Beskrivelse av tjenesten lagring på personlig hjemmeområde med sikkerhetskopiering og Lagring og backup: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
(Oppdaterte kvotestørrelser for hjemmeområde.)
 
(Oppdatert kvote for hjemmekatalog)
 
Linje 1: Linje 1:
Dette er et vedlegg til IT-avdelingens [https://wikihost.uib.no/ithjelp/index.php/Serviceerkl%C3%A6ring_fra_IT-avdelingen serviceerklæring]
{{UD}}{{Mangler bilder|url=http://it.uib.no/?mode=show_page&link_id=2567&toplink_id=1577}}
{{Autoritativ informasjon}}
{{Mangler lenker}}
Standard kvoter for hjemmekataloger utvides regelmessig ca. en gang pr. år.


Kvoten er fra august 2010 satt til 50 GB for ansatte og 10 GB for studenter.
Alle ansatte og studenter ved UiB får et lagringsområde på UiBs filservere. Dette er hjemmeområdet. Her skal du lagre personlige filer tilknyttet jobb eller studier ved UiB. Legger du filer og dokumenter her, ligger de trygt. IT-avdelingen sørger for backup og tilgangskontroll.


Dersom dette ikke er tilstrekkelig for enkelte brukere, kan man mot betaling få kvoten utvidet ved henvendelse til BRITA.
__TOC__


==Lagre trygt på hjemmeområdet==


Det tas daglig sikkerhetskopi av brukernes filer.
Ansatte får fra august 2010 tildelt 50 GB lagringsplass, studenter tildeles 10 GB. Tilgjengelig plass utvides med ujevne mellomrom.


Brukere som ved en feil har mistet filer, kan få disse tilbake fra backup ved å henvende seg til BRITA.
Er PC-en satt opp av IT-avdelingen, finner du hjemmeområdet ditt som disk O: eller som ”My Documents”. PC-ene er satt opp til å ha dette som standard lagringsplass. På UiB-driftede Linux-PC-er finner du hjemmeområdet på skrivebordet som brukers ”home”.




Gjeldende regler for sikkerhetskopieringen er tilgjengelige på IT-avdelingens vev-sider (se http://it.uib.no/?link_id=1516&sublink_id=2268).
På UiBs Windows-PCer finner du  alltid hjemmeområdet som "My documents" eller stasjon O:.


Brukere som har behov for utvidete backupregler, kan mot betaling få spesialordninger ved henvendelse til BRITA.
==Bærbar PC og synkronisering av hjemmeområde==


Bærbare PC-er satt opp av IT-avdelingen benytter tjenesten synkronisering for å sikre at alle filene blir liggende på hjemmeområdet ditt. Jobber du på PC-en utenfor UiB-nettet, vil filer og dokumenter lagres lokalt på PC-en din. Ved synkronisering overføres filene til din hjemmekatalog, hvor det tas automatisk sikkerhetskopi. Uten synkronisering vil filene gå tapt ved f.eks. tap av PC, ødelagt harddisk, sletting av filer, etc. Husk at synkronisering må kjøres uten feilmeldinger.


Alle ansatte har mulighet til å lage personlige vevsider.
Les mer om [[synkronisering]] på UiBs bærbare med Windows.


Enheter og organisasjoner tilknyttet UiB kan få plass til sine vevsider på UiBs tjenermaskiner.
==Fellesområder==
{{BRA}}


[[Kategori:Regler, rutiner og retningslinjer]]
Enheter ved UiB har fellesområder på server for intern fildeling. Lese- og skrivetilgang her er mulig å få spesialtilpasset. På Windows-maskiner skal primært fellesområde dukke opp automatisk som P:\ i filutforskeren.
 
Grupper med brukere fra flere enheter kan også få opprettet egne fellesområder.
 
Ansatte som er tilknyttet mer enn én enhet, kan søke om tilgang til flere fellesområder i  SEBRA. Disse må kobles til manuelt, vanligvis som Q:\.
 
==Utvidelse av lagringsplass==
 
Enheter ved UiB kan kjøpe utvidet plass på hjemmeområde eller fellesområde.
 
Se [https://intranett.uib.no/uPortal/Link?id=5455 IT-avdelingens prisliste i Intranett].
 
Bestilling gjøres via [https://bs.uib.no bs.uib.no].
 
==Tilgang utenfor UiB==
 
For å få tilgang til lagringsområdene utenfor UiB's nettverk (f.eks. hjemmefra) anbefaler vi:
[[VPN]] (Virtual Private Network).
 
Alternativer er:
*[[SSH programvare]]
*[http://rasmus.uib.no/mindterm/mindterm.html Mindterm] - SSH via nettleseren (kun studenter)
*[http://hjemmekontor.uib.no Hjemmekontor] (kun ansatte)
 
==Backup==
 
[https://it.uib.no/ithjelp/images/3/3b/Kampanje_backup_2009.pdf Husk backup av egne data! Hvor mye har du råd til å miste? (backup-kampanje fra IT-avdelingen 2009, PDF]
 
Hele hjemmeområdet ditt og alle fellesområder blir sikkerhetskopiert daglig. Dette gir deg mulighet til å få tilbake filer dersom PC-en din havarerer, blir stjålet eller du sletter filer ved et uhell.
 
Merk deg at filer du har liggende lokalt på PC-en ikke blir sikkerhetskopiert av IT-avdelingen. På bærbare sørger  synkronisering for at det tas backup.
 
Vi kan ha liggende flere utgaver av filen din. I inntil 92 dager kan vi ha liggende opptil 7 utgaver av filene dine. Dette betyr at vi i noen tilfeller kan være behjelpelig med å få tilbake tidligere versjoner av et dokument du har.
 
Sletter du en fil blir den liggende i 1 år i backupsystemet vårt.
 
==Restore==
*få tilbake filer fra sikkerhetskopi
 
Trenger du å få tilbake en fil fra backupsystemet, meldes dette inn som en sak til BRITA. Husk å ta med navn og dato på filer eller kataloger du har behov for å få gjenopprettet.
 
[[Kategori:Filtjenester]]

Sideversjonen fra 23. aug. 2010 kl. 13:44

Viktig melding.gif Mangler illustrasjoner/bilder Denne artikkelen trenger flere bilder/illustrasjoner. Bilder er foreslått hentet fra [1]

Alle ansatte og studenter ved UiB får et lagringsområde på UiBs filservere. Dette er hjemmeområdet. Her skal du lagre personlige filer tilknyttet jobb eller studier ved UiB. Legger du filer og dokumenter her, ligger de trygt. IT-avdelingen sørger for backup og tilgangskontroll.

Lagre trygt på hjemmeområdet

Ansatte får fra august 2010 tildelt 50 GB lagringsplass, studenter tildeles 10 GB. Tilgjengelig plass utvides med ujevne mellomrom.

Er PC-en satt opp av IT-avdelingen, finner du hjemmeområdet ditt som disk O: eller som ”My Documents”. PC-ene er satt opp til å ha dette som standard lagringsplass. På UiB-driftede Linux-PC-er finner du hjemmeområdet på skrivebordet som brukers ”home”.


På UiBs Windows-PCer finner du alltid hjemmeområdet som "My documents" eller stasjon O:.

Bærbar PC og synkronisering av hjemmeområde

Bærbare PC-er satt opp av IT-avdelingen benytter tjenesten synkronisering for å sikre at alle filene blir liggende på hjemmeområdet ditt. Jobber du på PC-en utenfor UiB-nettet, vil filer og dokumenter lagres lokalt på PC-en din. Ved synkronisering overføres filene til din hjemmekatalog, hvor det tas automatisk sikkerhetskopi. Uten synkronisering vil filene gå tapt ved f.eks. tap av PC, ødelagt harddisk, sletting av filer, etc. Husk at synkronisering må kjøres uten feilmeldinger.

Les mer om synkronisering på UiBs bærbare med Windows.

Fellesområder

Enheter ved UiB har fellesområder på server for intern fildeling. Lese- og skrivetilgang her er mulig å få spesialtilpasset. På Windows-maskiner skal primært fellesområde dukke opp automatisk som P:\ i filutforskeren.

Grupper med brukere fra flere enheter kan også få opprettet egne fellesområder.

Ansatte som er tilknyttet mer enn én enhet, kan søke om tilgang til flere fellesområder i SEBRA. Disse må kobles til manuelt, vanligvis som Q:\.

Utvidelse av lagringsplass

Enheter ved UiB kan kjøpe utvidet plass på hjemmeområde eller fellesområde.

Se IT-avdelingens prisliste i Intranett.

Bestilling gjøres via bs.uib.no.

Tilgang utenfor UiB

For å få tilgang til lagringsområdene utenfor UiB's nettverk (f.eks. hjemmefra) anbefaler vi: VPN (Virtual Private Network).

Alternativer er:

Backup

Husk backup av egne data! Hvor mye har du råd til å miste? (backup-kampanje fra IT-avdelingen 2009, PDF

Hele hjemmeområdet ditt og alle fellesområder blir sikkerhetskopiert daglig. Dette gir deg mulighet til å få tilbake filer dersom PC-en din havarerer, blir stjålet eller du sletter filer ved et uhell.

Merk deg at filer du har liggende lokalt på PC-en ikke blir sikkerhetskopiert av IT-avdelingen. På bærbare sørger synkronisering for at det tas backup.

Vi kan ha liggende flere utgaver av filen din. I inntil 92 dager kan vi ha liggende opptil 7 utgaver av filene dine. Dette betyr at vi i noen tilfeller kan være behjelpelig med å få tilbake tidligere versjoner av et dokument du har.

Sletter du en fil blir den liggende i 1 år i backupsystemet vårt.

Restore

  • få tilbake filer fra sikkerhetskopi

Trenger du å få tilbake en fil fra backupsystemet, meldes dette inn som en sak til BRITA. Husk å ta med navn og dato på filer eller kataloger du har behov for å få gjenopprettet.