Brukerstøtte for studenter og Informasjon til forelesere: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
mIngen redigeringsforklaring
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{BRS}}
{{Under utvikling}}


*'''PC-vaktene''' er de som i første rekke skal gi brukerstøtte til studenter. Oversikt over hvor du finner PC-vaktene finner du under og ved student-skriverne.
(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til [[Informasjon_om_undervisningsrom]].)
* '''Issue-tracker''' kan du bruke til å [https://bs.uib.no registrere og følge opp it-problemer og spørsmål] til pc-vaktene.
*'''Hjelp til selvhjelp''' håper vi i størst mulig grad å kunne gi via sidene på IT-hjelp, samt andre [[Vevtjenester ved UiB|vevtjenester]].
*'''De viktigste IT-tjenestene''' for studenter finner du på mer om via siden [[IKT for studenter]].


==Tilgang til rom==


==Her finner du PC-vaktene:==
===Hvordan bestille rom===
Alle institutter og avdelinger på UiB har minst en ansatt som er "rombestiller", dvs kan bestille rom gjennom UiBs rom-booking-system. Kontakt din lokale rombestiller for å bestille rom til undervisning eller møter.


Det er kartreferanser (tall og bokstaver) til kartet under.
===Hvordan komme seg inn i rommet===


{| cellspacing="0" cellpadding="3" border="1"
Tilgang til rom vil variere fra sted til sted. Det viktigste er derfor å gjøre seg kjent med tilgangsrutinene for de rom og bygninger man skal bruke. Mange steder er rom åpne på dagtid, men stenges etter et visst tidspunkt (f.eks. kl 16 eller 18). Hvis man skal bruke rom utenom arbeidstiden bør man undersøke hvilke tilngangsrutiner som gjelder på aktuelt tidspunkt.
|-
| Humanistisk fakultet
| '''41''' Sydneshaugen skole, rom 317
| Kl. 8-18 man.-fre.
|-
| Humanistisk fakultet
| '''40''' HF-bygget, rom 303 <br />
| Kl. 8-16 man.-fre.
|-
| colspan="1" | Bibliotek for humaniora <br />
| colspan="1" | '''37''' Haakon Sheteligs plass 7 <br />
| colspan="1" | Kl. 10-17 man.-fre.
|-
| Det juridiske fakultet
| '''44''' Infosenteret foajéen 6. etg.
| Kl. 8-18 man.-fre.
|-
| SV-fakultetet
| '''23''' U.Pihls hus, 4. etg. rom 412 <br />
| Kl. 8-20 man.-fre.<br />Kl. 10-18 lør.<br />Kl. 12-19 søn.
|-
| colspan="1" | Bibliotek for samfunnsfag <br />
| colspan="1" | '''18''' Fosswinckels gate 14 <br />
| colspan="1" | Kl. 11-17 man.-fre. <br />
|-
| Mat.nat. fak.
| '''8''' Realfagbygget, rom 1004 (Faklab R4)
| Kl. 8-18 man.-fre.
|-
| colspan="1" | Mat.nat. fak.
| colspan="1" | '''1''' HIB, rom 1108 (innenfor Faklab H4)
| colspan="1" | Kl. 8-18 man.-fre.
|-
| colspan="1" | Med.odont. og Psyk. fak.  <br />
| colspan="1" | '''B''' BB-bygget,  2. etg. rom 2A111  <br />
| colspan="1" | Kl. 8-16 man.-fre. <br />
|-
| colspan="1" | Med.odont. fak.
| colspan="1" | '''E''' Årstadveien 21, rom 139A
| colspan="1" | Kl. 12-18 man., ons. og fre.
|-
| colspan="1" | Med.odont. fak. <br />
| colspan="1" | '''C''' HUS, Camera Decani 6513B,v/Stort Aud.
| colspan="1" | Kl. 8-17 man. og tir.<br />Kl. 8-17 tor. og fre.
|-
| colspan="1" | Psykologisk fakultet
| colspan="1" | '''22''' Christiesgt. 12, rom 005
| colspan="1" | Kl. 8-18 man.-fre.
|}


==Bruk av fastmontert UiB-PC==


[[Image:UiBkart.jpg|850px]]<br/>
Alle ansatte og studenter ved UiB kan logge inn på PC-en med sin vanlige brukerkonto og passord. Merk at ansatte må velge domene "UiB" ved pålogging, mens studenter må velge "Student". Noen steder vil domenet i utgangspunktet stå på "UiB", andre steder/ganger på "student", så husk å sjekke dette.


Enkelte steder (møterom o.l.) kan det finnes fastmontert UiB-PC som ikke tillater pålogging med studentkonto.


==Dette kan PC-vaktene hjelpe deg med:==
Brukere som ikke har konto på UiB, må få opprettet "kurskonto", se [[IT-tjenester_for_gjester#Kurskonto|om kurskonto]]. Alle ansatte på UiB kan opprette slik kurskonto. Det er naturlig at en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren, genererer kontoen.


*Spørsmål som gjelder bruk av IT i studiene
==Bruk av egen PC==


*Alle problemer som gjelder PC-stuer, studentskrivere og UiBs [[Tjenester fra IT-avdelingen|IT-tjenester]]
===Tilkobling for å få bilde på projektor===


*Tilkobling av privat PC til trådløst nett og utskrift
(hvordan skal vi skrive det? projektor, prosjektør, ?)


*Enkel brukerstøtte på [https://wikihost.uib.no/uawiki/index.php/Mi_side MiSide], [[Bruk av Webmail|Webmail]], [https://sebra.uib.no/sebra/ Sebra], og [[Programvare|standard programpakker]]
Det skal finnes en kontakt eller åpen kabel for tilkobling av egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PC. Hvis det mangler kabel, kan PC-vakten tilkalles for å finne en kabel.


*Støtte til PC-er driftet av IT-avdelingen
Noen bærbare PCer, spesielt Mac, har ikke standard videokontakt (VGA) innebygd, men trenger en overgangskabel. Hvis din maskin trenger en slik overgangskabel til VGA, bør du alltid ta med det selv.


*Løse eller videreformidle problem i [http://bs.uib.no Issue-Tracker]
BILDE TRENGS!


*Tilsyn med skrivere (fylle papir og toner)
Vanligvis må man velge bærbar PC (ofte kalt "laptop", "PC2" e.l.) styringspanelet for projektoren for å få bilde fra denne fram til projektoren.


*Videreformidling av IT-problemer som pc-vaktene ikke kan løse selv
BILDE TRENGS!


Merk at de fleste PC-er ikke automatisk viser bildet på ekstern projektor selv om den er riktig koblet til! Man må gjerne trykke på en sepsiell tast eller tastekombiasjon for å få bildet ut på projektoren.


==Dette kan PC-vaktene '''ikke''' hjelpe deg med:==
BILDE TRENGS!


*Hjelpe til med privat utstyr, ut over tilkobling til UiBs VPN-nett eller bruk av UiBs IT-tjenester


*Gi studieveiledning
===Tilkobling for å få lyd høyttalere===
*Gi telefonsupport
*Svare på spørsmål som ikke har med IT-tjenestene å gjøre
*Ting som krever administrator-rettigheter maskinene


[[Kategori:Brukerstøtte]]
I tilknytning til kontakten/kabelen for å koble til bildesignal, er det oftest også en kontakt eller kabel for tilkobling til lydutgang på PC-en.
[[Kategori:Brukerstøtte]]


[[Kategori:Brukerstøtte]]
Hvis du har plugget inn denne og det fortsatt ikke kommer lyd fra PC-en:
[[Kategori:Brukerstøtte]]
# Sjekk at kabelen står i riktig kontakt i PC-en. (Kontakten for ekstern mikrofon er lik lydutgangen, så det er lett å ta feil!)
# Sjekk voluminnstillingen på styringspanelet i rommet
# Sjekk lydinnstillingene på din PC (se egen veiledning på (burde vært en egen wiki-side [[Hva gjør jeg når jeg ikke får lyd fra PC-en]])
 
===Tilkobling til nett===
 
* Auditorienett
* Trådløst
** UiB-nett
** EDUROAM
 
==Andre tilkoplingsmuligheter==
 
I mange rom tilbys følgende
* Composite Video
* S-Video
* Phono høyre og venstre
Brukerne må selv holde kabler og eventuelle overganger for å kople eget utstyr til disse kontaktene.
 
==Enkel bruk av kontrollpanel==
 
* Kildevalg
* Lydvolum
* Bilde med piler (av standard Extron-panel)
 
==Riktig bruk av utstyret==
 
* Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.
 
Etter bruk:
* Logg ut, men la PC-en stå på
* Slå av projektor med styringspanelet
* Slå av og legg på plass trådløs mic
* Husk å ta med alt eget utstyr, egne kabler o.l. når du forlater rommet. (Vi kan ikke ta ansvar for gjeglemte....?)
 
* annet... ?
 
==Hvis du trenger hjelp==
 
* PC-vakten kan hjelpe med bruk av data- og AV-utstyret.
* Det skal finnes en plakat i rommet med telefonnummer til PC-vakten.
* Du finner over PC-vakter ulike steder på UiB her: [[Brukerstøtte i undervisningsrom]]
* Hvis du skal forelese i et ukjent rom, er det lurt å være tidlig ute eller ta en tur innom rommet på forhånd for å gjøre seg kjent med utstyret. Avtale eventuelt tid med PC-vakten for en demonstrasjon av utstyret i rommet. Det gjelder spesielt hvis du har spesielle tekniske hjelpemidler som skal brukes.
* Hvis du oppdager feil eller avvik i undervisningsrom, ber vi om at du melder fra! Se [http://uv-rom.uib.no].
 
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Undervisningsrom]]
 
[[Kategori:BRS]]
[[Kategori:Undervisningsrom]]

Sideversjonen fra 15. okt. 2010 kl. 08:14

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 15.10.2010 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

(Innholdet på denne siden skal bli en folder som kan deles ut til forelesere. Skal kort oppsummere den viktigste informasjonen man trenger for å bruke utstyr i UiBs undervisningsrom, både for UiBs egne ansatte og for eksterne forelesere. For mer utfyllende informasjon henvises det bl.a. til Informasjon_om_undervisningsrom.)

Tilgang til rom

Hvordan bestille rom

Alle institutter og avdelinger på UiB har minst en ansatt som er "rombestiller", dvs kan bestille rom gjennom UiBs rom-booking-system. Kontakt din lokale rombestiller for å bestille rom til undervisning eller møter.

Hvordan komme seg inn i rommet

Tilgang til rom vil variere fra sted til sted. Det viktigste er derfor å gjøre seg kjent med tilgangsrutinene for de rom og bygninger man skal bruke. Mange steder er rom åpne på dagtid, men stenges etter et visst tidspunkt (f.eks. kl 16 eller 18). Hvis man skal bruke rom utenom arbeidstiden bør man undersøke hvilke tilngangsrutiner som gjelder på aktuelt tidspunkt.

Bruk av fastmontert UiB-PC

Alle ansatte og studenter ved UiB kan logge inn på PC-en med sin vanlige brukerkonto og passord. Merk at ansatte må velge domene "UiB" ved pålogging, mens studenter må velge "Student". Noen steder vil domenet i utgangspunktet stå på "UiB", andre steder/ganger på "student", så husk å sjekke dette.

Enkelte steder (møterom o.l.) kan det finnes fastmontert UiB-PC som ikke tillater pålogging med studentkonto.

Brukere som ikke har konto på UiB, må få opprettet "kurskonto", se om kurskonto. Alle ansatte på UiB kan opprette slik kurskonto. Det er naturlig at en ansatt ved instituttet/avdelingen som inviterer foreleseren, genererer kontoen.

Bruk av egen PC

Tilkobling for å få bilde på projektor

(hvordan skal vi skrive det? projektor, prosjektør, ?)

Det skal finnes en kontakt eller åpen kabel for tilkobling av egen (bærbar) PC. Plugg denne inn i din PC. Hvis det mangler kabel, kan PC-vakten tilkalles for å finne en kabel.

Noen bærbare PCer, spesielt Mac, har ikke standard videokontakt (VGA) innebygd, men trenger en overgangskabel. Hvis din maskin trenger en slik overgangskabel til VGA, bør du alltid ta med det selv.

BILDE TRENGS!

Vanligvis må man velge bærbar PC (ofte kalt "laptop", "PC2" e.l.) på styringspanelet for projektoren for å få bilde fra denne fram til projektoren.

BILDE TRENGS!

Merk at de fleste PC-er ikke automatisk viser bildet på ekstern projektor selv om den er riktig koblet til! Man må gjerne trykke på en sepsiell tast eller tastekombiasjon for å få bildet ut på projektoren.

BILDE TRENGS!


Tilkobling for å få lyd på høyttalere

I tilknytning til kontakten/kabelen for å koble til bildesignal, er det oftest også en kontakt eller kabel for tilkobling til lydutgang på PC-en.

Hvis du har plugget inn denne og det fortsatt ikke kommer lyd fra PC-en:

  1. Sjekk at kabelen står i riktig kontakt i PC-en. (Kontakten for ekstern mikrofon er lik lydutgangen, så det er lett å ta feil!)
  2. Sjekk voluminnstillingen på styringspanelet i rommet
  3. Sjekk lydinnstillingene på din PC (se egen veiledning på (burde vært en egen wiki-side Hva gjør jeg når jeg ikke får lyd fra PC-en)

Tilkobling til nett

  • Auditorienett
  • Trådløst
    • UiB-nett
    • EDUROAM

Andre tilkoplingsmuligheter

I mange rom tilbys følgende

  • Composite Video
  • S-Video
  • Phono høyre og venstre

Brukerne må selv holde kabler og eventuelle overganger for å kople eget utstyr til disse kontaktene.

Enkel bruk av kontrollpanel

  • Kildevalg
  • Lydvolum
  • Bilde med piler (av standard Extron-panel)

Riktig bruk av utstyret

  • Bruk mikrofon! Ikke minst for å få lyd i teleslynge for hørselshemmede.

Etter bruk:

  • Logg ut, men la PC-en stå på
  • Slå av projektor med styringspanelet
  • Slå av og legg på plass trådløs mic
  • Husk å ta med alt eget utstyr, egne kabler o.l. når du forlater rommet. (Vi kan ikke ta ansvar for gjeglemte....?)
  • annet... ?

Hvis du trenger hjelp

  • PC-vakten kan hjelpe med bruk av data- og AV-utstyret.
  • Det skal finnes en plakat i rommet med telefonnummer til PC-vakten.
  • Du finner over PC-vakter ulike steder på UiB her: Brukerstøtte i undervisningsrom
  • Hvis du skal forelese i et ukjent rom, er det lurt å være tidlig ute eller ta en tur innom rommet på forhånd for å gjøre seg kjent med utstyret. Avtale eventuelt tid med PC-vakten for en demonstrasjon av utstyret i rommet. Det gjelder spesielt hvis du har spesielle tekniske hjelpemidler som skal brukes.
  • Hvis du oppdager feil eller avvik i undervisningsrom, ber vi om at du melder fra! Se [1].