Full innboks og Strategisk plan 2010 - 2015: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
(Fjernet fra kategorien "Ofte stilte spørsmål". Lenke til denne siden er lagt til fra siden "Ofte stilte spørsmål om e-post".)
 
(Kopiert og wikifisert fra Word-dokument strtegiplan versjon 1.0)
 
Linje 1: Linje 1:
Stadig mer bruk av e-post og mye bruk av store filer som vedlegg fører til at mange får store mengder data i e-posten sin. Typisk
=Strategisk plan 2010 – 2015=
er det lyd-, film og bilde-filer som tar stor plass, men også vanlige dokumenter kan bli forholdsvis store. Men lagringsplass
er ikke ubegrenset, og  e-posten går generelt treigere med store datamengder i systemet. Derfor er det nødvendig å sette
begrensinger for hvor mye data man kan lagre på  serverne. Dette fungerer litt ulikt for brukere med e-post på Unix og brukere
med e-post på Exchange.


==Outlook==
IT-avdelingen, Universitetet i Bergen
For Outlook-brukere ([[E-post på Exchange]]) ligger begrensningen for e-post på 1 GB pr bruker på Exchange-serveren. Dette er en
absolutt maksimal grense for alle Exchange-brukere på UiB, og er forholdsvis mye i et Exchange-system, men man kan arkivere
deler av e-posten på hjemmeområdet. Vi har laget en bruksanvisning for å slette eller arkivere epost i Outlook:


{{mangler bilder|url=http://it.uib.no/?mode=show_page&link_id=1496&sublink_id=2225&subsublink_id=145400&toplink_id=1577}}
evt fra http://webber.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/arkiv/
Mange bruker epost som arkiv og har etter hvert samlet store mengder epost. Eposttjenere er imidlertid ikke ment å brukes som lagringsplass. For å bedre kapasteten til epostservere kan det derfor vere nødvenidg å fjerne epost. Microsoft Outlook har mulighet til å flytte epost fra Exchange-server til et annet fillager. Dette gjøres ved at man arkiverer eposten i en fil som man lagrer på hjemmeområdet. Da har man like rask tilgang til den arkiverte eposten så lenge man har tilgang til hjemmeområdet. Den gamle eposten beholder samme mappestruktur som før, og er tilgjengelig som "Arkiver mapper" nedenfor den eksisterende eposten. Fremgangsmåten er også enkel.


==VISJON==


IT-avdelingen ved UiB skal produsere og levere IKT-tjenester til studenter og ansatte som effektivt støtter opp under universitetets målsetninger og verdier. ITA skal være en felles ressurs for hele UiB.


=== Størrelse ===


==I. INNLEDNING==


Man kan raskt sjekke størrelsen på innboksen og andre foldere i Outlook.
Strategisk plan for IT-avdelingen (ITA) består av visjon, verdier og mål for IT-avdelingens faglige og organisatoriske virksomhet i perioden 2010-2015. Avdelingens handlingsplaner skal utarbeides med basis i denne strategiske planen. Planen skal evalueres underveis i perioden.


1) Høyreklikk Mailbox i mappelisten til venstre. Velg Egenskaper for Mailbox ...
ITA er en tjenesteleverandør. Våre kunder er UiBs organisatoriske enheter og andre organisasjoner i UH-sektoren. Våre brukere er tilknyttet disse som studenter, ansatte eller på annet vis. Tjenester, kunder og brukere er vårt eksistensgrunnlag.


ITA er en kunnskapsorganisasjon med høyt kompetente medarbeidere som drifter, utvikler og understøtter tjenester på moderne teknologiske plattformer. Medarbeiderne utgjør vår viktigste kapital. Det er viktig for ITA å fortsette å rekruttere og beholde høyt kvalifisert personell.


2) Klikk på knappen '''
Utvikling, drift og brukerstøtte er våre virksomhetsområder. Virksomheten organiseres i prosesser. ITA bruker rammeverket ITIL som utgangspunkt for prosessarbeidet. Beste praksis, egne erfaringer og lokal tilpasning av ITIL er sentralt både i innføring og videreutvikling av prosessene.


Fokus på sikkerhet er gjennomgående for all aktivitet ved avdelingen. Tjenesteovervåking brukes som et verktøy for å ivareta sikkerheten, og for sørge for at tjenestene til en hver tid er tilgjengelige for brukerne.


God og strukturert samhandling og kommunikasjon med kunder og brukere er viktig for ITA.  Informasjonsarbeid, brukerstøtte og aktiv bruk av prosessene er sentrale verktøy. Det er utarbeidet en egen informasjonsstrategi for de mål avdelingen har innen arbeid med intern og ekstern informasjon. (Vedtatt mai 2009, se [[Informasjonsstrategi_for_IT-avdelingen]])


[[image:strategi-figur.jpg]]


<nowiki>[Mappestørrelse]</nowiki>    ''', og få oversikt over totalstørrelse og størrelse på hver enkelt mappe.


==II.  VERDIER==


'''IT-avdelingens virksomhet skal kjennetegnes av:'''


=== Slette ===
'''Brukerorientering:''' All aktivitet skal ha fokus på våre brukere og kunder og sluttproduktet/tjenesten. ITA skal ha et godt omdømme.


Epost som slettes i Outlook blir ikke endelig slettet før man har tømt mappen "Deleted items" Gå derfor gjennom mappen "Deleted items" for å sjekke om det som ligger der kan slettes. Man kan sortere på dato eller størrelse ved å klikke på aktuell kolonneoverskrift, og således slette de største og eldste meldingene som man ikke trenger.
'''Kvalitet: '''All aktivitet skal være preget av forutsigbarhet, høy faglig standard og løsningsdyktighet. Vi skal ha høy kompetanse innen alle virksomhetsområder. Virksomhetskritiske aktiviteter skal være kvalitetssikret.


Sletting kan også gjøres etter at arkiveringen er utført, både i arkivet og i eposten på Exchange-serveren.
'''Samarbeid: '''Vi skal ha en kultur preget av samhandling, deling av kunnskap og respekt for hverandre. Dette skal være synlig i all aktivitet både internt ved avdelingen og utad mot våre samarbeidspartnere ''''''


'''Etikk: '''Høy etisk standard skal gjenspeiles i alt vårt arbeid. Alle medarbeidere på ITA har taushetsplikt og skal i alle situasjoner respektere personvernet. Forskningsdata skal alltid behandles slik at integritet og konfidensialitet ivaretas.


Vedlegg kan også lett fjernes fra meldinger når meldingen er åpnet (ikke forhåndsvisning). Man høyreklikker vedlegget og velger "Fjern". Husk å lagre endringen etterpå. Om man trenger vedlegget kan man lagre det et annet sted for å spare plass i Exchange.


   
==III. TJENESTER, KUNDER OG BRUKERE==


=== Arkiv ===
{| cellspacing="0" cellpadding="0" border="0"
| VISJON / MÅLSETNING


ITA skal levere tjenester som best mulig bidrar til å oppfylle UiBs mål innen forskning, undervisning, formidling og administrative støttefunksjoner.
|}


1) PÅ Fil-menyen velger man "Arkiv..."
===1. ITA SKAL VÆRE EN KVALITETSBEVISST OG SIKKER LEVERANDØR AV IKT-TJENE­ST­ER===


* ITA skal levere tjenester som er tilgjengelige, kostnadseffektive, skalerbare og i størst mulig grad selvbetjente.
* ITA skal levere tjenester som bidrar til en god studiesituasjon for studentene.
* Tjenesteporteføljen skal i samarbeid med systemeiere jevnlig evalueres og revideres.
* Tjenestene skal bidra til å forenkle og automatisere arbeidsflyt ved UiB.


2) a) I vinduet Arkiv velger man '''"Arkiver denne mappen og alle undermapper".'''
===2. ITA SKAL HA GOD OG SYSTEMATISK SAMHANDLING MED SINE KUNDER OG BRUKERE ===
b) Man kan velge '''hele Mailbox eller en enkelt mappe'''. En mappe kan ha undermapper, som også vil bli arkivert.
c) Man velger så '''ønsket dato''' som man ønsker å beholde eposten i den vanlige eposten fra.
d) Man passer på at det i feltet Arkivf i l står '''O:\emailarchive.pst'''.


Viktig:: Det skal ikke stå C:\ eller D:\ foran filnavnet. Det blir nemlig ikke tatt sikkerhetskopi av det som lagres lokalt.
* Informasjon om tjenestene som leveres skal være god, tilstrekkelig og tilrettelagt for selvhjelp.
* Fagmiljøer og avdelinger ved UiB skal oppleve ITA som en god og innovativ partner.
* Forholdet til kunder og brukere skal reguleres gjennom definerte prosesser.
* ITA skal aktivt delta og være rådgivende ved valg av IKT-løsninger ved UiB.


Det er store sjanser for at du må arkivere mer epost senere. Da kan epost arkiveres i et allerede eksisterende Outlook-arkiv, og du har straks tilgang til den siste arkiverte eposten sammen med det som er arkivert fra før.  
<div>
Man kan imidlertid lagre flere versjoner av arkivfiler med mappenavn og/eller dato i filnavnet. Når arkivfilen blir større enn 1 GB kan det være greit å lage en ny arkivfil, hvis filen blir større enn 2 GB øker muligheten for at noe går galt.
{| cellspacing="0" cellpadding="0" align="left"
| “Quality in a product or service is not <br />what the supplier puts in.<br />It is what the customer gets out."<br />- Peter F. Druecker
|}
</div>


e) Trykk '''


==IV.  UTVIKLING, DRIFT OG TEKNOLOGI==


{| cellspacing="0" cellpadding="0" border="0"
| VISJON / MÅLSETNING''''


IKT-tjenester skal utvikles og driftes på en ressurs- og kostnadseffektiv måte. Tjenestene skal være stabile og ha høy tilgjengelighet.
|}


==1. ITA SKAL BRUKE TEKNOLOGI SOM ER SIKKER, STABIL OG FREMTIDSRETTET==


<nowiki>[OK]</nowiki>      '''  og arkiveringen starter. Nede i høyre hjørnet i Outlook viser at arkiveringen pågår. Det kan ta noen minutter før arkiveringen er fullført. Den må '''ikke avbrytes'''.
* Teknologiske plattformer og verktøy skal være standardiserte.
* Teknologiløsninger skal baseres på åpne og veldokumenterte standarder.
* Åpen kildekode skal foretrekkes.
* ITA skal arbeide for å oppnå miljøgevinst.


==2. ITA SKAL BRUKE ANERKJENTE FELLES RAMMEVERK ==


3) Finner du ikke  det arkiverte materialet i Outlook?
* Nye og eksisterende prosesser skal utvikles kontinuerlig.
-> Gå på menyen "Gå til" og velg "Mappeliste".
* Systemutvikling skal ha et felles metode- og rammeverk.
* Tjenesteorientert arkitektur skal brukes til integrasjon og samhandling mellom IT-systemer.


Alternativt må du gå på  Fil-menyen og velge Åpne... - Datafil for Outlook.
<div>
{| cellspacing="0" cellpadding="0" align="left"
| ”Vi skal velge teknologi som <br />løser våre problemer, <br />ikke skaper nye.
|}
</div>




4) Da skal du kunne se "Arkiver mapper" under den vanlige eposten. Det er bare å åpne ved å klikke på [+] for å bla i mappene som vanlig.
==V. ORGANISASJON OG LEDELSE==


{| cellspacing="0" cellpadding="0" border="0"
| VISJON / MÅLSETNING


Tilsvarende arkivering kan også gjøres for kalender og kontakter, men merk at det arkiverte materiale opprettet før valgt dato da forsvinner fra vanlig kalender eller adressebok
ITA skal være en fleksibel og lærende organisasjon, godt rustet for å levere tjenester til UiB.
|}


===1. ITA SKAL HA EN TYDELIG LEDELSE===


==Thunderbird/Unix==
* Ledere skal ha klare ansvarsområder.
Har man e-posten Unix-systemet,  ligger begrensningen på  hvor mye plass man har på hjemmeområdet totalt. Uansett bør man
* Ledere skal være synlige og ha fokus dialog og samarbeid.
ikke ha for mye data i e-postsystemet, da det fører til at systemet går treigere både for seg selv og andre.  
* Beslutningsprosesser skal være åpne og transparente.


=== 2. ITA SKAL DRIVE AKTIV KOMPETANSEUTVIKLING FOR Å SIKRE TJENESTELEVERANSENE OG SKAPE MESTRING OG TRYGGHET ===


==Generelle tips==
* ITA skal være en lærende organisasjon som legger til rette for kompetanseutvikling og kunnskapsdeling.
* Alle medarbeidere ved ITA skal utvikle og vedlikeholde den kompetansen som er nødvendig for å løse avdelingens oppgaver.
* ITA skal være fleksibel på tvers av grupper og seksjoner for å sikre god utnyttelse av ressurser og tverrfaglig kompetanse.


*Har man mulighet til det, bør  man (om nødvendig) lagre spesielt store vedlegg et annet sted, og så slette vedlegget eller
=== 3. ITA SKAL BÆRE PREG AV GODT SAMARBEID ===
meldingen fra e-postsystemet.  


*Vedlegg som er store og/eller skal sendes til mange mottakere kan enkelt lastes opp til en tjenermaskin for nedlasting via
* Arbeidet ved ITA skal preges av samarbeid, løsningsorientering og forpliktelse mot felles mål.
vev. Gå til http://vedlegg.uib.no
* Større, tidsavgrensede oppgaver skal organiseres i prosjekter.
* ITA skal søke samarbeid med andre aktører innen UH-sektoren.


*Generelt kan man i de fleste e-postprogrammer (inkl. Outlook og Mozilla) klikke på kolonneoverskrifter  for å sortere på
<div>
størrelse eller meldinger med/uten vedlegg, og slik få fjernet det som tar mest plass.
{| cellspacing="0" cellpadding="0" align="left"
| ”Summen av det vi leverer er større enn <br />enkeltfaktorenes betydning.
|}
</div>


*Flytt e-post til andre epostmapper, og unngå for stor innboks. Man kan sortere på f.eks. dato, tema eller avsender. Men dette
==DEFINISJONER==
reduserer selvsagt ikke den totale plassen man benytter til e-post. Sletting av e-post man ikke trenger å ta vare på, kommer i
tillegg.


*Husk å fjerne e-posten fra mappen med slettet e-post. Ellers ligger e-posten fortsatt på serveren.  
'''ITIL''': ''Information Technology Infrastructure Library'' er et strukturert rammeverk for kvalitetssikring av leveranse, drift og support innen IT-sektoren. ITIL griper inn i organisasjonen ved å presentere et utførlig sett prosedyrer som en organisasjon kan benytte til å styre sine IT-operasjoner (basert på beste praksis i bransjen). Disse prosedyrer er leverandøruavhengige og er relevante for alle aspekter av en IT-infrastruktur. (Fra ''Wikipedia'')


*Hvis du ikke har Exchange-konto, må du utvide diskplassen på hjemmeområdet ditt, sjekk intranett for pris:
'''Prosesser:''' Arbeids- og samvirkemodeller i organisasjonen som bl.a. beskriver roller, ansvar og formalisert arbeidsflyt. Blant prosessene som er beskrevet ved ITA i dag er: Hendelser, forespørsler, serviceerklæring, avtaler, konfigurasjoner og endringshåndtering.
https://intranett.uib.no/uPortal/tag.idempotent.render.userLayoutRootNode.target.275.uP?loc_code_path=2210&menu_type=11&link_id_path=146281&url=&mid=felles&uP_root=root


[[Kategori:Trenger gjennomlesing]]
'''Tjenesteorientert arkitektur''' (Engelsk ''SOA''' '''-'' ''Service Oriented Architecture''): Konsept utviklet som svar på kravene om bedre integrering av storskala forretningsprosesser på en mer kosteffektiv måte. Applikasjoner og automatiske prosesser bruker informasjonsressurser gjennom standard tjenestegrensesnitt, uten at man trenger programmering eller kunnskap om systemenes detaljer på lavere nivå. For eksempel tilbyr "Web services" de åpne standardene som er nødvendig for å kunne implementere allsidige, gjenbrukbare forretningsfunksjoner slik at man kan dele opp komplekse forretningsprosesser til enkle, administrerbare enheter.
[[Kategori:Mangler bilder]]
 
[[Kategori:E-post]]
'''Åpen kildekode '''(ofte omtalt med det engelske begrepet ''Open Source Software''): Kildekoden til et dataprogram er av opphavsmannen gjort tilgjengelig for endring og lesing av andre, vanligvis under en av lisensene GPL eller BSD.
 
'''Åpne standarder: '''Spesifikasjoner på hvordan formater for lagring eller utveksling av informasjon er oppbygd, er gjort fritt tilgjengelig slik at man fritt kan lese, redigere og kommunisere mot denne informasjonen. På denne måten sikrer man konkurranse ved at brukerne ikke blir låst til en bestemt programvare eller en bestemt leverandør og man er mindre sårbar om en programvareleverandør forsvinner eller ikke lenger er ønsket som partner.
 
 
==REFERANSEDOKUMENTER==
 
* ”Strategisk plan for Universitetet i Bergen 2005 – 2010”, UiB
* ”Underveisrapport eNorge 2009”, Fornyings- og administrasjonsdepartementet
* ”Strategi for NTNU 2008-2011”, NTNU
* ”Standardisering og samordning, IKT-strategi for UiB i perioden 2003 – 2006”, ITA, UiB
* ”Information Technology Strategy”, University of Bristol

Sideversjonen fra 24. jun. 2010 kl. 07:16

Strategisk plan 2010 – 2015

IT-avdelingen, Universitetet i Bergen


VISJON

IT-avdelingen ved UiB skal produsere og levere IKT-tjenester til studenter og ansatte som effektivt støtter opp under universitetets målsetninger og verdier. ITA skal være en felles ressurs for hele UiB.


I. INNLEDNING

Strategisk plan for IT-avdelingen (ITA) består av visjon, verdier og mål for IT-avdelingens faglige og organisatoriske virksomhet i perioden 2010-2015. Avdelingens handlingsplaner skal utarbeides med basis i denne strategiske planen. Planen skal evalueres underveis i perioden.

ITA er en tjenesteleverandør. Våre kunder er UiBs organisatoriske enheter og andre organisasjoner i UH-sektoren. Våre brukere er tilknyttet disse som studenter, ansatte eller på annet vis. Tjenester, kunder og brukere er vårt eksistensgrunnlag.

ITA er en kunnskapsorganisasjon med høyt kompetente medarbeidere som drifter, utvikler og understøtter tjenester på moderne teknologiske plattformer. Medarbeiderne utgjør vår viktigste kapital. Det er viktig for ITA å fortsette å rekruttere og beholde høyt kvalifisert personell.

Utvikling, drift og brukerstøtte er våre virksomhetsområder. Virksomheten organiseres i prosesser. ITA bruker rammeverket ITIL som utgangspunkt for prosessarbeidet. Beste praksis, egne erfaringer og lokal tilpasning av ITIL er sentralt både i innføring og videreutvikling av prosessene.

Fokus på sikkerhet er gjennomgående for all aktivitet ved avdelingen. Tjenesteovervåking brukes som et verktøy for å ivareta sikkerheten, og for sørge for at tjenestene til en hver tid er tilgjengelige for brukerne.

God og strukturert samhandling og kommunikasjon med kunder og brukere er viktig for ITA. Informasjonsarbeid, brukerstøtte og aktiv bruk av prosessene er sentrale verktøy. Det er utarbeidet en egen informasjonsstrategi for de mål avdelingen har innen arbeid med intern og ekstern informasjon. (Vedtatt mai 2009, se Informasjonsstrategi_for_IT-avdelingen)

Strategi-figur.jpg


II. VERDIER

IT-avdelingens virksomhet skal kjennetegnes av:

Brukerorientering: All aktivitet skal ha fokus på våre brukere og kunder og sluttproduktet/tjenesten. ITA skal ha et godt omdømme.

Kvalitet: All aktivitet skal være preget av forutsigbarhet, høy faglig standard og løsningsdyktighet. Vi skal ha høy kompetanse innen alle virksomhetsområder. Virksomhetskritiske aktiviteter skal være kvalitetssikret.

'Samarbeid: Vi skal ha en kultur preget av samhandling, deling av kunnskap og respekt for hverandre. Dette skal være synlig i all aktivitet både internt ved avdelingen og utad mot våre samarbeidspartnere '

Etikk: Høy etisk standard skal gjenspeiles i alt vårt arbeid. Alle medarbeidere på ITA har taushetsplikt og skal i alle situasjoner respektere personvernet. Forskningsdata skal alltid behandles slik at integritet og konfidensialitet ivaretas.


III. TJENESTER, KUNDER OG BRUKERE

VISJON / MÅLSETNING

ITA skal levere tjenester som best mulig bidrar til å oppfylle UiBs mål innen forskning, undervisning, formidling og administrative støttefunksjoner.

1. ITA SKAL VÆRE EN KVALITETSBEVISST OG SIKKER LEVERANDØR AV IKT-TJENE­ST­ER

  • ITA skal levere tjenester som er tilgjengelige, kostnadseffektive, skalerbare og i størst mulig grad selvbetjente.
  • ITA skal levere tjenester som bidrar til en god studiesituasjon for studentene.
  • Tjenesteporteføljen skal i samarbeid med systemeiere jevnlig evalueres og revideres.
  • Tjenestene skal bidra til å forenkle og automatisere arbeidsflyt ved UiB.

2. ITA SKAL HA GOD OG SYSTEMATISK SAMHANDLING MED SINE KUNDER OG BRUKERE

  • Informasjon om tjenestene som leveres skal være god, tilstrekkelig og tilrettelagt for selvhjelp.
  • Fagmiljøer og avdelinger ved UiB skal oppleve ITA som en god og innovativ partner.
  • Forholdet til kunder og brukere skal reguleres gjennom definerte prosesser.
  • ITA skal aktivt delta og være rådgivende ved valg av IKT-løsninger ved UiB.
“Quality in a product or service is not
what the supplier puts in.
It is what the customer gets out."
- Peter F. Druecker


IV. UTVIKLING, DRIFT OG TEKNOLOGI

VISJON / MÅLSETNING'

IKT-tjenester skal utvikles og driftes på en ressurs- og kostnadseffektiv måte. Tjenestene skal være stabile og ha høy tilgjengelighet.

1. ITA SKAL BRUKE TEKNOLOGI SOM ER SIKKER, STABIL OG FREMTIDSRETTET

  • Teknologiske plattformer og verktøy skal være standardiserte.
  • Teknologiløsninger skal baseres på åpne og veldokumenterte standarder.
  • Åpen kildekode skal foretrekkes.
  • ITA skal arbeide for å oppnå miljøgevinst.

2. ITA SKAL BRUKE ANERKJENTE FELLES RAMMEVERK

  • Nye og eksisterende prosesser skal utvikles kontinuerlig.
  • Systemutvikling skal ha et felles metode- og rammeverk.
  • Tjenesteorientert arkitektur skal brukes til integrasjon og samhandling mellom IT-systemer.
”Vi skal velge teknologi som
løser våre problemer,
ikke skaper nye.”


V. ORGANISASJON OG LEDELSE

VISJON / MÅLSETNING

ITA skal være en fleksibel og lærende organisasjon, godt rustet for å levere tjenester til UiB.

1. ITA SKAL HA EN TYDELIG LEDELSE

  • Ledere skal ha klare ansvarsområder.
  • Ledere skal være synlige og ha fokus på dialog og samarbeid.
  • Beslutningsprosesser skal være åpne og transparente.

2. ITA SKAL DRIVE AKTIV KOMPETANSEUTVIKLING FOR Å SIKRE TJENESTELEVERANSENE OG SKAPE MESTRING OG TRYGGHET

  • ITA skal være en lærende organisasjon som legger til rette for kompetanseutvikling og kunnskapsdeling.
  • Alle medarbeidere ved ITA skal utvikle og vedlikeholde den kompetansen som er nødvendig for å løse avdelingens oppgaver.
  • ITA skal være fleksibel på tvers av grupper og seksjoner for å sikre god utnyttelse av ressurser og tverrfaglig kompetanse.

3. ITA SKAL BÆRE PREG AV GODT SAMARBEID

  • Arbeidet ved ITA skal preges av samarbeid, løsningsorientering og forpliktelse mot felles mål.
  • Større, tidsavgrensede oppgaver skal organiseres i prosjekter.
  • ITA skal søke samarbeid med andre aktører innen UH-sektoren.
”Summen av det vi leverer er større enn
enkeltfaktorenes betydning.”

DEFINISJONER

ITIL: Information Technology Infrastructure Library er et strukturert rammeverk for kvalitetssikring av leveranse, drift og support innen IT-sektoren. ITIL griper inn i organisasjonen ved å presentere et utførlig sett prosedyrer som en organisasjon kan benytte til å styre sine IT-operasjoner (basert på beste praksis i bransjen). Disse prosedyrer er leverandøruavhengige og er relevante for alle aspekter av en IT-infrastruktur. (Fra Wikipedia)

Prosesser: Arbeids- og samvirkemodeller i organisasjonen som bl.a. beskriver roller, ansvar og formalisert arbeidsflyt. Blant prosessene som er beskrevet ved ITA i dag er: Hendelser, forespørsler, serviceerklæring, avtaler, konfigurasjoner og endringshåndtering.

Tjenesteorientert arkitektur (Engelsk SOA - Service Oriented Architecture): Konsept utviklet som svar på kravene om bedre integrering av storskala forretningsprosesser på en mer kosteffektiv måte. Applikasjoner og automatiske prosesser bruker informasjonsressurser gjennom standard tjenestegrensesnitt, uten at man trenger programmering eller kunnskap om systemenes detaljer på lavere nivå. For eksempel tilbyr "Web services" de åpne standardene som er nødvendig for å kunne implementere allsidige, gjenbrukbare forretningsfunksjoner slik at man kan dele opp komplekse forretningsprosesser til enkle, administrerbare enheter.

Åpen kildekode (ofte omtalt med det engelske begrepet Open Source Software): Kildekoden til et dataprogram er av opphavsmannen gjort tilgjengelig for endring og lesing av andre, vanligvis under en av lisensene GPL eller BSD.

Åpne standarder: Spesifikasjoner på hvordan formater for lagring eller utveksling av informasjon er oppbygd, er gjort fritt tilgjengelig slik at man fritt kan lese, redigere og kommunisere mot denne informasjonen. På denne måten sikrer man konkurranse ved at brukerne ikke blir låst til en bestemt programvare eller en bestemt leverandør og man er mindre sårbar om en programvareleverandør forsvinner eller ikke lenger er ønsket som partner.


REFERANSEDOKUMENTER

  • ”Strategisk plan for Universitetet i Bergen 2005 – 2010”, UiB
  • ”Underveisrapport eNorge 2009”, Fornyings- og administrasjonsdepartementet
  • ”Strategi for NTNU 2008-2011”, NTNU
  • ”Standardisering og samordning, IKT-strategi for UiB i perioden 2003 – 2006”, ITA, UiB
  • ”Information Technology Strategy”, University of Bristol