/remote-desktop/default.mspx Mac] som gjør det samme.
* På web i en nettleser. Dette krever at et tilleggsprogram installeres i nettleseren. Dette kan gjøres automatisk ved oppstart eller manuelt.
 
* [[Hjemmekontor|Mer informasjon om hjemmekontor.uib.no]]
* [https://hjemmekontor.uib.no/citrix/Metaframe/default/default.aspx Logg på hjemmekontor.uib.no på web]
 
 
==Jobbe på UiB-systemer hjemmefra ved å fjernstyre kontormaskin på UiB==
 
[[Fil:Remote.png]]
 
I noen tilfeller (dersom du for eksempel trenger tilgang til spesielle programmer på din kontormaskin), kan det være nyttig å koble seg til kontormaskinen og fjernstyre den hjemmefra.
 
For å få tilgang til dette må den aktuelle maskinen åpnes opp for fjerntilkobling og din brukerkonto må gis tilgang.
 
Kontakt BRITA dersom du ønsker dette. (Lag sak på https://bs.uib.no)
 
Når dette er åpnet, kan du hjemmefra bruke Remote Desktop/Fjerntilkobling (se under avsnittet om Hjemmekontor.uib.no over) og koble deg til din kontormaskin. Denne må da være påslått og ledig, og du må oppgi navnet på maskinen på formen
AVD123123.klient.uib.no
eller dens IP-nummer på formen
129.177.xxx.yyy
 
Merk at av sikkerhetsgrunner tillater ikke UiB at maskiner som har installert administrative fellessystemer fjernstyres på denne måten!
 
[[Kategori:Privat datamaskin]]
[[Kategori:Bruksanvisninger]]

Sideversjonen fra 15. okt. 2010 kl. 09:27


En klientdriftet maskin er en stasjonær eller bærbar PC som har standard oppsett fra IT-avdelingen. IT-avdelingen klientdrifter maskiner med Windows XP og Linux. For Mac har ikke IT-avdelingen klientdrift, men tilbyr noen tjenester. Klientdriftede maskiner har navn i form av MinAvd123456, der tallene kommer fra siste del av IP-adresse.


Hvorfor klientdrift?

  • Effektivitet for brukeren: Vanlige operasjoner som å sette opp/installere ny maskin, endre programvare, reinstallere maskin o.s.v. tar vesentlig kortere tid og fører til mindre problemer.
  • Effektivitet for driftsorganisasjonen (IT-avdelingen): Klientdrift fører til mindre arbeid, og gjør at arbeidsoperasjoner kan gjøres raskere og mer effektivt. Uten klientdrift måtte IT-avdelingen hatt mangedoblet bemanning for å kunne tilby samme tjenestenivå.
  • Sikkerhet: Klientdriften inneholder mange elementer som sikrer driften av maskinen: Standard brukerkontoer og rettigheter, standard brannmuroppsett, standard viruskontroll m.m. Dette er med å styrke IT-sikkerheten på UiB.

Oppsett av ny maskin

Når en ny maskin kjøpes inn (eller en ekssiterende maskin skal innlemmes i klientdrift), installeres et standard systemoppsett, ofte kalt image.

Systemoppsettet lastes inn fra en tjenermaskin på nettet. Dette må gjøres av IT-avdelingen. Du må derfor alltid kontakte IT-avdelingen når du har fått en ny PC.

Systemoppsettet inneholder operativsystemet med drivere og grunnleggende innstillinger. I tillegg påføres en del flere innstillinger med administrasjonsverktøy når PC-en startes på nettet.

Endringer i programvare, oppsett o.l.

Klientdriftende maskiner fjernstyres i stor grad med administrasjonsverktøy (for Windows stort sett Windows Active Directory (AD), for Linux stort sett BMC Configuration Manager (Marimba)). Det betyr at mange operasjoner kan utføres automatisk. Det gjelder f.eks. installasjon av programvare, som skjer med ferdig "pakkede" programmer som distribueres v.hj.a. administrasjonsverktøyeen til den enkelte PC. Hvis du skal legge til eller fjerne programmer, kontakter du bare IT-avdelingen som ordner dette.

Ved problemer: Reinstallasjon!

Alle PC-er må før eller siden reinstalleres. Særlig Windows-PC-er blir etter kortere eller lengre tid ustabile og trege.

"Reinstallasjon" innebærer at maskinen installeres fra bunnen av som da den var ny. Med klientdrift er dette en enkel og rask operasjon, fordi hele PCens system, programvare og oppsett kommer fra administrasjonsverktøy eller tjenermaskiner i nettverket.


Se også: