Ofte stilte spørsmål om generelle feil og Oppkobling mot hjemmeområde: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
mIngen redigeringsforklaring
 
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Trenger gjennomgang}}
{{BRA}}{{BRS}}
'''Problem: Jeg får ikke logget meg inn'''
Alle studenter og ansatte på UiB skal få opprettet et hjemmeområde (digital lagringsplass) på en tjenermaskin i tilknytning til sin brukerkonto. Fordelene med å lagre filer på tjeneren er først og fremst at det hver natt blir tatt sikkerhetskopi av innholdet og at man slipper å ta med seg filer minnepenn, CD/DVD eller annet eksternt lagringsmedium. Man trenger kun tilgang til en maskin hvor man kan koble seg opp mot sitt hjemmeområde.
Løsning: Sjekk kabler til tastatur, mus og nettverk. Sjekk at domene er valgt og satt til UIB. Sjekk at Caps Lock ikke er på. Ta en omstart og prøv igjen.  


'''Problem: Programmet henger.'''
Man kan koble seg til hjemmeområdet f.eks.ved hjelp av SSH- og/eller SFTP. Er du student, kan du skrive  login.uib.no i "host name". Ansatte velger sin respektive server, som nturt.uib.no, evt skuld, helix eller platon. Benytt samme brukernavn og passord som benyttes ved lesing av webmail, Mi side, m.m.. SSH-klient kan lastes ned via programvaresiden
Løsning: Logg ut og inn. Evt slå av og på maskinen.


'''Problem: Skjermen er svart.'''
==Brukerveiledninger:==
Løsning: Sjekk kabler. Slå av og på skjerm. Evt. Slå av og på maskin. For bærbar: skift evt mellom intern og ekstern skjerm med [Fn] +  [CRT/LCD]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows XP]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows Vista]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows 7]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Ubuntu Linux]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Mac OSX 10.5 (Leopard)]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Mac OSX 10.4 (Tiger)]]
* [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med SSH / SFTP (på Windows)]]


'''Problem: Citrix-problemer'''
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
Løsning: Kjør Start - > Support - > Reparere Citrix ICA klient" Evt . Slå av og på maskin. Vent 10min  og prøv igjen. Hvis bruker har byttet maskin/kontor må ny ip-adresse legges inn i aksesslisten. Dette må i så fall meldes inn til IT-avdelingen
[[Kategori:Privat datamaskin]]
 
'''Problem: Det tar veldig lang tid å logge inn. / Jeg får ikke logget av.'''
Løsning: Flytt store filer fra skrivebord til hjemmekatalogen. Det kan også være at store programmer installeres på maskinen (for eksempel Office) (Profil max 20MB)
Du kan selv sjekke profilstørrelsen sin. Den ligger på
C:Documents and Settings"brukernavn". Høyreklikk og velg properties. Sjekk spesielt størrelsen på desktop
 
'''Problem: E-trust sier jeg har fått virus hver gang jeg logger inn.'''
Løsning: Hvis du får opp etrust vindu som for eksempel forteller "1 file infected 1 file cured" ved hver innlogging så betyr dette at det ligger et virus i profilen som blir renset hver gang profilen blir lastet ned på maskinen. Du bør henvende deg til IT-avd slik at vi kan gi deg en ny profil.
 
'''Problem: Maskin oppfører seg rart. Jeg tror jeg har fått virus.'''
Løsning: Størst sannsynlighet for å få virus er å installere programvare en ikke kjenner eller å klikke på vedlegg som en ikke vet hva er. Kontakt IT-avdelingen så kan vi reinstallere din maskin.
 
'''Problem: Uforklarlig feil med et spesifikt program el.lign. Restart hjelper ikke.'''
Løsning:  Spør om programmet virker hos kollegaen. Hvis ja: Logg deg inn på en annen maskin. Hvis samme feil så trenger du ny profil. Hvis det virker på annen maskin trenger du en reinstallering av din maskin . Hvis programmet ikke virker hos kollega heller kan det være en server som er nede. Evt kan det være lokale nettverksproblemer. Kontakt IT-avdelingen.
 
'''Problem: Missing shortcut. Snarveiene mine virker ikke lenger'''
Løsning: Dette kan legges tilbake fra profil. Map opp følgende område: \skuldprofiler"brukernavn" 
 
'''Problem: Mus / Tastatur virker ikke'''
Løsning: Sjekk kabler. Kanskje er de byttet om. OBS: Trådløs mus/tastatur er avhengig av batteri. Bytt batteri.
 
'''Problem: Jeg har ikke "reparer Mozilla / Outlook / Citrix"'''
Løsning: Du trenger ny profil og en omstart. Kontakt IT-avdelingen.
 
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å koble opp nettverksområde'''
Løsning: Ofte vil en omstart koble opp området som er forsvunnet. Prøv også å gå inn på "My Computer". Hvis det bak stasjonsbokstaven står: Disconnected Network Drive, prøv å dobbeltklikke på bokstaven. Den skal da koble seg opp igjen.
Hvis du skal koble til et nytt område trenger du å vite servernavn og sti, og i mange tilfeller passord/brukernavn. Fremgangsmåte: My Computer ->Tools -> Map Network Drive. Velg en ledig stasjonsbokstav. Skriv inn stien på formen \servershare. Trykk finish.
'''Problem: Jeg har mistet bokmerkene mine i Explorer'''
Løsning: Bokmerkene ligger med all sannsynlighet på \skuldprofiler"brukernavn"favorites. Kopier dem til
C:Documents and Settings"brukernavn"Favorites
Velg Tools->Organize Favorites i Explorer for videre editering.
Kontakt IT-avd hvis du trenger hjelp til dette.
 
'''Problem: Jeg har mistet bokmerkene mine i Mozilla'''
Løsning: Åpne opp mozilla web. Gå til bookmarks->manage bookmarks. Velg      tools->import. Finn html filen med bokmerker som du vil importere. For eksempel o:mozillausersdefaultbookmarks.html.
 
TIPS: Hvis du har mange bokmerker (<50) bør selv ta kopi av dem og lagre dem et annet sted på hjemmeområdet ditt. Så er du sikker på å ha en backup. (mozilla->tools->bookmark manager->tools->export)
 
'''Problem: Skjermbildet er rotert. Alt er opp/ned.'''
Løsning: For å rette opp en rotert skjerm gjør følgende: Stå på startlinjen og finn skjermikonet som står helt til høyre. Trykk høyre mustast og velg Grafikkalternativer/Grafikkegenskaper/Rotering. Default skal være "Normal".
 
'''Problem: Hvor er recycle bin / søppel bøtten'''
Løsning: Recycle bin er fjernet. Den fungerer dårlig når en lagrer mot en nettverksdisk. Har du slettet noe må vi hente frem backup fra server.
 
'''Problem: Hvorfor låses skjermen min hele tiden.'''
Løsning:  Dette er en sikkerhetsinnstilling. Etter 15minutter uten aktivitet blir maskinen låst. Kun brukeren som brukte den sist kan låse opp med brukernavn og passord. Hvis en annen bruker må ha tilgang på maskinen må den restartes. Vær OBS på at ulagrede data da vil forsvinne fra den brukeren som først var logget inn.
 
'''Problem: Hvorfor har jeg fått engelsk språk på start-menyen, skrivebordet, etc etc'''
Løsning Av sikkerhetsmessige grunner er engelsk operativsystem valgt som standard på maskiner som blir installert av IT-avdelingen. Grunnen er at engelsk er det språket som først får oppdateringer, som kan gjelde f.eks. sikkerhetshull og feilrettinger.
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]

Sideversjonen fra 12. mar. 2010 kl. 13:40


Alle studenter og ansatte på UiB skal få opprettet et hjemmeområde (digital lagringsplass) på en tjenermaskin i tilknytning til sin brukerkonto. Fordelene med å lagre filer på tjeneren er først og fremst at det hver natt blir tatt sikkerhetskopi av innholdet og at man slipper å ta med seg filer på minnepenn, CD/DVD eller annet eksternt lagringsmedium. Man trenger kun tilgang til en maskin hvor man kan koble seg opp mot sitt hjemmeområde.

Man kan koble seg til hjemmeområdet f.eks.ved hjelp av SSH- og/eller SFTP. Er du student, kan du skrive login.uib.no i "host name". Ansatte velger sin respektive server, som nturt.uib.no, evt skuld, helix eller platon. Benytt samme brukernavn og passord som benyttes ved lesing av webmail, Mi side, m.m.. SSH-klient kan lastes ned via programvaresiden

Brukerveiledninger: